AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.713

rund sak på avgasrör

såg idag på polaren 528 av 97 årsmodell en rund "sak" som sitter på avgasröret innan det går in i bakre ljuddämparen. det är även en wire som går till denna sak, vad är det för en sak och vad gör den???
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Satt på mitt också. Såg den när jag bytte avgas men kunde inte komma fram till vad den ska va bra till.
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Låter som att det är en avgasspjäll som sitter där för att minska flödet/ljudet vid låg/mellan belasning. Remus sportavgas har något liknande i ett av sina system, att man kan bestämma med ett spjäll avgasljudet & dB-nivån.

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det är nog bara en vibrationshämmare. den sitter med en bult i ett fäste på röret, wiren är nog bara en säkerhetswire.

///Göran

Min bil
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Den sitter där bara som en extra vikt för att minska vibbar menar du?
Inte undra på att catback väger 30 kg isf när man monterar extra vikter, hehe.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Exakt.
Antagligen så upptäckte man vibrationer vid något varvtal och kom fram till att en klump fastbultad just där var lösningen:-)

Tror dom flesta har funderat över denna klump..så även jag.

Ha en fin helg
Göran

Min bil
Länk
Vibbdämpare sitter det flera stycken på avgassystemet på E39, fast inte med vajrar vad jag sett. Avgasspjäll förekommer på bilar, oftast då i ett utav två ändutblås, det måste ju vara en baggis att avgöra om det är ett spjäll med axel osv som vajern är kopplad till, så man slipper spekulera...)

FP
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Haha! Vibrationsdämpare, ja. Kom att tänka på Sällskapsresan-2 där dom är i fjällen & Ole som har skaffat allvärdens moderniteter till sin skidutrustning med bla "Vibbrationsdämpere" på skidorna. Ja det är en klassisk humor grej i den filmen för mig. Hahaa :-D

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
såna vibrationsdämpare finns lite här och där på min bil, både i bakvagnsbryggan och i karossen.. minns att det satt en cilndrisk liggande klupm bultad nånstans i framdelen av karossen på min gamla 525tds e34 på höger sidan framför hjulet.. hittade ingen annan anledning till den än vibrationsdämpning då heller..

Diesel-räsern
/Rickard
Det stämmer. Det man vill åstadkomma är inget annat än en förändring av massan och därmed resonansfrekvensen på den struktur eller detalj man vill dämpa svängningarna på. I vissa fall på t.ex stora brokonstruktioner, kraftledningar osv handlar det om att flytta frekvensen på farliga egensvängningar. till ett område där det inte uppkommer naturliga resonansfrekvenser.
Små vibrationer och svängningar kan annars utvecklas till stora rörelser som till slut knäcker konstruktionen. Alla som burit på långa plankor, metallrör, träskivor osv vet hur det funkar vid låg frekvens 1-2 Hz, det är bara att flytta upp frekvensen till 10-100Hz så kan man fundera ut vad som kan inträffa i t.ex ett avgassystem eller en bilkaross.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.