AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.721

Rostskyddsbehandling E46, 2003, göra eller inte göra

Go
83
Gorschek
435i Gran Coupé 2015 M-pkt, M-performance allt;)
Tjenare.

Jag har precis införskaffat en 330dA, 2003, Touring och är glad som en gris. Fattig gris men glad ändå.
En fråga. Jag har hört att vissa förordar en professionell rostskyddsbehanding av bilen. Dock så talade jag men en BMW mekaniker och han tyckte det var onödigt... bilen har gått ca 11000mil, både vinter och sommar. Jag kommer att köra året om och vill behålla bilen ett tag, säg 4 år eller så...

Vad tycker ni? Göra eller inte göra? Någon speciell typ? Finns det risk att det förstör BMWs orginalbehandling och gör att det hela får negativ effekt. Jag bor i Blekinge, någon rekommendation på var man kan göra en behandling som är prisvärd men framförallt där de vet vad de gör?

Tack

/T
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
detta kan göra själv minst lika bra.lite händig så fixar du det.(billigare)skulle alldrig betala så mycket som det kostar o lämna in på tuff kortinol behanling.6500 var ett bra pris sa dom.ångra inte en sekund,gjorde det själv istället.lycka till med 330d,det är underbar vagn...
Go
83
Gorschek
Ska fundera på det. Tack.

MVH

T
En seriös rostskyddsbehandling består inte bara i att spruta i rostskyddsmedel i hålrummen...Man måste montera bort innerskärmar mm o tvätta rent bilens underrede, därefter ska den torka. Först därefter hålrumsbehandlar man samt bättrar på underredet...Hade själv en Polo -82 för nåt år sen som fick en Tuff-Kote behandling i ung ålder, den bilen hade i princip ingen rost när jag sålde den (den var knapp 24 år då...)
Go
83
Gorschek
vilken behandling rekomenderas?
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Jag lämnade min bil till en mindre firma i Dalarna och betalade 3000 eller 3500kr minns inte riktigt för en komplett behandling. Tog då bort innerskärmar och övrigt plastskrot under bilen själv.

Medlen han använde hette Mercasol. Jag är mycket nöjd med resultatet även om det luktade lite i bilen första veckorna. Medlet rann lite också så man fick torka trösklarna ett par gånger.
32
9
324turbo
330D Touring -02
324TD touring -91
hej Gorschek!

Om bilen är svensksåld så har du 6års rostskyddsgaranti.

Rostskydd är jättebra om det görs ordentligt. dvs helst när bilen är helt ny, eller att den fått stå och torka/torkats ordentligt.
Så man inte stänger in fukten istället för att hålla den ute, vilket tyvärr inte så ofta är fallet...

Men gör man det hos en seriös firma är det helt klart en värd investering om man ska ha kvar bilen.

MVH/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.