|
|
|
|---|---|
|
Hej där! Satte på sommardäcken häromkvällen, underbart skönt! Nu har det börjat gnissla något fruktansvärt från höger bak. Det låter som metall mot metall. Skrapigt metalliskt ljud som är värst i ca 30-50km/h. Aldrig haft förut. Vet inte om det har nåt samband med vinter/sommardäcks-bytet men det kom efter det. Det är samma fälgar och däck som förra sommarn och då lät det inget. Jag hissa upp bilen och snurra hjulet i fråga och det gick lite trögt, snurra inte helt fritt. Men även om oket ligger på lite så borde det ju inte låta på det där viset?! Det är ganska mkt belägg kvar såg det ut som (ca 0.5cm). Jag har sökt men de trådar jag hitta med liknande symptom hade ingen vidare uppföljning. Jag har fått ett tips om att bultarna kan vara för långa?! 525 E34 från 93 är bilen! | |
| Du har en sten eller nått i mellan skivan å skölden vanligt fel vid dessa ljud backa å kör fram om du har tur låssnar dom annars fåru ta loss igen../M | |
|
Ja det verkar som det är grus. Jag tog av hjulet, snurrade bromsskivan och det lät som det kom från värmeskölden. Håller på att bli helt tokig. Jag har bänt som en galning, försökt bända ut värmeskölden så gruset skulle ramla ner, men det går inte. Måste satt sig extremt illa. Känns som det finns två alternativ; antingen gå på med rejäl tång och värkligen bända ut skölden långt från skivan, grushelvettet måste ju rasa ner till slut. Annars blir det ju till att ta av oket och skivan men det känns ju absurt att orka med det för ett satans jävla gruskorn. Jag är så nära ett raseri-utbrott. Alternativ 3 åka ut på motorvägen i 200 blås och hoppas gruset mals sönder till pulver? |
|
| En liten fråga som dök upp under mitt pass precis: Hur trögt ska det vara att snurra skivan? Jag misstänker att mitt ok ligger på lite för det är precis att man orkar snurra runt skivan med en hand. Ska det vara så? iof är ju drivningen bak så visst motstånd är det ju alltid men hur trögt ska det vara? | |
|
Det är precis som du så att man orkar snurra runt skivan med en hand. Det är inte så som framhjulsdrivna bilar där bak hjulet går att snurra som en karusel. |
|
|
Tro om ni skulle behöva träna lite pojkar? ;) lite lättare än så ska det allt gå... //Devva |
|
| Vågar man ta en ståltråd och försöka dra den runt mellan skivan och värmeskölden i hopp om att få med gruset? Är det något känsligt som kan skadas bakom skivan? | |
|
nej. förutom skivan som kan få repor. |
|
|
Tur jag inte slet mer med tron att det var ett gruskorn. Det var en sprint som lossnat. En som håller in ena bromsbacken mot skölden(?). Den låg lös och skapade ett väldigt gnisslande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.