AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.051

När brukar det vara dags att byta bromsbelägg?

Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Hur många mil brukar bromsbeläggen fram räcka på en 320 E46? Kör ca 50% i stad 0ch 50% landsväg och har automatlåda.

Det där är lite olika.
det bästa är att man kikar in å kollar hur mkt det är kvar av beläggen, via fälgen så du slipper ta bort den.
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
det känner man på bromspedalen med och när beläggen skriker så
ja det är sant me då tar ju skivorna stryk istället
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
byte av bromsbelägg o skrivor samtidigt är rekomenderat .

så länge du inte kör med t.e.x brembo o grenstuff belägg som jag gör
alex_86:
Nämn en enda anledning till att man bör byta belägg och skivor samtidigt?

///Micke
Min cabrio Länk
Inget svar på din fråga, men har inte en 320 -04 slitagevarnare som talar om när det är dags för byte?

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
BMW har slitage varnare på alla bilar sen 80 talet.

Hur länge håller klossarna ?? 100 varv runt Gelleråsen ( ca 25 mil) eller 12500 mil på en Opel Corsa som mest körts landsväg.

Frågan går inte att svara på. I dagens saltslask är det vanligare att klossarna rostar fast/sönder än att dom tar slut, bilar med automat är dock bättre i det avsendet, där används bromsarna mera.

Använder man Biltemas skivor behöver man inte byta dom så ofta, dom rostar inte lika mycket.
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Ställde frågan eftersom de har kampanjpris på BMW för tillfället. (1.471 kr). Lampan lyser inte än.

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Låter dumt att byta i onödan. Min lampa tändes i somras, tändes självklart när jag var på väg på en liten resa (ca 60mil över helgen). När jag kom hem och skulle fixa det hela så blir jag lite förvånad då det iaf va 5mm kvar på klossarna. Så när lampan tänds så har man väldigt gott om tid/mil på sig att åtgärda detta.

Och byta skivorna samtidigt som beläggen låter som något väldigt onödigt dyrt! Det är väl om man vill ha nya fina skivor för syns skull, men ur en funktionsynpunkt så ger det nog inget.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Micke Olsson:
En STOR anledning. Byter du belägg men inte skiva och kör på en gammal rostig och eländig skiva så förkortas livslängden på de nya beläggen VÄLDIGT mycket.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,,självklart om skivan är dålig så byter man ju den. Men är skivan i bra skick (rak och fin, inte sprucken, rostig och kexig), så behöver man inte byta den.
Highway Star:
Självklart, men jag skulle vilja se den bil som det sitter så dåliga skivor på så man måste byta både och varje gång.

///Micke
Min cabrio Länk
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Nu är det inte så att jag tänkte byta för skojs skull/i onödan. Hade bilen inne på inspektion 2 vid 4500 mil och då sa de att beläggen började ta slut så om jag ändå snart måste byta så kanske det vore idé att byta under "kampanjen"? Vet ej vad de tar för pris ordinarie.

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Micke Olsson:
Du skulle sett min innan bytet fram alltså. Tokslut belägg på insidan uppätna av tokmycket rost på insidan av bromsskivorna ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har väl redan skrivits om när det blir "normalt" ett byte...

Men jag kan väl ändå skriva att på farsgubbens 523i-97:a(manuell låda) har det ännu inte blivit bytt trots dryga 15000mil..
Han var inne för en "inspection" någon gång i höstas vill jag minnas och då sa verkstaden att det fortfarande var "dryga centimetern" belägg kvar även på mest slitna stället :)
Kan väl också skriva att han kör extremt försiktigt med vagnen om nu någon funderade över detta faktum...

Han har haft bilen sedan vagnen var ny.

Mvh Janne.
Visst kan det bli så men inte varje gång man byter för då är det andra fel, typ att oket inte glider som det ska eller att kolven inte går tillbaka.
Vid fullt fungerande ok/kolv så behöver man nästan aldrig byta skivor förren dem är nerslitna och det gissar jag på att dem inte blir före 25000 mil.

///Micke
Min cabrio Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Johan.L : Om du ändå vet att dem börjar bli slitna så är det ju bra att byte, specielt om du kan få rabbater på det. En annan sak som du kan tjäna på att göra det innan det är "dags" enligt indikatorn på bilen, är just att du inte behöver köpa ny givare som säger till när beläggen är slitna (kostar iaf 130kr bara för givaren, som är en förbrukningsvara). ,,och har man väl fått för sig att man "kanske borde byta/Serva i fall att,," så kan man inte släppa det försen det är gjort. Så kan du byta till ett bra pris så är det ju bara göra det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.