AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.356

Skillnader i klassning vid försäkring

Har ringt runt ocj kollat försäkring på M3 04:a och alpina B3S 05:a och upptäckte en väldigt underlig grej.

När jag frågade om 2 st likadana M3:or så fick jag en prisskillnad på mellan 6000 och 10000 hos samma bolag, skillanden var att bilarna var klassade olika men den enda skillnad de kunde se var att den ena stod som automat och den andra som manuell (båda hade smg), helförsäkring 1500mil/år

Länsförsäk:
manuell 14298
aut: 24000

Vesta
man 9281
aut 15649

har någon annan hört talas om detta.

Alpina har jag bara kollat ett reg nummer och fick då en premie på 13846 för en 05 B3S 1500mil /år
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det är inte klassningen man går på utan en ganska så komplecerad statistisk modell där man knappar in ditt personnummer, bostadsort och bostadstyp och ut kommer det en kostnad. Därför är det så viktigt att ringa runt till olika bolag för att höra sig för. För min E91:a skiljde det sig rejält mellan billigast och dyrast.

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
det var i samma bolag, samma personnr, samma samtal, enda skillanden mellan M3:orna var att den ena var reggad som aut och den andra som man (båda smg).

Utrustnigen var samma och det enda killen på försäkringsbolaget kunde se som var skillnad var lådan, den ena var klass 40 den andra klass 70 hos länsförsäkringar, samma sak hos vesta.

Killen hos länsförsäkringar kunde inte förklara hur skillnaden kunde bli så stor

Get there fast, take it slow
Mysteriet tätnar, försäkringsbolagen säger att det beror på klassningen från bilprovningen, ringer man dit så säger de att alla bilar från 98 och framåt är typgodkända från fabrik och säger att klassningen kommer från fabriken, Men BMW lär väl inte klassa sina M3:or olika, eftersom de har samma effekt och samma antal dörrar.

Försöker nu nå BMW sverige för att se om de har svar

Det där har jag varit med om faktiskt. Jag lyckades faktiskt få ned premien på en 328i touring -96 från 12.000:- till 7.600:- genom att påvisa att andra manuella 328:or av samma årsmodell var betydligt billigare att försäkra. Inte mycket sportutrustning hade den heller, så det hade dom inget för att dom försökte med. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det blir fel ibland mellan Bilprovningen och försäkringsbolagen, i alla fall när det gäller importbilar.

Mvh
/Janne
Hittade det gamla försäkringsbrevet. Den premieklassningen jag fick efter lite tjat var 08 28 22, den (förmodligen felaktiga) premieklassningen bilen ursprungligen hade var högre. Premieklassningen är samma hos alla bolag, såvitt jag förstår är det premien som baserar sig på klassningen som gör att det skiljer mellan olika bolag.

Mvh
/Janne
Problemet är ju att om man köper (importerar) en bil så vill man ju inte tjata på försäkringsbolaget i flera veckor i början man vill ju bara köra.

Dessutom så vill jag veta att jag garanterat inte hamnar i den högre klassen innan jag köper bilen. Det får kanske bli så att man köper en bil som redan är reggad i sverige, för att slippa problemen. Gäller bara att hitta någon som passar och har rätt pris och utbudet här är ju aningen mindre än i Tyskland

Har fortfarande inte lyckats få fram vad skillnaden premie kommer från, varken BMW, bilprovningen eller försäkringsbolag kan säga exakt vad som gör denna stora skillnad.

Känns lite tveksamt att importera själv när man inte vet om man får betala 9000 eller 25000 i försäkring. Som det verkar så måste man hitta en redan inreggad bil och rinag bolagen och kolla.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Finns ju en tråd någonstans om en väldigt tidig sv-såld M5 E39 som av någon anledning fick samma klassning som en 320 (om jag kommer ihåg rätt). Denna klassning levde fortfarande med bilen ett antal år senare och var ett säljargument när den annonserades.

När det gäller skillnaden mellan M3 "manuell" och "automat" så är det väl bara att leta rätt på ett antal olika vagnar och kolla av något försäkringsbolags hemsida.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kollade för skojs skull upp ett par M3:or jag såg på Blocket med synligt regnr.

Körde personnr och regnr på BMW Originalförsäkring:

01 manuell - 8590 kr/år

02 SMG
02 SMG
03 SMG
04 SMG
samtliga 9571 kr/år

Om prisskillnaden på en tusenlapp beror på årsmodell eller växellåda vet jag ej.

Faktiskt billigare än sist jag kollade och med tanke på att man sedan har 10% på dessa priser så är i alla fall försäkringen inget som hindrar ett köp.

___
//Ulf
Var alla dessa sv-sålda? För det är den enda orsaken till skillnaderna bland de de jag hittade som jag kan komma fram till. Bolagen säger dock att det inte skall vara någon skillnad om bilen är importerad.

Utbudet i sverige är ju tyvärr inte lika stort som i tyskland, priserna är det dock inte så jättestor skillnad i längre åtminstone inte på fina ex.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dom var alla svensksålda då det är en förutsättning för att kunna få prisuppgifter på bolagens hemsidor. På mina två bilar dom är importer så har priserna varit desamma som för motsvarande svensksålda.

___
//Ulf
ok då är prisskillnaden jag fått för likadana bilar på samma bolag ännu underligare. Med importvagnar så menade jag redan inreggade bilar.

Jag skall kolla med BMW original försäkring har inte kollat med dem än utan billigast än så länge har vesta varit

Jag har fått vitt skilda priser när jag frågat på mina 540: is + den enda Sv-sålda E34 540i-96: an så detta är inget som förvånar mig, försäkringsbolag är i mitt tycke den mest oseriösa bransch som finns i Sverige, tyvärr har dom inget intresse att ändra systemet... it's all about the money.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.