AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.171

Tomgången rusar upp vid kallstart, Alpina B3 3.3.

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har problem med tomgången på bilen när jag startar den kall.
Den rusar upp mot 1500 rpm och går ojämnt och oroligt. Ca 0.5 min 1 min håller den på så tills den blir varm, sen är det inga problem.
Motorljudet hörs också ganska rått/hårt innan den blir lite varm och tomgången sjunker till det normala. När den är varm är det aldrig några problem.
Datorn på BMW hittade inga fel och bilen har nyligen varit inne på INSP 2.
Någon som har tips på vad det kan vara?
Min går upp till ca1200, har aldrig tänkt att d e nå konstigt me d.
Ojämt å konstigt går den inte iaf.
Mvh Mattias

Alpina CS:035
Alpina Gemeinschaft:249
Länk
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Min stiger ju i varv själv när jag startar den. Den går inte direkt upp på 1500 utan börjar normalt på 1000 men sen är det precis som där sitter någon inne i kupén och trycker försiktigt på gasen och den varvar upp :)
Verkar precis som den tar tjuvluft och ökar oroligt i varv men efter ca 30 s när den är varm är det inga problem då går den ner till 600-700 precis som normalt!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Tippar på tjuvluft.

MVH:
Sakke
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Trots att den går jämt när den är varm?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Inte så ovanligt, en kompis hade en 750i som gick upp i tomgång vid kallstart och svajade duktigt mellan 500-1500varv.detta försvann helt efter kort tids körning när motorn hade fått upp värmen lite. Visade sig att vara läckage i insugspackningar.
Kan ju självklart vara ngt annat också i ditt fall, men liknar en hel del det som kompisen upplevde.
Ev kan man tänka på ngn givare eller kallstartsventil(om det nu finns i din bil....är inte så hemma på E46.

MVH:
Sakke
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Får hoppas på någon givare vid kallstart isåfall..Är inte så sugen på att börja skruva av insuget :)
Nya packningar är nog inte heller billigt eftersom det är alpinagrejor..
Ska testa med startgas när jag ställer på den, tack för hjälpen iaf!
Är det någon annan som har tips är det välkommet!
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Hej
Det är helt normalt och beror på att luft pumpen är i gång vid kal start.

MVH Robban
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Min 3.3 går också ganska rått vid kallstart, samt lite höjd tomgång, låter som en råtrimmad banracer. Efter ca 30 sek går den hur tyst och fint som helst. Har också funderat på tjuvluft eller om den ska gå på det viset. Men om det är som robban säger så är det ju lugnt.

Micke
ji
729
jigga
428i coupé -2014
mikren-6: Min uppför sig också exakt som du beskriver. Kanske är normalt trots allt!
Klart d e:D

Alpina CS:035
Alpina Gemeinschaft:249
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.