|
|
|
|---|---|
|
Hittade inget i andra inlägg om hur långt kan man kan åka innan bultarna ska dras igen. Någon som i såna fall kan visa om jag har missat ett inlägg med den informationen. Den förra ägaren drog oljepumpsbultarna på min M60 för ca 6500 mil sen. Hur många mil ska man åka innan man ska dra de igen? Hur långt kör ni innan ni drar bultarna? Nu hade jag tänkt att byta motoroljan, men tänkte om jag kan ta och dra bultarna vid nästa byte eller senare? Läste i Gör-det-själv-avdelningen här på Autopower: "Efter 15.000-20.000 mil lossnar i regel en eller två av bultarna." Om man då kör upp mot 10.000 mil eller i alla fall ett oljebyte till så borde det inte vara några problem, eller vad tror ni? I och för sig bra att kolla, men när han som jag köpte bilen av sa att det var draget så tänkte jag om man slapp dra dem igen och ta det efter ett oljebyte eller två. Hörde på BMW ang. packningen till lilla tråget och de sa att jag kunde använda den gamla, om den nu inte var trasig. Någon som har tagit ner det lilla tråget för att sedan montera tillbaka det utan att byta packningen? Kopparpackningar till avtappningsplugg? Är det den lilla ringen som ska sitta på 17mm-bulten som man skruvar loss när man ska tappa ur oljan? Vet att det är så på våra E32, 735i och 750i. Är det annorlunda på M60? Hur viktigt är åtdragningsmomenten? Räcker det inte att dra på "känn"? Har aldrig gjort detta eller varit med någon som har utfört jobbet så jag vore tacksam för svar. //Schnitzer | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Litar du på att ägaren gjort detta så ska du knappast behöva bekymra dig igen på många mil än. Jag kollade på min 01 när jag köpte den, bergfast satt bulten. Men vill du var 100% för din egen skull så kan du väl göra en extrakoll. Bultar och muttrar gängade ska rengöras med Berklen eller startgas sedan ska du ha gänglåsning, locktite eller motsvarande. packningen kostar inte många kronor, så lika bra att köpa en.så du inte står utan om du skulle skada den gamla, Lämpligt som både hängslen och livrem använder jag alltid Hermetite packning på tub eller motsvarande som komplement till packningen. Kopparpackningen är till oljepluggen, den kan man vända en gång normalt. Så här såg det ut på min M62. som inte skiljer nått nämnvärt Länk Moment har man i handled och armbåge:) ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
PS:De skruvar som håller ihop pumpen kan även vara lösa dom så känn på dom också. !! ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.