|
|
|
|---|---|
|
Hej! Detta är mitt första inlägg, så jag passar på att hälsa lite snällt på allihopa! Nu till ämnet :) Är ute efter en E30 M3 nu, och har hittat ett objekt. Tänkte höra vad ni har att säga om saken, och även vad NI skulle betalat! Bilen är alltså en -88, vit (nylackad, hellackad. orginalfärg svart), med drygt 12000 mil på mätaren (vet ej om den är skruvad). Svart skinn, ingen rost, lite grejer som sportdämpare/fjädrar och bussningar. Nu till kruxet. Ingen servicebok, importerad, krockbalk fram bortplockad (?), och lite annat småpill. Såg även på bilderna att fronten saknade det övre insugshålet (bild: Länk ). Framskärmarna är utbytta för att ha möjlighet att få in 18" fälgar. Just att krockbalken är borta, skärmarna är bytta, och att fronten inte ser likadan som alla andra orginalfrontar jag sett gör att jag lite smått misstänker att den har varit frontalkrockad. Vad tror ni? Jag undrar även om det är en orginalfront eller kopia? Tackar på förhand. //MVH | |
| det med balken verkar suspekt,om fronten är som på bilden är de org,men de ska vara dubbla rader.Skärmarna kan vara bytt just som du säger till evo skärmar som har högre skärning för bla 18".Kolla i motor utrymmet efter skarvar på balkar bla dörr passningar mm. | |
|
Ok. Killen påstod att han plockade bort balken för att spara vikt, vilket jag tycker verkar konstigt. Fronten ser på bilderna precis ut som på bilden, men utan den övre raden. Istället för hålen ser där ut att bara vara "försänkningar" på kanske några millimeter. Rätt så dåliga bilder så det går inte att tyda. Är det vanligt att det skruvas på mätarna på dessa bilar, och hur påverkas priset av att serviceboken saknas? MVH |
|
Gemini__ |
Hej och välkommen till forumet. Har sett andra bilar där just krockbalken är borttagen för att spara vikt. Inget jag skulle göra, skulle inte köpa en bil med borttagen krockbalk heller. Sikta in dig på en orörd bil så nära originalskick som möjligt istället. Fullständig historik är något du ska sträva efter. Tror du kommer tacka dig själv längre fram om du letar reda på en riktigt pärla. Lycka till i jakten på din M3 E30. Mvh: Thomas |
|
Hej gemini__ Helst av allt hade jag köpt en med full dok och så vidare, som du säger. Tyvär finns det inte allt för många alternativ just nu, och jag vet inte om jag ska behålla bilen mer än ett par år, och det känns som tiden rinner iväg. Frågan är då. Ifall jag inte hittar några andra tecken på att den varit krockad, och jag köper detta ex. Hur mycket bör man ge? Och vad för pris skulle du satt ut den på för att få den lättsåld? Enligt uppgift är lacken och resten av bilen i riktigt fint skick. Ska upp och kolla på den imorrgon. MVH |
|
Grusse |
Angående fronten så finns det två orginalfrontar, en med 1rad med luftintag och en annan med 2rader luftintag. Inget konstigt alls med den alltså. |
|
Jeg tror framfangeren er en kopi. Ettersom balken inte følger med på kopifangere. Når en M3 E30 har byttet farge, fra original til en annen org. farge, er det ikke lenger en orig. bil. Prisen skal derfor være lavere, trekk i fra en hellakkering fra prisen som selger ønsker. Det er ikke bra at Servicebok ikke finnes, da skal også prisen reduseres, minst 10-15%. Husk! Den dagen du skal selge bilen, er det ikke sikkert den blir lett å selge. |
|
|
Tack så mycket för bekräftelsen Grusse. Mr Alpina. Tanken att balken inte passar bakom en kopia har också slagit mig. Men tydligen finns det ju två orginalfronter som Grusse säger. Du säger att priset bör sjunka med 10-15% pga avsaknad av servicebok, samt att färgbytet också sänker priset. Detta innebär att bilen, om detta är de enda sakerna att klaga på, borde vara värd ca 125 tusen kronor. Men i detta fallet är det som sagt fler saker att klaga på, utöver dessa. Nu är det tyvär såhär att jag har tagit ut 125 tusen som postväxel. Alltså kan jag inte pruta lägre än så. Jag förstod inte riktigt vad du menade med denna raden: "trekk i fra en hellakkering fra prisen som selger ønsker". Har du lust att förtydliga? :) |
|
| E inte 125" lite väl mycket för ett halvsuspekt exemplar? Jag hade nog snarare gett max-max 90" för bilen i fråga, förmodligen mindre än så | |
|
