AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
982

Auktoriserad handlare -uselt utbud

Letat efter en z3 coupe i tyskland ett bra tag nu. Alla här på forumet menar att man måste importera från en auktoriserad märkesåterförsäljare, inte då nödvändigtvis bmw, men faktum är att utbudet av fina "zätor" är minimaliskt till skillnad från vad det är hos andra bilhandlare... Visst, självklart är det en trygghet att köpa från ex. en bmwfirma men faktum är att det inte finns särskilt mkt att hämta hos de auktoriserade bilhandlarna -i var fall när det gäller en zäta coupe... Något tips på hur jag ska hitta min blivande pärla..? Tack på förhand! ///Anton

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Z3 börjar bli så pass "gammal" att det mycket få bilar som kommer in i hallarna hos BMW själva. De Z3'or som står hos BMW i Tyskland är garanterat bilar med mycket lågt miltal, och ett skick utöver det vanliga, då bilen är "så pass gammal".

Jag hade letat hos privat eller hos andra mindre handlare där bilarna verkar vara fina. Z3 är inte som vilken E39:a att köpa privat, då Z3'orna oftast gått lite, som sommarbil eller entuiast bil, vilket gör det klart lättare för dig att hitta ett mint ex hos en privat person. Då får du även en chans att prata med ägaren och blida en uppfattning om hur han skött bilen.

Jag tycker det är bäst att handla privat, då man får en uppfattning om hur säljaren är personligt och hur han skött om sin bil. Hos en handlare vet man inte vilken typ som kört bilen innan. Många av de bilarna en handlare får in ser ut som stryk efter endast 5-6000 mil och lackjobb och en grov rekond är oftast ett måste för att få bilen respektabel :(

Lycka till !

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Tack Simon för det snabba och utförliga svaret! Precis som du säger har de auktoriserade bilhandlarna enbart lågmilare, vilket förvisso inte är fel, dock inte ett måste... Jag har hittat en hel del intressanta objekt hos icke-auktoriserade bilhandlare i södra tyskland och har fått den uppfattningen att de flesta är seriösa -till hjälp har jag att jag läser affärsjuridik med inriktning mot tyska,,, =) Privat är också ett alternativ, dock får man som köpare inte den hjälp med skyltar och dylikt -till skillnad från en bilhandlare...
//Anton

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.