AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.216

Ändläge elhiss e34

ke
376
keihin
525d Touring -07
Hej!

Har en fundering ang. elhissarna på min e34 -94. En dag så hoppade höger framruta lös när den skulle hissas ner...rev dörrsidan och fick se att kulleden klivit ur sitt säte. Knäppte ihop den igen det fungerar ok.
Frågan gäller ändlägena, går motorn till ett förinställt stopp eller bara tills den inte orkar längre = rutan tar stopp i rutramen? Tycker nämligen det blir väl stora spänningar när man hissar upp rutan till den stannar av sig självt!
Någon som vet om det ska vara så eller?
Vad ska man annars göra åt saken?

//Mvh Jonas
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Länk

Kika en bit ner på den där sidan, står om ändlägesgivarna där.

//Roffa
ke
376
keihin
525d Touring -07
Tack för svaret, anade att det fanns något i den stilen! Kan dessa sluta fungera/bli feljusterade på nåt vis? Bara det att när jag hissar upp fönstret så tycker jag att det blir ganska mycket spänningar i dörren, man ser ju klart hur plåten rör sig...men kanske måste stå på hårt för att sluta helt tätt? Motorn fortsätter då inte surra/skrika sedan fönsret nått toppläge så...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Håller med om att det spänner i rutramen när man hissar upp sista biten.
Vad jag erfar är att ändlägesgivaren inte är till för att stoppa, rutan utan den används enbart av larmet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Indikering av ändläge brukar göras mha motorströmmen som stiger markant när rutan går mot stopp. Samma sak om något kommer i kläm vid stängning, då skulle inte en mekanisk brytare i ändläget göra mycket nytta. Om det inte sitter aktiva klämskydd i karmarna så måste man kolla noga så motorn verkligen stannar i rimlig tid om rutan blockeras. Det är rätt vanligt att det sitter strömbegränsare av typ Polyswitch i ena kabeln till motorn på hissar och torkare osv, som kan blockeras av t.ex is. Annars skulle motorn strax brännas sönder vid körning mot blockerad mekanism.
Aktiva klämskydd ser dessutom till att motorn vänder och går tillbaks en bit om den blir blockerad. Det är inte skoj för t.ex ett barn att ha halsen i rutöppningen samtidigt som rutan trycks upp, fatala olyckor har hänt. Detta måste beaktas vid eftermontering av elhissar.

FP
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Givarna är väl till när man använder komfortstängningen med nyckeln.

Njae, komfortstängning triggar ju bara stängning av rutorna som om man hade tryckt "normalt" på knapparna. Nån funktion har säkert mikrobrytarna, frågan är i vilken position den påverkas. Det är mycket möjligt att den påverkas i t.ex när rutan kommer till helt stängt läge, men knappast för att skydda motorn. Isf blir det ju inget skydd när man kör rutan till nedre ändläget.

FP
ke
376
keihin
525d Touring -07
Har testat, "klämskydd" har den! Dvs. den stannar om det går för tungt, men den klämmer ändå rätt hårt innan den ger sig ;)
Antar att min hiss är ok då?
Backar den tillbaka några cm också? Annars är det inget klämskydd, endast stopp när motorströmmen stiger över en viss gräns. Klämskyddet är integrerat i listen runt rutor, takluckan osv.

FP
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det finns inte ett sådant klämskydd på e34an.
När man kör komfortstängning så "försöker" den inte att dra upp alla rutor utom bara de som är nere.
När det gäller att den har hoppat ur kulleden så är det ofta så att plasthjulet har spruckit och det hoppar snart ur igen. Se mektipset som jag skrev om att renovera elhissar på e34an.
Lars

Aha, då talar brytaren om för komfortstängaren vilka rutor som redan är stängda osv. Komfortöppning finns inte då, och aktivt klämskydd på originalmonterade elhissar? Det sistnämnda låter lite mysko faktiskt, med tanke på att olyckor med framför allt barn har skett.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.