|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har just kopplat in min aktiva baslåda i bilen och är helnöjd med ljudet. Nu till det konstiga. Jag kör bilen ett tag och lyssnar på musik. Stänger sedan av bilen. Nästa gång jag startar och ska lyssna så startar stereon men är knäpptyst. För att få igång ljudet måste jag koppla ur baslåden sedan koppla in den igen. Sen funkar det... Jag har kopplat enligt nedan: - Plus till plus på batteri med säkring 1 dm ifrån batteri. - Remote på batteri plus med brytare mellan batteri och baslåda. - Jord till minus på batteri. - Högnivåingång från vänster bakhögtalare. Någon med en teori?? //Peppe | |
gretzky |
-Plus till plus på batteri ok -Remote till elantenn-utgången på stereo -Jord jordas i karossen Min teori, men jag har aldrig lirat med aktiv låda le kopplat via högnivå heller. dieseldoris |
gretzky |
En fråga bara: Om man har råd att köpa en 330 -04 och är sugen på mer ljud varför tar man då en sån här genväg?? dieseldoris |
|
Problemet beror förmodligen på den inbyggda hög till lågnivåomvandlaren. Ska prova med en extern och se om problemet kvarstår. Vill du kalla en 10" aktiv baslåda för genväg får det stå för dig. Den enda genvägen jag tar i mina ögon är att jag vill slippa dra kablar ifrån huvudenheten. Vill inte gräva runt där just på grund av att det är en 330 -04. //Peppe |
|
gretzky |
OK Lycka till! dieseldoris |
| Efter varje omstart måste du slå av/på strömbrytaren till remoten också så funkar det nog. | |
|
Nej det trodde jag med först.. men det räcker inte. Måste helt enkelt dra ut hela kabelpaketet och sen stoppa tillbaka det. |
|
|
Har du provat att jorda förstärkaren i en lämplig bult i karossen istället för på batteriet? Vilket är en mer riktig variant. Sen måste jag opponera mig mot din inkoppling av endast vänster högtalare. Nu får du ju bara den kanalens bas och missar halva låten. Kan aldrig bli bra. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
| Fredrik M: Det är nog ingen fara, många slutsteg använder bara en ingång när man kör i bryggat läge | |
|
Fredrik M. Som jag fattat det är det optimalt att jorda i batteriet. Att jorda i karossen gör man enbart för att slippa dra två kablar om batteriet sitter i fram. Att jorda i batteriet är absolut att föredra jämfört med kaross. Rätta mig om jag har fel. Missa halva låten.. nej. Väldigt sällan att en bas är panorerad. Så det ororar jag mig inte för. Men jag håller dock med om att det vore en bättre lösning att koppla från både vänster och höger. Hursomhelst. Någon med idé om vad det kan vara? Kan problemet ligga i högnivåingången? |
|
|
Mr328, ja givetvis används en ingång vid bryggat läge, men signalen tas från en subwoofer utgång som är en sammanslagning av både vänster och höger. TreTrettio, beror säkert på vilken musik man lyssnar på, jag som är Techno/Trance/Club stollig har mängder med låtar där basen kan hoppa mellan höger och vänster kanal. Finns säkert olika skolor om det där med jordpunkt som med allting annat, där jag har läst så har en jordpunkt i karossen varit att föredra framför på batteriet. Fanns en anledning oxå men det kommer jag givetvis inte ihåg. Är du förresten säker på att strömbrytaren till remote signalen är fullt fungerande? /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Jag är starkt intresserad av anledningen till att inte ta minus direkt från batteriets minusanlutning, däremot inte intresserad av hörsägen och skrönor. I vilket sammanhang skulle ett stycke järnplåt i mellan ge bättre resultat än direktanslutning på en strömkälla? FP |
|
|
Dels så uppstår så kallat generatorbrus lättare om man jordar direkt i minuspolen på batteriet. Sedan så uppstår en potentialskillnad när man jordar i batteriet. Antar att ditt slutsteg är skruvat i chassiet för fastsättning? Då har man alltså jordat slutstegets chassi i bilen men själva minusen i batteriet. Då kan en potentialskillnad uppstå som kan vara farlig för elektroniken. Så man ska alltid jorda i bilens chassi och så när slutsteget som det bra är möjligt. Sedan ska jordpunkten vara så plåtren som det bara är möjligt, använd gärna en "taggbricka" för bättre resultat. |
|
|
Rippelspänning från generatorn förekommer helt riktigt överallt i bilen, men typiskt allra minst just över batteriet pga den låga inre impedansen i detta. Så fort man däremot ger sig ut på plåten och jordar så har man inte längre nån koll på nivån på ripplet, och det kan aldrig vara lägre än just direkt över batteriet, hoppas vi kan vara överens om detta. Om det dessutom uppstår farlig potentialskillnad mellan chassiet och batteriets minus så är det verkligen illa ställt, då måste man se över installationen. Korrekt byggda slutsteg och andra större förbrukare är konstruerade så att huvudströmmen går genom plus/minusanslutningarna, inte genom apparatens chassie. Signalmässigt ligger givetvis chassiet vanligtvis på samma potential som minus men har man bekymmer med detta så sätter man lämpligen slutsteget på isolerad platta osv, men isf har man problem med potentialskillnad mellan de anslutna enheterna via signalkablarna osv, vilket inte är ovanligt. Jag är medveten om att många jordar ute på bilens chassie utan problem, man kanske inte vill dra dubbla grova kablar till frontmonterat batteri osv, och plåtren anslutning med taggbricka osv är helt riktigt. Men det ändrar aldrig det faktum att matningsspänning alltid bör tas direkt från strömkällan, vilket man alltid och utan undantag gör i proffssammanhang (möjligen undantaget ljud-i-bil), i fordon, båtar, flygplan, insdustrier med stora plåtstrukturer osv. Ett viktigt skäl förutom det rent elektriska är risker for korrosion osv, detta finns bl.a noga beskrivet i BMW:s servicedokumentation vid deras internutbildning. Man har bl.a därför sina s.k. kamanslutningar av alla bruna minuskablar på mycket bestämda och utprovade platser i bilen. FP |
|
| Ingen vettig teori om vad problemet kan bero på? | |
|
Det kan vara nåt skumt i din hög till lågnivåomvandlare. Förutom nivåomvandling måste den vara galvaniskt isolerad, annars finns risk att stereons skyddskretsar slår ifrån och då blir det förmodligen tyst på alla utgångarna. Om du lämnar allt inkopplat förutom denna, kommer stereon igång då vid omstart av bilen? FP |
|
|
Nu har jag monterat en hög till lågnivåomvandlare. Problemet har försvunnit. Tack för all hjälp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.