|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Det var inte är dags för oljebyte, men ville göra det iaf eftersom bilen stått avställd i vinter och jag ville ha ny fräsch olja i motorn. Åkte till Mekonomen och köpte 2x4L Castrol GTX magnatec 5W-40. Det var iaf det som de rekommenderade till M3. Det som jag reagerade över var att oljan plus filtret gick på 1000:- och BMW tar väl inte mer än ca 1200:- för oljeservice? Och minns jag inte fel, så har väl BMW Castrol i M3:orna. Iaf där jag servar bilen. /Edvard BMW CS # 4503 | |
|
BMW Solna skulle ta 1600 :- för B8:an, inkl. arbete... Som referens. /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Hej igen. Jag ska ha 7 liter i M3:an men misstänker att B8:an ska ha lite mer? /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Bumper, vid nästa vinteravställning byt olja innan du ställer av pärlan. En fräsch olja har större förmåga att motstå oxidation och vattenkondens. Det tipset fick jag av en MC-mekaniker när jag skulle ställa av hojen. Vill man vara lite lyxig kan man byta både innan och efter vinterförvaringen, det har jag gjort några gånger med MC:n. Men då köper jag billig biltemaolja och slår i inför vintern som jag sedan byter till riktig MC-helsyntetolja inför våren samtidigt med filtret. Mvh |
|
|
Johan: Oki. Tackar för infon. Hade relativt ny olja i bilen. 500 mil gammal var den. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
M3-Mackan |
Bumper: Har oxå hört att det ska vara 7 liter i M3an. Men då var det någon här på forumet som bestämt hävdade att det var fel?? -Mackan- |
|
Hej igen. Oki. Du får stå på dig nästa gång. Kolla i instruktionsboken innan jag gick in på Mekonomen och även de kollade i papperen, och det skulle vara 7 liter. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
M3-Mackan |
Som jag misstänkte :) -Mackan- |
| Den som sa att 7 liter va fel kanske menade 3.2:an där går det bara åt 5.5 liter enligt senste "service pappret" | |
| Jag var på snabboljeservice för en vecka sedan 1450 spänn 5.5 liter, allt på BMW Solna. 40 minuter att gå runt och kolla på lite bilar och sedan färdigt, helt OK. | |
| I min -96 hällde dom i 6 liter. | |
| Har för mig att det var ca 5.5l olja som behövs till en M3 93:a..... | |
|
Tjena Edvard! Jag har räknat på det där, och på min tid var det billigare att lämna in på M3an för oljebyte!(Minst 7 liter...) Och då slipper du ju riskera att dra av bulten till filterburken också!!! =) hehe |
|
|
Betalade 1100:- för oljeservice på auk.verkstad i min M3 -94. Oljan + filter gick på 980:- (7 liter), så det kan nog vara värt 120:- å slippa bli oljig om fingrarna.... "Man kan inte bromsa sig ur en kurva" |
|
|
Ello. Jo, det är det garanterat. Iaf om man räknar med hyram på OK. Men ibland så har man inte tid och vänta 2-3 veckor på oljeservice. Det är då man får göra det själv. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
Sphinx |
Jag bytte olja för två dagar sedan till castrol magnetic, (7 liter ska 3,0:an svälja!) Kör lugnt, Sphinx |
911-Kungen |
Hej Edward..!! Har kört din bil en hel del, hur känns det...??? Anderstorp är en fin bana....... Vill du få fler bilder...????? Skulle passa mig för små byar i närheten av Assen (Holland), det finns sedlighetsrotel även där................., gick fläckarna väck... |
|
Tjenare igen. Ringde BMW idag och de skulle ha strax över 1700:- för oljeservice (inkl olja, filter o miljöavgift). Så visst sparade man några kronor iaf. :P /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Tjena! Du köpte ju gtx magnatec, som kostar typ 440:-/4l hos mekonomen, medans bmw slår i castrol slx som kostar 579:-/4l hos mekonomen. Men det är klart några hundra sparade du ju. Jag betalade 1600:- för oljeservice hos BMW med castrol slx, vilket jag iofs ångrar eftersom bilen börjat rassla efter det. Håller just nu på att sätta mig in i det här med oljor, vilket verkar vara en riktig djungel där alla har en egen uppfattning om vilken olja man bör använda. Tänker iaf avvakta med att byta innan jag vet mer om vilken olja som kan tänkas lösa mitt problem, det kostar trots allt några kronor med ny olja. Mvh Jens |
|
Grusse |
Vilken viskositet har SLX:? |
|
Castrol slx ligger mellan 0-30 om jag inte minns fel. /Ash |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.