|
|
|
|---|---|
|
Nu när vårsolen gör sig påmind så kunde jag inte hålla mig längre ...... en liten sväng med M5:an kan ju inte skada :) Den brummade igång snällt efter att ha stått hela vinern och allt verkade frid och fröjd , men efter 5km när alla vätskorna började komma upp i temp så började den gå dåligt !! Den går inte på alla cylindrar och bluddrar och har sig , det skumma är att när den är kall så går den bra ! Nu ska jag ta tag i detta under helgen men någon kanske har varit med om detta förut ! Om det skulle vara något med tändningen ( stift,fördelare,rotor,tändkablar,spole) så borde den väl gå dåligt hela tiden ??? Så ös på med ideer ! | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kolla ev sprickor runt insugbälg efter LMM och de 6st bälgarna mot plenium! Vid värme i motorrum mjuknar gummit och expanderar då ev sprickor gör sig påminda. Använd dig av startgas runt gummibälgarna med motor på i tomgång,så märker du på varvtalet om den tjuvsuger luft! Gör detta när motorn är varm. Du kan även prova att koppla ur batteriet, om den skulle ha varit helt urladdad under vinterförvaringen. Om den har varit strömlös under en period,behöver boxen en ca 5-10 min på tomgång för inställning av värden innan du tar dig ut och åker. MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Ja den har faktiskt varit strömlös under vinterförvaringen , ska testa att koppla ur batteriet i morgon. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Låt den då vara urkopplad en timme innan den återanslutes! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Hej! Min erfarenhet av luftläckager är att de är som störst när motorn är kall ffa packningar, kall motor=krympta packningar=stora sprickor och när allt expanderar med värme=tätare. Så har det iaf varit på de bilar jag har kört med dåliga insugspackningar. Men det är klart ingenting är säkert här i världen och det kan säkert variera från bil till bil. Som sagt, kolla iaf för läckager. Kan också vara tändspole, har varit med om det ngn gång att spolen fungerar dåligt när den blir varm. Tempgivare? (den som sitter ovanför grenröret är den som ger signal till motorstyrning, den andra på övre vattenslangen ger bara signal till tempmätaren) MAF/LMM, kolla detta kopla lös givarens elkontakt om bilen går oförändrat eller bättre utan LMM så är det sannolikt det. MVH: Sakke |
|
| kör bilen året runt i stället.....bara ett tips..... | |
|
Så kommer det aldrig att bli ........ |
|
| Vatten/Fukt vid stiften. | |
|
Felet lokaliserat till fördelarlock/rotor , efter en liten service på dessa komponenter så funkar bettan kalasbra ! |
|
| Skulle precis säga fördelaren, vanligt "vårbekymmer" hos 3.6an | |
|
Hur gjorde du service på detta? Jag har samma symtom...plokade fram min M5 idag och körde den varm..inga problem alls...den gick skitbra..lät den gå sen en stund på gården och den gick fint, stängde av den och testa starta..hur fint som hellst.. men sen stog den va 15min och när jag startar låter det som att den bara går på några cylindrar..men får jag upp varven och håller dom vid 2000 så går den bra ? släpper jag gasen igen så går den som ett arsel :S Hur kan något blivit såhär fel bara av att den var avslagen? Testa ha borta pluspolen en halvtimme och startade igen men samma grej :( HJÄLP jag ville hinna köra innan den går i körförbud den 31 denna månad |
|
|
Rotorn gjorde jag rent med en fin fil , till fördelarlocket använde jag fint sandpapper. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.