AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.691

Lite frågor angående ägande av M3 e46

Sida 1 av 2
Har tänkt inhandla en M3 nu framåt våren, vad är värt att tänka på????

Sv-såld vill jag ha ej import.

Vilka serviceintervall ligger den på ?

När är stora servicar ?

Vilken årsmodell ska man helst köpa?

Kända fel???

Smg eller manuell???

Bensinförbrukning??? (Tidigare evo 6 ägare den var det= hål i tanken)

Har f.ö hittat endast 1-2 st sv-såld på blocket, så hur många sv-sålda finns det egentligen???
seyaa
är oxå intresserad av samma frågor ingen som har lite svar ang ???*serviceintervall
*när är stora servicen
*kända fel
*bensinförbrukning

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Service intervall : Det finns INSP I och INSP II, INSP I ska komma runt 8000mil och INSP II runt 12000Mil, ( Kan ha fel här då får nån rätta mig) Innan INSP I så är det Friservice på Dessa bilar, alltså framtill 7000mil eller 3 år så är det Gratis service, där av behöver ni inte ens Oroa er om bilen har blivit servad eller inte, i och med att det är gratis så brukar man itne snåla me det helt enkelt :) vilket man egentligen inte bör göra nångång iförsig, men så att ni känner er något lugnare om ni köper en bil som har gått under 7000.

Vilken Årsmodell : Spelar nog ingen roll, mer på hur mycket du vill lägga ner.

Kända Fel : Så vitt som jag vet så ska alla kända fel vara åtgärdade, på de tidigare årsmodellerna, De flesta sitter väll med en helt ny Motor mellan 01-02.
SMG eller Manuell: Låter bli att Svara här, du får känna efter helt enkelt Själv och kolla vilken du trivs mest med.

Bensinförbrukning: brukar ligga runt 1,0-1,2 självklart kan den här siffran öka rejällt om man är något tyngre i högerfoten. men brukar va den sista man bryr sig om när man pratar om en prestanda bil, Hög prestanda bil = Hög bensinförbrukning, det går inte att komma ifrån det.
Maxad:
Bra svar där men det ska in en oljeservice mellan Insp 2 och Insp 1.
Sedan beror det lite på hur man gasar med serviceintervall då det är service efter varje förbrukade 2500 liter bensin enligt serviceindikatorn.

Jag har långkört min en hel del och bränsleförbrukning mellan 0,8 - 1,2, har nog aldrig fått den dra mer än 1,2-1,3 i genomsnitt men jag är ingen tokgasare heller.

Jag älskar min manuella låda men har nog aldrig gett SMG en riktig chans då jag endast provkört och inte lärt mig kanske eller så sitter det i ryggmärgen att jag inte vill ha automat helt enkelt.
Men som Maxad skriver är det helt enkelt så att man får känna sig för vilken som passar bäst.

Lycka till med sökandet och köp inte första bästa, finns många till salu.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Br
2
Brorsan
M3 e46 -02
Hej!

Jag har en BMW M3 E46 -02 som gått 4500 mil,

Vid ca 4400 mil skulle jag göra en INSP 1, dvs ventilspels kontroll och byte av alla oljor och fiter, detta kostade 6990 kr fick sen 10% rabatt på det! jag tycker inte det är så dyrt för att vara en sån rolig sport bil, sen bytte jag även bromsvätska det kostade 500 :-

ang. SMG har jag även på min bil! jag tycker det är underbart! men vid första körningarna känns det lite obehagligt, alla polare som provkört den gillar det inte men efter ett par gånger älskar dom det!
Det är ju en sportbil så den växlar lite sportigt! Detta går ju sen justera i 5 olika lägen, även ett extra vid extrem körning om man tar bort antisladden och lägger i sporten! Om man har i detta så ligger det även launch control inlagt i lådan! man håller inne växelspaken framåt och trycker gas i bott, då stannar motorn i 3800-3900 sen när man ska köra släpper man bara växelspaken och bilen sköter starten på bästa möjliga sätt! bara styra och gasa och sen växla till 2:an =) SMgn ger även ifrån sig ett lite speciellt ljud vid stats körning, nerväxlingarna är grymma, den gasar till lite vid vissa varvtal när det växlar! har bytt avgassystem till min till ett super-sprint helöa vägen! ljudet är brutalt! går inte att beskriva :D helt underbart!

SMGn måste provköras! efter ett par gånger kommer dom flesta älska den =)

går ju öven köra "manuellt" och bara trycka växelspaken fram eller bak för att växla.

mvh calle
Jag hade en sv. såld M3 E46 i två år. Köpte bilen vid 1900 mil sålde vid 4500 och hade bara ett problem med den och det var generatorn som la ner.
Den hade fått vevstakslager och bensinpump bytta på garantirep vid 1200mil.

Jag tycker man ska ha en bra bil-budget om man ska sköta en sådan bil som den bör. Menar ev extra oljebyten, lackskydd osv. Jag gjorde min Insp 1 vid 3200mil redan, samt gjorde oljeservicar vid 2000mil och 4300mil.

