AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.349

Provkörning 530iA 2001 års modell

Ska provköra en Mycket välutrustad och välskött 530iA 2001 sedan i helgen, gått ca 10 000 mil.

Jag är inte så duktig mekaniskt...

Vad jag titta efter och lyssna efter? Några tips?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Läs detta;
Länk

Min bil: Länk
Rost i dörrar ska kontrolleras min fars 530iA-01 fick alla dörrar utbytta förra året däremot var/är motorhuv och bagagelucka rostfria så det tillägget bör göras till begguiden, leta även innanför tankluckan (obs lacken är uppbubblad det är svårt att se)

Pixelfel och funktion på alla detaljer (bensinvärmare, kamaxelgivare och o-ring till bromsservobehållaren, den senare fick också bytas är vad som varit fel på under knappt 2år), men framförallt känns allt bra med säljaren/bilen? Är du tveksam redan i det läget köp inte bilen, enkelt och grundläggande, i övrigt är det en fin, trevlig och elegant bil, lackbehandlad i veckan så den glänser=)

Stephan
Tack för era tips!

Bilen (530iA) var i ett väldigt, väldigt bra skick och verkade i det närmaste pedantskött. Massvis med utrustning. Svensk såld mm.

Fast det känns lite som att han vill vara säker på att bilen blir bra omhändertagen! Att den får "rätt ägare". Jag är ju ingen BMW entusiast (ännu) och risken är att han märkte det. Tyckte han sneglade lite mot min skitiga bil. ;-)

Han har lovat någon annan som ska få se den också.

Jag kan bara hålla tummarna nu!

I värsta fall får jag väl leta vidare. En begagnad 530iA eller en begagnad 540iA är nog vad jag vill ha. De är lagom storleksmässigt, snygga och med underbara motorer.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som sagts ovan så är rost inte ovanligt på vissa ställen och uppkomsten av rost beror på brister i konstruktionen vilket gör att även pedantskötta bilar obarmhärtigt kan drabbas. Då det är en 01:a så bör du kolla vilket datum bilen togs i trafik i och med att rostkyddsgarantin är på 6 år. Tidiga 01:or har således utgången garantin medan de senare har någon eller några månader kvar.

I övrigt en relativt problemfri bil så det är väl saker som hur långt det är kvar till nästa service och vilken service det är samt skick på däck. En stundande Inspektion 2 samt 4 nya däck kostar ju ett antal tusenlappar.

___
//Ulf
Den verkar gått igenom flera Mr Cap behandlingar (kvitton mm finns). Jag lyckades varje fall inte hitta någon rost. Rostskyddsgarantin har gått ut.

Vinterdäcken är bra men sommardäcken sjunger nog lite på sista versen...

Jag är erbjuden den här 530'an till 165 000. Om inte jag tar den släpper han den till en annan som också sett bilen. Ingen budgivningen längre än så alltså. Han vill ha svar senast i morgon.

Annonsen:
Länk

Bilen är i ett helt grymt skick. Enda nackdelen är i så fall att sommardäcken sjunger på sista versen.

Vad ska jag göra????????? :-) Enormt beslutsångest. Kanske något lite dyrt men hur ska man värdera det ypperliga skicket??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En extra fin svensksåld pedantskött lågmilare är alltid värt att betala extra för än de vanliga brukskörda tillsalu vagnarna för genomsnittpris, en extra omhändertagen bil spar in de pengar som du betalar mera i slutändan.
Prisspannet vid en sökning varierar mellan 119 till 199=fantasipris)
BMW i Växjö begär 184 för en 02 så om du vill ha bilen så är inte 165 oskäligt det är du som ska vara nöjd vilket jag tror du blir
OBS den har inte M-paket som angivits i annonsen, däremot så kan den ha M-sportchassie vilket syftar på stötdämpare, fjädring.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Finns aut. klima? Ser inget om navigator/TV, men det är kanske ointressant? Den ser onekligen mycket fin ut.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Priset känns i överkant men svensksåld i ypperligt skick är helt klart värt några kronor extra. Som Hasso skriver så är det inget M-paket på den och det är egentligen avsaknaden av detta som gör att jag tycker priset är för högt. Rent allmänt så är prisskillnaden på 4-5år gamla bilar med eller utan detta paket rätt så stor, nästan lika stor som den var när bilarna var nya.

Men känns det rätt så är det väl vara att slå till.

___
//Ulf
Personligen hade jag hellre tagit den Skiffergröna jag länkade till i andra tråden Länk 1års garanti värderar jag till 15-25tkr i värde/välbefinnande, fördelen med den silverfärgade är att den finns redo direkt så frågan är du vill du ha en E39 NU då köper du denna annars inte det är mitt tips.

Stephan
Hur ser ni att det inte är m-paket? Det stod "M power" eller något liknande på vänstra delen av bakluckan men det kanske inte har någonting att göra med att det skulle vara ett "m-paket"?

Jag vill nog mest kolla om ni såg det här som en "möjlighet" och att jag borde slå till. Jag värderar era svar mycket. Den kändes bra att köra och gav ett väldigt fräscht intryck. Man kunde äta mat i motorrummet... typ. ;-)

8 mm isolerglas, är det vanligt på 530iA?

Det blir kanske så att jag lugnar ner mig lite trots allt. Har ingen brådska. Vem vet, kanske slutar det till slut med en 540 istället?

Eller varför inte en importerad bil.

Stephan: Den skiffergröna ser ut som ett ypperligt bra köp. Men gissar att inte dubbdäck är med? Risken är att summan springer iväg lite. Att det kanske landar någonstans runt 180 000 när allt är gjort. I så fall känns det som lite över min smärtgräns även om det säkert är ett bra köp.

Om jag inte köper den här 530'n så kommer jag varje fall ha koll på Tyskland i fortsättningen. Men kanske speciellt på 540... ;-)
mats_epost; Pruta och/eller begär vinterdäck på köpet, jag fick ner min fars 530iA-01 €1250 hos en annan Niederlassung, men det låter som du hellre vill ha en 540? Satsa på det i så fall, dubbelglas är inte vanligt utan i stället ovanligt, gäller även 540, om jag var du skulle jag kika in på bmw.de gebrauchtwagen dagligen och vara beredd vid telefonen på att ringa ner direkt när "din" bil dyker upp.

Stephan
Ok... du tycker ändå inte att tex dubbelglas, påkostade Mr Cap behandlingar + det allmäna mycket goda skicket berättigar det totala priset? 165 000 är ändå för högt tycker du?

Klart det vore fint med en 8'a... det ska jag inte förneka!! Men sannolikt skulle jag ändåbli nöjd med den här 3 liters sexa, det tror jag nog.

Vet att jag verkar velig just nu men det beror väl på att jag måste bestämma mig snart om den här 530'n, jag har lovat honom det.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

M-power är något som är påklistrat av ägaren och är inget som BMW sätter på bakluckan på någon modell.

M-sportpaketet inkluderar bla: annan front, annan bakkjol, sportchassi, 17" fälgar, M-sportratt, sportstolar, svart innertak, svarta lister runt rutorna. Vissa av dessa tillbehör fanns med separat på den vanliga utrustningslistan.

Fronten på M-sportpaketet ser ut så här Länk

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.