AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
814

Byta av kylarvätska och termostat, AKUT hjälp!

Bil: BMW 318is -96

Tjenare

Håller på att byta termostaten på min BMW och då passar jag på att byta kylarvätskan också. För det första, vad för kylarvätska ska jag ha i? Tappar ur och det kommer grön kylarvätska men det ska väl vara blå i? För det andra har det inte alls kommit ut mycket kylarvätska och jag har ändå öppnat upp påfyllningstappningen och luftningsskruven uppe på kylaren. Om det nu skulle vara kvar grön kylarvätska och jag inte får ut allt är det då farligt att blanda i blå? Har nämligen bara blå kylarvätska här på verkstaden.

Sedan undrar jag också hur mycket? Har läst mig till 12 liter någonstans men är inte helt säker, går visserligen att hälla på till markeringen det ska vara och sen fylla på efter man kört lite och sedan låtit motorn kallna. Borde la inte vara någon fara att köra 1,5 mil hem ikväll lungt och sedan fylla på imorgon bitti när motorn kallnat det som saknas?

För det tredje undrar jag om termostaten måste stå i något visst läge? Borde enligt mig och min far inte spela någon roll eftersom den bara öppnar åt ett håll.

Men finns det något sätt att få ut den resterande kylarvätskan för det borde finnas väldigt mycket kvar. Ska öppna upp termostathust snart och förhoppningsvis kommer det då ut en hel del...

Tackar för snabba svar! Har ingen instruktionsbok om ni ber mig kolla i den.
Læser du denna så hittar du hur du ska montera termostaten. Æven lite om påfyllning: Länk.

Angående færg: Länk.
Mvh Stephan
Har läst lite om att det kanske finns en dräneringsskruv för kylvätskan under bilen någonstans? Om det nu finns någon sådan vad sitter den i förhållande till oljepluggen? Tänkte så man utgår från någonstans...
Blockets avtappningsplugg brukar alltid sitta en liten bit upp på blocket på avgassidan.
På avgassidan (vänster sida framifrån sett) sitter där en plugg rätt långt fram, rätt närma där ena remmen "rullar runt". Det är som en tapp som pekar snett neråt det vänstra hjulet. Kan det vara den? Hoppas ni förstår trots min vaga beskrivning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.