AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.427

Agrol Mega truck olja eller agrol nova i bil?

www.agrol.se

Hej

Undrar vad ni kunniga säger om oljan från agrol? Första som jag har i åtanke hittar ni under "smörjmedel" - "motoroljor" - "tunga diselmotorer" - "agrol mega truck" den andra jag har i åtanke hittar ni under "personbilar" och sedan heter den "agrol nova". Vad säger ni om dessa oljor i en BMW318is?

Agrol nova oljan rekommenderas till BMW bland annat men jag undrar vad ni säger om deras oljor. Far min har truck oljan i bägge bilarna (diesel) och säger att det ser väldigt fint ut i motorn efter de oljorna har fått verka. Dock så vill jag rådfråga vad ni säger först för min bil är ju en bensinare. Priset skiljer rätt bra för Castrol edge sport oljan jag tänkte köpa går på 768 riksdaler ungefär eftersom jag behöver 4,5 liter till min bil. Någon av dessa agrol oljorna kostar dock kring 20 lappen för mig att inhandla.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Agrols olja är bra oljor annars skulle varenda traktor rasa ihop:), och de jobbar med betydligt hårdare belastning än en personbil.
Agrol nova är en delsyntet som du mycket väl kan använda till din 318IS den har betydligt bättre specar vad oljor hade när din bil byggdes

///MVH Hasso
Länk
Jo egentligen kan man väl det men jag är väldigt rädd om min bil så därför man lite rädd av att hälla i sådan olja. Lagt en hel del stålar på bilen så egentligen vill jag köpa den exempelvis castrol oljan men frågan är om det egentligen är befogat.

Andra kan tycka att det är snålt att inte lägga ordentligt med pengar på oljan men man försöker alltid spara in pengar åt olika håll. Som hasso säger så är den säkerligen bättre än den som fanns i bilen när den tillverkades.

En fråga till är om det är farligt att tappa ur en helsyntetisk olja och hälla i en halvsyntetisk eller vice versa?

Sedan måste jag också erkänna att castrols olja lockar eftersom den har med en hel del olika klassificeringar. I nuläget så verkar dock biltemas ligga hyfsat till för den har ändå fått relativt god kritik och är ett mellanting på agrol och castrol oljan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är rätt bortkastade pengar att lägga på nyutvecklad dyr Castrololja som är utvecklad till dagens lågfriktionsmotorer med långa serviceintervaller, för att ge lågfriktion och låg bränsleförbrukning och inte till en motor som började tillverkas för nästan 20 år sedan.
Personligen har jag större förtroende för Agrol-oljor än både Castrols och Biltemas :)
En bra helsyntet för ca 100 kr litern är Valvoline synpower 5W-40
Mobils delsyntet super/formula S 10W-40 funkar i alla väder prisvärd bra olja.
Men Agrols duger länge, bättre att byta olja ofta än att inte ha råda att byta pga dyrolja.

///MVH Hasso
Länk
kicken
håller med er alla, vi körde på statoil förut...men nu kör vi agrols turbo super i samtliga maskiner/skogsmaskiner/ lastbilar/ personbilar..och den har vi kört i 8år nu , utan problem i tung drift ..(men fuska inte med bytesintervaller/filter) .. "maskiner vill bli smorda- inte smörjda" ..och jag ska tillägga att jag själv var j-vligt skeptisk till bytet, men det blev bara bra, så jag är mycket glad i den oljan...8 år säger sitt.., vill tillägga att en av motorerna (volvo td 70) har gjort 28 000 timmar..icke rörd..men oljebyte 500 tim-filterbyte i mitten 250 timmar..körs dagligen..(sinnessjukt egentligen???) men oljetrycket är fortfarande över 2 kilo , ...så jag kör samma olja i bimmern , jag tror på oljebyten och inga andra fantasier, nya lastbilar pratas det om en bytes intervall på 10 000mil? ...inte i min verkstad iallafall . jag kan förstå att många bilägare som inte har samma möjligheter till ett oljebyte som mig kan uppleva det som ett "helvete" , dyrt.. men tänk även på miljön och att ditt fordon förbrukar/drar oftast inte nån olja alls mellan bytena om det sköts på rätt sätt, och ett haveri är alltid dyrast..m.v.h kicken
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Servade min bil igår. Jag testade på Shells helsyntet. Har hört at tden inte ska vara så tokig. men vet själv inget om den ännu. men harhört goda rykten.
yttryck
Jag slår in Agrols Spectra 5W 40 helsyntet i min 328:a.Det här är 2:a bytet, det funkar bra. Att en eller några ventillyftare knackar vid kallt väder i ett par sekunder efter kallstart tills oljetrycket byggts upp är inte oljans förtjänst utan den tidigare ägarens slarviga och dumsnåla oljebyten.
Agrol Spectra är klassad enligt bmw som specialolja. uppfyller alla senaste klassificeringar(API SJ/SL CEA), dock ej lika höga som 0-30W longlife oljan.
kostar 295:-/4 liter.
igor
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst gör Agrol bra oljor, men se till att använda oljor i applikationer som de är tillverkade för.

En tung dieselmotor har helt andra driftsbetingelser än en liten högvarvig bensinmotor, därför är oljorna olika formulerade med olika additiv etc.

Enklaste sättet att utröna om en olja i första hand är avsedd för dieselmotorer eller bensinmotorer, är att kolla hur klassningarna är skrivna.

Första klassningen är alltid den som är mest relevant. T ex. om det står:

API CH/SF, ACEA E2/A2/B2 : är oljan främst avsedd för dieselmotorer, men går att använda i bensinmotorer även om det inte är optimalt.

Står det däremot:
API SF/CH, ACEA B2/A2/E2 : är oljan främst avsedd för bensinmotorer, men går även att använda i dieselmotorer.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Så du menar Johan att beroende på vilken ordning beteckningen är skriven i är oljan mer lämpad för antingen bensin eller diesel, även med samma tecken? Låter väldigt onödingt invecklat isåfall!

Jag har kört 9500mil med Agrol Nova i min 320d som slagit 21700 precis, och oljan verkar funka helt okej för min motor iaf, samt innehåller åtminstone de tecknen som BMW föreskriver. Om de står i den ena eller andra ordningen har jag dock ingen aning om...

Diesel-räsern
/Rickard
Blir Agrol Spectra i min bil, står i fel ordning men så farligt och stor skillnad kan det inte vara. Allternativet är biltemas helsyntetisksa 5/40 olja.. Står rekommenderat för BMW på agrol dunken också även om det nu inte säger så mycket...

För övrigt råkade jag spräcka oljepluggen när jag skulle dra dit den, hade dock grejer i verkstaden så fick ut resterande gänga ganska lätt. Tror jag hittade en likvärdig på biltema också, får hoppas den passar i alla fall...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rickard, precis så är det! Inte speciellt krångligt i mina ögon - väldigt enkelt och tydligt tycker jag...

Idag är oljorna så bra att det är extremt ovanligt med oljerelaterade fel i motorer som får regelbunden service, men det som t ex. kan vara en skillnad är att motorn kan dra mer bränsle med en olja som är avsedd för en tung diesel - frågan är då om den oljan verkligen är så ekonomisk i längden även om man skulle få den gratis...

Spectra och F1 Zenith, skulle jag föredra ur Agrols produktsortiment, om man skulle ha olja till en bensinmotor av lite modernare snitt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.