M3nerd, Hej, Jag hade nog hoppat på detta projekt... Låter som smälld men man vet ju inte. 125" hade jag nog aldrig betalt för en bil med taskig historik (ålder)! Men men, du avgör helt själv... vet hur det är när man fastnar för något! Lycka till! Mvh Ive M#POWER |
|
hampe m3 |
M3nerd, nu är inte jag ngn e30 expert har inte enns ägt en e30 M3, men suget har alltid funnits. Tycker det verkar alldeles för mkt m tanke på det du beskrivit, men vad vet jag. mvh hampus |
|
Trekk fra hva det koster å lakkere om bilen til original farge (Diam. svart), dvs. 25.000 Jeg tror jeg vet hvilken bil dette er - den finns i Stockholmsområdet, og har vært nedplokket og renovert. Jeg fikk tilbud å kjpe bilen, men selger forlangte en astronomisk summa. Husker ikke hva det var, men rundt 160' tror jeg det var. Jeg antar den bilen er verdt maks 100'. Jeg har eid 5 stk. M3 E30, to av dem var Sport Evolution'er. Kjenner godt til M3 E30. Jeg er selv på jakt etter en fin M3 E30, og den bilen du tenker på, synes jeg virker litt "useriøs". |
|
|
Tack för svaren. Fler får gärna skriva sina synpunkter så jag kan skapa en stabilare bild av det hela. Har börjat tveka på bilen. Går i funderingar på om jag ska ställa honom mot väggen och säga att han får 105-110 kkr på grund av de här grejerna. Tänker nog inte ge 125 kkr för den längre. Sen får han nappa, eller skita i det. Antar att jag var lite väl uppe i M3-vilja-ha-glädjerus. Jag vet bara inte hur jag ska bryta postväxeln nu underhelgen. Hade banken varit öppen kunde jag gått dit och fått en ny. Det går heller inte att ta ut hela summan från minuten, och det vore även löjligt. MVH |
|
|
Mr Alpina. Du gissar alldeles rätt angående vilken bil det är. Även jag har fått ett lite oseriöst intryck, och säljaren vill enligt annonsen ha 140" just nu. Det är väl vad man betalar för en i väldigt fint orginalskick? Jag borde nog skita i den bilen, om jag inte får ett väldigt bra pris. För övrigt har jag hittat en cecotto -89, enligt annons i bra skick, 19000 mil. Han vill ha 145 kkr. Låter det vettigt? |
|
|
Cecotto med 19000 mil(?) For å si det slik: skal du handle en M3 E30, da bør du bruke god tid, det finnes altfor mange biler som ikke er noe å samle på. Du skal ha tur om du finner en M3a i nesten perfekt skick. Å kjøpe en renovert bil kan være både positivt og negativt. Dersom det er dokumentasjon på hva som er gjort med bilen(tatt kort på den) under renovering, så føler man at dette er seriøst. Men er det ikke noen dokumentasjon, og heller ikke servicehistorie på en slik bil, da bør du ikke gjøre handel. Det finnes en del fine M3 E30er, som entusiaster har samlet på. Det er å finne en av disse, det er ikke enkelt, fordi det er ikke ofte at de kommer for salg. Men venter man - så venter man på noe godt! Jeg vet av en M3 87 som er solgt ny i Sverige, som er til et vettug pris, tror den er for salg nu. Du kan maile meg: BMW.Robert(@)online.no Så får du mer info. Mvh Robert |
|
|
Tack så mycket robert. Jag skickade precis ett mail till dig! MVH |
|
|
Hej. 125k tycker jag absolut inte att du ska ge för det här objektet. Grundat på att min vän och kollega, köpte sin Sv -sålda M3 e30 -89 med full dokumentation, 1 ägare, 11k mil. ja en M3 e30 i mint contition. För runt dom pengarna "din" säljare begär. Det ska väll sägas att det han inte köpte bilen av en Vän/Bekant utan en obekant. Mvh |
|
|
Pontus. Jag håller med fullständigt. Ringer honom nu och säger att vi skiter i det om han inte är villig att sänka till 100 tusen, vilket jag förmodar att han inte kommer göra med tanke på vilket överpris han valde att sätta från första början. MVH |
|
Gemini__ |
Skippa bilen helt, varför betala 100tkr för en bil med suspekt historia och misstänkt lågt miltal? Dessutom omlackad i fel färg och därtill har ett par andra brister som du tar upp här. Märker att du är supersugen på en M3 E30, men ta det lite lugnt och sondera marknaden innan köp. Rätt var det är dyker pärlan upp (om det är en sådan du är ute efter vill säga) Mvh: Thomas |
|
M3nerd. jag har blivit erbjuden 145K för min som har gått 8500 mil och har full historik! Bara något att jämfora med! Med tanke på att bilen är om lackat och saknar historik så skulle jag i första hand letat vidare, men skulle jag tvunget köpa denna ex så skulle jag inte ge mer än 90K! 125K är på tok för dyrt för just denna bil enligt mig! Blogg:M3Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.