Jag hade manuell och gillade den, men SMGn har sin charm med.
Skulle jag köpa en igen skulle jag köpa en SMG, men det är främst för jag bor mitt i Sthlm city och hatar slira på en tung koppling i köerna.

Bensinförbrukningen var katastrof. Jag kom aldrig under 1,3 i stan och med mkt köer kunde jag ligga på 1,7 - 1,9 i stadskörning. Men, jag köper inte en bil med 343hk för att snåla på soppan :D

När du hittat en bil med bra historik och i fint skick så lämna in bilen på ett M-test eller till BMW på en diagnos så har du svart på vitt om bilen är bra eller ej före köpet.
Ji
29
Jim85
M3 E46
Har sökt på forumet och kommit fram till att Inspektion I kostar runt 11-12000kr, stämmer det?, samt Inspektion II för c:a 7-8000kr?

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
2003 i mars kom faceliften. Det är väl roligast att ha en bil av "senaste" snitt i sin generation.

SMG är att rekommendera. Tror inte ni ångrar er.

Att prata ekonomi när det gäller en M3:a så är man fel ute. Då ska man se sig om efter en annan bil. Min drog ca 1,1 vid blandad körning. Men gasar man så......

Mvh

Jonas
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Jim85, tror det tvärtom, INSP I kan inte va dyrare än Insp II i Övrig håller jag med BMW-Jonas, det sista man ska tänka är Ekonomin och framförallt hur mycket Bensin den drar.
Jag har aldlrig provat det men tycker att Smg lådan verkar vara väldigt trevlig.
Köper jag M3 någon gång blir det absolut med smg

seyaa
låster som en väldigt bra soppa förbrukning.. men de verkar ju m3:or ha min förra e36 m3 cab drog alldrig över 1,2...
tänker inte på ekonomin så, e bara bra att veta men självklart är det ett plus om den drar som ni säger...
min förra bil låg på ett snitt på 2,5 så de här verkar super..

försäkringar vad ligger era på där?
sist ja köpte min e36 m3 cab så låg den på mej 23 bast då på drygga 75000 året... å nu e de dags för e46 m3 cab...
nån som har lust att dela med sej av vad dom betalar?
så man inte blir blåst av bolaget

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Min M3:a var ju fabriksny så jag hade vagnskadegaranti. Har för mig att jag betalade ca 5000kr om året. Full bonus (skadefri) över 35 år. Eget garage i Örebro. Bolaget var BMW original (IF).

Men ring runt det lönar sig alltid. 75 om året är nog det högsta jag hört talas om alla kategorier!!!!!

Mvh

Jonas
seyaa
mm va iofs bara 23 bast å lägenhet i sthlm..
men man vet ju att de skiljer enormt mellan bolagen.
pa
36
pallejohansson
M3-E46- coupe - 2002
kom igen grabbar....alla vet väl att Insp 2 görs strax innan 9000 mil.....gjorde min nyss på 8500 mil....kostnad 13900 !
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag har inte tittat i min Service bok så jag har faktiskt ingen aning, det brukar jo räkna ner Själv i instrumentet för olika Service när det närmar sig så lämnar man in den helt enkelt. Försäkringen är inget man kan svara på, kollar du på 20 M3 ägare så har de 20 olika Premier på sina bilar, det är så mycket som spelar in. Jag betalar 15900;- per år, Vagn skade garanti där med Halvförsäkring.
Tjenare ( ny här =) fösta inlägget här

har nyss införskaffat mig en m3 ca 03:a importerade en själv för ca 1 månad sedan
och jag kan bara hålla med om att man ska ringa runt alla försäkrings bolag

jag är 23 år och bor i linköping, har garage med men priserna på helförsäkring pendlade mellab ca 60 000 kr!!! helår hos if.... till fjuttiga =) 18 k/ helår vilket får anses som ganska billigt för mig som är 23 år

så ring runt

för övrigt är jag grymt nöjd med bilen =)
/ mvh

"äntligen får jag åka en riktig bil"
glömde skriva att det var länsförsäkringar östgöta brandstodsbolag som var billigast.

"äntligen får jag åka en riktig bil"
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Serviceintervallet är beroende på hur hårt man kör med bilen. Bilen känner av "slitaget" och rekommenderar service där efter.

Jag gjorde min Insp1 vid 3600 mil...

Henrik
Br
2
Brorsan
M3 e46 -02
gjorde som sagt min INSP1 vid 4400 mil! ganska vanligt miltal sa dom på bmw! fick servicen för 6900 verkar va ett ganska bra pris!

Min bmw står på min bror, då jag endast är 21 år, hehe! på mig skulle den kosta 33 000 per år med helförsäkring, på min bror fick jag helförsäkring för endast 8800 per år, med alla tilllval, men då en lite högre självrisk!

mvh calle
Servicen räknas ut av förbrukade liter bensin.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Min Insp 2 kostade drygt 11000 på wölkws i göteborg och då var det ett tillägg för bromvätskebyte.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.