AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.106

Kan inte rulla bilen efter vinteravställning

ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Hej,
har haft min bil avställd under vintern men tänkte nu ställa på den igen för att förbereda den inför våren. Problemet är att den inte går att rulla. Antagligen har handbromsen rostat fast eftersom jag har haft den åtdragen då bilen stått i lutning.. (vilket jag förstått att man inte ska ha...) Om jag nu backar bilen så "reser sig" bakdelen, så någonstans sitter det helt klart fast. Har också testat att köra framåt, men det går inte heller. Frågan är, vad gör jag?

Mvh
Martin
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Kan tillägga att det handlar om min E36 325 Cab...

Mvh
Martin
Du har ju själv kommit på att det inte var så smart å låta den stå med handbromsen i, specielt inte i backe och påfresta den, så d ska ja inte kommentera ;)

Mitt tips är att försöka köra framåt och rycka i handbromsen lite samtidigt och se ifall det hjälper. Annars så kan du ju plocka av hjulen bak, och spruta in typ 5-56 eller liknande smörjmedel igenom bulthålen i skivan och sen skruva på hjulet igen och köra och se ifall det släpper. Det kan ta lite tid men det brukar komma igång igen om du smörjer och kämpar lite med den.

Lycka till!!

//Salis
E
1.156
E
320 ci cab -04
Du skall aldrig använda handbromsen om du vinterförvarar bilen. Nu står du i en backe vilket i sin tur gör att jag avråder från att lyfta bilen för att lossa ett däck osv. Bilen kan välta ner på bromsskivan. Först måste du se till att bilen står plant alternativt spänna fast bilen ordentligt i något. Tänk på att något måste hålla för rätt många kilo beroende på lutning samt att spänna innebär spänna rejält...

Sen lossar du däcket och går på med en (helst) gummiklubba eller hammare (i värsta fall med slägga men då skall du veta var du slår så inget går sönder) på trumman med "släppt handbroms" tror inte du får in 5 56 på rätt ställe men du kan försöka. När du väl fått loss grejorna så plocka isär, gör rent och sätt ihop med kopparpasta.

E

Jag antog att han förstod att naturens krafter kommer vilja "putta" ner bilen om han pallar upp den i en backe. Ber om ursäkt för detta, självklart skall du stå plant när du gör detta.
Jag valde att inte föreslå slägga då skivan kan spricka men, d e ju en bra "nödlösning", men en gummislägga skadar inte så mkt så med den e d bara banka på, OCH smörja ;)

//Salis
Bogsering ett par meter brukar göra susen iaf på torr asfalt, en av mina baggar har stått så länge att varken värme eller våld löser problemet, ligger nära till hand att linda in bilen i pentylstubin... =((
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.