AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
819

318 eller 318iS

Krille
Hej!

Tänkte köpa min första bil och undrar om man skall sikta in sig på en 318i eller 318iS, årsmodell 89-90 (PARANTES: finns det ingen till salu i skåne-trakten???) Är det stor skillnad, både vad gäller driftskostnader och reservdelar mellan dessa två?
Någon som har bra och dåliga erfarenheter från båda dessa bilar?
Skall man akta sig för långmilare?
Christoffer
Hallå!
En viktig detalj i sammanhanget är att en IS från 90-91 är en helt annan bil än IS från 88-89. Den tidigare IS har något "mesigt" utrustningspaket medans den senare har:
*16v motor på 136 hk
*Sportchassi som sänker 18 mm
*325'ans bromsar
*Lilla M-paketet med ratt, knopp, läpp fram och bak

Jag har själv en IS 90'a och är mycket nöjd. En pigg och rolig bil för pengarna som dessutom är bränslesnål och billig i försäkring. Vissa delar är dyrare än till en vanlig IS, ex avgassystem.
Krille
OK!

Så du föreslår att man lägger kulorna på en 318iS -90:a? Har dock inte hur mkt stålar som helst (tänkt mig max 30'), vad skall en sådan betinga (iS)?
Är det prestandamässigt mkt som skiljer en 89:a från en 90:a?
Christoffer
Prismässigt så kan du få en vanlig 318 88'a för 20' och uppåt. En IS 90'a kan du få för ca 30', även om vissa försöker med priser uppåt 40'.
Klipp från "Tips och teknik":

318IS:
Pris 0-100 liter/mil
147 500 9,4 0,84

"Testades mot Opel Kadett GSi. Motorn mer snäll än busig. Luftig kupé men relativt trångt baksäte. M-Technic sportchassi ger bra grepp och snälla vägegenskaper."

318I:

Pris 0-100 liter/mil
120 900 11,4 0,82
"Välbyggd utifrån och in. Nya motorn drar fint både från låga och höga varv, utan att brumma eller vibrera. Hög komfort, bra fjädring. Styrningen (ej servo) något vevig. Utsökt instrumentering."

Som du ser skiljer det två sekunder till hundra.
Mitt förslag är att du köper ett bra exemplar av det ena eller andra. En standard 318 ser tokhög ut, kostar flera tusen att sänka med bra grejer. Kan ju vara trevligt om det är gjort. Kamremen ska bytas var 4000 mil på en 318I, på IS 90 är det kamkedja som inte behöver bytas.

Lycka till!
Andreas
Enligt modellguiden skiljer det ca 1sekund till hundra och 10km/h i toppfart, samma bränsleförbrukning, men man kan ju tänka sig att 136-hästaren drar mer soppa pga mer gasande.
iceman
Hej Krille.Jag har en 318i -88b som jag kan tänka mig att sälja till rätt pris.Den är utr med 18"ace monaco,sänk sats,is front med galler,dubbla m-tech vingen,momo champion ratt,nytt avg,carguard 950s larm,ny lack,ny fram ruta och sido ruta (pga inbrott),Ny alpine stereo(ny pris:6200kr).Låter det intressant så hör av dig.Mvh Jim.

BMW/Drive in heaven!
iceman
Jag glömde mail adressen,rätt smart =) jim.j.gaines@telia.se

BMW/Drive in heaven!
er
256
eraabos
M3 E30-88
16v modellen drar inte mer bensin trots mer gasand!
Jag har haft båda bilarna och det var rejält skilnad
mellan bilarna, ska du köpa 318 så köp 318 is 16v,
mycket starkare motor och framför allt mycket bensin snål. Fick min att dra 0,63 på landsväg i lagligit fart, dock körde jag ganska snål.
Krille
Man tackar för hjälpen. Iceman, jag är egentligen ute efter en osänkt 318, även om din bil låter häftig! Är helst ute efter en 89 eller senare pga M40(??) 113hk motorn. Det verkar som att en 318 (i eller iS) verkar vara ett vettigt bilköp. Någon som haft oförutsedda tekniska händelser? Är det stor skillnad på försäkringen mellan i och iS modellen (fullbonus)?
Hej!
Jag har själv en 318is 90:A som jag ganska nyligen köpt och är mycket nöjd med. Har aldrig ägt en 318i så jag kan inte jämföra med något, men kan säga att jag är mycket nöjd med min is.
Har en liten fråga också. Borde det inte sitta c-lås i min bil, någon som vet?

Ha det bra!

mvh Mathias
Christoffer
C-lås och servo är ej standard.
iceman
Jag är också nöjd med min 318i men hade jag haft en is och gått tillbaka till en vanlig 318 så hade jag nog inte varit det,så hittar du en is som inte är allt för dyr så skulle jag inte tveka.

BMW/Drive in heaven!
Bj
143
Bjarne
525i -91
M40-motorn kom väl redan i 88:an som då hette is, 89 heter den bara 318i. Is 89-90 är 16ventilaren.

Har själv en 318i -89 med m40-motorn, har haft den i snart ett år nu och har inte haft några problem med den. Det man ska tänka på är att kamremmen ska bytas var 4000:e mil. Viktigt med att sköta oljebyten eftersom belastningen är hög på kamaxeln/vippor. Annars är det en bra bil att äga och köra, vid snäll körning kommer man ner i ca 0,8l/mil blandat stad/landsväg. Försäkringen är överkomlig betalar just nu ca 200 kr/mån.
Krille
Det låter bra. Christoffer, du är inte sugen på att sälja din?
Christoffer
Om du har en fin E30 M3 till mig, med tillhörande garage i Solna/Stockholm.
Krille
Låst läge. Tyvärr ingen M3:a som ligger o kliar i fickan.
Krille
Tjena!
Blev igår en lycklig ägare till en röd 318iS-16V -90. Fick ge 33 tusen för den men hade bara gått drygt 11 tusen på två ägare. Har några frågor:
Viilken olja föreslår ni att man anväder sig av till denna bil?
Är kam-kedjan i det närmaste outslitlig?

Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.