AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.153

Värmefläkten/Klimatänläggningen är inte som den ska va...

Har undersökt min kupéfläkt ett tag nu, har digital klimatanläggning som funkar fint förutom att själva fläkten inte går upp på max. Den stegar upp från noll til 4e steget men sen de resterande 3 stegen ökar varven på fläkten inte mer. vad kan de vara för fel?

Är det ingen som har/haft samma problem?? Läser på flera ställen att folk har haft problem med att fläkten går bara på max. Min den går inte på de 2 högsta stegen why??

ma
13
mans_erik
520iAT -02
Har liknande fel jag också som började för några dagar sen. Fläkten i min bil går inte heller särskilt fort. Det enda som händer när man sätter på defrostern är att luftströmmen riktas om, fläkthastigheten ökar inte alls. Har inte räknat antal steg, återkommer med det senare. Håller på att leta efter möjliga lösningar. Skriver mer om jag hittar nåt
Visa användare
18
www.MickeP.se
330 CiM -02
Vet inte om detta är samma sak längre men...

Förr i tiden var det motståndet som gick sönder och behövdes bytas för att lägena mellan noll och max skulle funka. Har ingen aning om det fortfarande funkar så med moderna bilar men värt att kolla upp! :)
ma
13
mans_erik
520iAT -02
Har ringt BMW-verkstaden och de tror att det är fläktmotståndet som behöver bytas. Kostar 1100 att lämna in den
Du har precis samma problem som jag på med defrosten och fläkthastigheten ökar inte utan bara riktas uppåt....

Fläktmotståndet är det detsamma som effektsteget eller?
Annars undrar jag om det finns någon i umeå som har ett fungerande effektsteg i sin bil som man kan få testa i ens egen för att kolla om det är det...

mans_erik hur har det gått för dig? är felet lagat?

ma
13
mans_erik
520iAT -02
Jag har ingen större lust att meka själv och demontera instrumentpanelens undersida så jag har bokat tid på BMW för reparation. Har bokat tid till på måndag (2/4), då gör dem det medan man väntar.
Meddelar sen hur det gick.
Är det själva effektsteget går det att byta på 10 min... Nemas problemas!
Men väntar med spänning på vad det är som varit knas på din bil. Känns rätt onödigt att köpa ett effektsteg för en tusing och sen är det inte det som är problemet...

ma
13
mans_erik
520iAT -02
Har nu varit på BMW. De fixade felet på 10 minuter som du sade.

De bytte "motstånd för fläkt till värmeklimataggregat" art.nr. 64116923204 "slutsteg" enligt vad som står på notan.

Hoppas det var till nån hjälp. Skriv gärna och berätta hur det gick för dig att byta det själv.
Vad fick du betala för dom där 10 minuterna? och för effektsteget för den delen??

Han funkar klockrent på alla steg nu, även defrostern??

ma
13
mans_erik
520iAT -02
allt funkar som det ska. alla steg och defroster.

kostade 1600. 800 för material, 800 för arbetet. Dyrt som fan, jag vet, men vad gör man när man inte har lust att meka själv?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.