AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.592

Hur byta fjädrar runtom på e46?

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Ska slänga på sänkningsattsen nu när snön verkar vara borta. Men skulle vilja ha några tips då jag inte bytt detta innan, hur man ska gå till väga och i vilken ordning. mvh
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Se till att du har alla verktyg som behövs. T.ex. behöver du specialverktyg för att montera ihop fjäderbenen fram. Har du inte tillgång till tryckluftsbverktyg behöver du specialverktyg även för att dela fjäderbenen.
Har du tillgång till tryckluftsverktyg delar du enkelt fjäderbenet genom att bara ta loss toppmuttern. Utan får man trixa med fjäderspännare vilket tar rätt lång tid. Iofs behöver du fjäderspännare för monteringen.

Bak är mycket enklare. Enligt den beskrivning jag gick efter skulle man demontera även bulten som fäster krängningshämmaren vilket visade sig onödigt och framförallt krånglig att få dit igen.

Flera av bultarna är av självlåsande och bör inte återanvändas. Kanske kan man göra det ändå om man anväder locite eller liknande men de kostar inte många kronor hos BMW.

Lycka till!
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
det enda jag har är fjädderspännare, klarar jag mig med det? skulle du vilja förklra lite i vilken föjljd allt ska göras,?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
givetvis menar jag att det enda "speciallvektyget" jag har är fjäderspännare, andra verktyg har jag ju med. Vore gött att få lite tips
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haynes rep.bok är alltid bra att ha till hands,även i många andra situationer än denna...helt klart värd att ha hemma,många små tips.
Bra att ha bredvid sig när man håller på...kan ju bli i bland att man: "hmm..hur va de man skulle göra de här då?" bara att slå upp i boken då.
Länk
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
jo de verkar ju inte dumma, synd att de är på engelska bara, men det kanske går bra ändå, jag är dock inte så bra på engelskabilord, men man kan ju säkert ha nytt av något. Får nog bli en sådan ändå.
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Det ska följa med en liten ordlista till Haynes engelska böcker, med mest bilord.
Minns inte om de ligger med i boken när den är inplastad, eller om man får ta den separat.

Som sagt, de är bra att ha, finns alltid lite tips man inte tänkt på!
Har en bok till E36, men ska skaffa en till E46 när jag väl hittar en!
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
det låter ju bra,kan ju komma väl till användning. till e46 finns de bland annat på mekonomen också har jag sett, sen har ju biltema också.
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Köp boken. Har haft mycket använding av min, bland annat vid sänkningen och senast i dag då jag hjäpte en polare med byte av trasiga fjädrar bak.

Förutom fjäderspännare behöver du antingen specialhylsor utan centrum i spärrhandtaget (typ Länk eller ett verktyg för att demontera/montera övre muttern som håller ihop fjäderbenen fram. Finns en variant på biltema (har dock ej provat då jag hade tillgång till specialhylsor). Länk
Kan inte tänka mig att man reder sig utan det.

Momentnyckel och en uppstättning hylsor och du har vad du behöver.
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Hej, köpte den där boken men känner att jag inet har nog med kött på benen inför morgandagens sänking, någon som har lust att ge en liten snabb beskrinving, vorre mycket snällt.
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
lixom vilken ording allt ska göras, viktiga saker att tänka på så att man inte gör sönder något.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Jag skall också byta mina fjädrar, har köpt en H&R 55/35 sats som ligger i bagaget som bäst. Här är en länk hur man gör Länk
men bilderna går inte att förstora... Själva bytet borde inte va så svårt. Vad har du för fjädrar?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
får tacka så hemskt mycket, var precis vad jag letade efter.

Jag fick med en satts när jag köpte bilen som gått 4500mil, vet inte hur låg den blir men ska prova då fjädrarna är i bra skick. har sett bilder med sattsen på och det ser bra ut. Är de i samre skicka än jag trodde när de kommer på eller att den blir för låg/hög så får jag kolla på nya,

vore kul om du kunde vissa bilder hur ditt blev med din sänkning så kan jag vissa hur min blev sen. Om minna inte passar är jag sugen på H%R men vet inte vilken av sänkningsalternativen jag ska ha.

tack så länge/mvh
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Tjena.

Bytte själv fjädrar bak på min E46 -98 härom helgen, vet ej om det ser exakt like ut på en 00:a.
Förmodligen mycket enklare än att byta fram vilket jag inte gjort. Men kan ju beskriva hur jag gjorde bak iaf:

- Lyfte upp bilen och lade ner den på pallbockar. Ville inte ha bilen på vanliga "bytadäckdomkraften", man behöver använda lite milt våld under jobbet så det kändes säkrare på pallbockar. En garagedomkraft underlättar.
- Tog bort hjulet.
- Lossade nedre stötdämparfästet, en bult (typ M10 eller nåt). Jag använde bilens egen domkraft för att höja hjulupphängningen lite, då gick det lättare att får loss dämparen.
- Ta bort domkraften.
- Nu gick det att bända ner hela hjulupphängningen. Jag hängde mig på på bromsskivan och farsan lirkade ut fjädern. Var försiktig så att du inte bryter ner för långt, då kan nog bromsslangar och elkablar ta skada.
- Kollade både övre och undre gummitallriken så att de var ok samt gjorde rent.
- Satte dit nya fjädern. P.s.s som ovan.
- Mina nya fjädrar var olika på ovan och undersidan men det gick bara att montera på ett sätt så jag behövde inte fundera på det. Men kolla gärna hur den sitter när du tar ur den.
- Dit med domkraften igen och höjde hjulupphängningen och monterade tillbaks stötdämparen.
- Klart.

Jag var lite osäker på om fjädern skulle vridas till en viss position men kunde inte komma på något så jag satte dom bara lika på höger och vänster sida.

Lycka till.

Mvh
Petter
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Okej, detta får jag verkligen tacka för, vet inte själv hur de nya fjädrarna ska sitta med får hoppas det löser löser sig självt! Men men andra ord behöver man inte ta bort dämparen för att byta fjädrarna i bak?! får tacka så mycket för denna mycket utförliga instruktionen.
mvh
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Hej igen,

Nej, jag behövde inte ta bort dämparen, endast lossa den nedtill för att kunna bända ner upphängningen.
Själva fjädern sitter sen löst, inga skruv eller så. Behövde inte ens använda fjäderspännarna jag hade köpt på Biltema inför jobbet.....:-).

Nog lite klurigare fram där dämparen går inne i fjädern.

Mvh
Petter
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Här kommer en bild på slutresultatet Länk
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
det blev ju riktigt bra, perfekt avstånd (och nästan samma) mellan däcken och skärmen,både fram och bak. mycket snyggt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.