AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.056

ventilspel M5

sw
460
swe-boy
420D -15
Vad ska det vara för ventilspel på en M5-90 3.2 nån som vet?
Ventilspelet ska ligga mellan 0.28-0.33 mm vid kall motor på M5 3.6.
sw
460
swe-boy
420D -15
Thanx
Ett tips: om du ämnar köra bilen hårt så är det en fördel att ställa ventilspelet så nära max som möjligt.Som bekant så "expenderar" metall vid värme....Sedan så har ventilspelet en "förmåga" att krympa oxå....Lycka till!

Måste lyfta lite på den här tråden. Firman som skall ställa in ventilspelet åt mig sa att dom skall vara mellan 0.30-0.35. Stämmer det? Tycker dom borde veta eftersom det är en auktoriserad BMW verkstad. Men jag är inte hundra på deras kunskaper inom området M5...
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Ja det stämmer...

Men det kan du kolla själv.. onödigt att betala alla dessa pengar..

Mvh Jojje
Kan och kan... Det krävs ju ett speciellt verktyg som jag inte har. Vad menade Dawwe med det ha sa tidigare? Att ställa ventilspelet så nära max som möjligt? Min hade allt från 0.40 till 0.28. Är det stora diffar eller är det normalt?
Ufo777:Om ventilspelet är för tight så finns det risk att man "bränner" avgasventilerna o att ventiltallriken lossnar i värsta fall...Om man däremot ställer spelet för "stort" så får man mer oljud samt något-något ökat slitage på kamaxlarna då ventilen så att säga öppnas mer abrupt.Därför tycker jag(och säkert fler därtill) med tanke på ovanstående att det är bättre att ligga närmare 0,33 än ligga på 0,28 eller kanske t o m med under...Men så länge de inte ställer ventilerna toktight så e de nog ingen fara!På M20-motorn tex så anger BMW 0,25 i ventilspel,dock har erfarenhet visat att dessa motorer går bättre med 0,30("löst"),du kan läsa om detta på Länk .
Motorn ska ju inte "banka" från ventilerna utan det ska va ett jämt o "mjukt" tickande....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
OK. Skall säga åt dem att ställa dem närmare 35 än 30 i alla fall.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Special verktyg???? Inte om du bara ska kolla om ventilspelet är rätt! Sen om du behöver shimsa är det en annan sak..
Det jag menade var att man kan kolla själv ifall ventilerna behöver schimsas.. Onödigt att åka till bmw verkstad för att sedan få ett svar att ventilspelet är ok och du får punga ut cirkus 1500kr

Allt du behöver är ett bladmått!
Skit enkelt.

Mvh Jojje
Alltså jag håller på och dör! Skulle just svara åt jojje81 då dom ringde från verkstaden. DOM FÅR INTE TAG PÅ VERKTYGET som behövs för att ställa in ventilspelet!!! Hur sjukt är inte det? Så nu blir det att sök upp nån annan verkstad som verkligen kan nånting om BMW M5...

Alltså jag orkar inte dra hela historien men jag betalade ingenting för att dom kollade upp ventilspelet.
Kan nån säga varifrån jag kan beställa det där "special verktyget"? Har minne av att nån här tidigare sa att han skulle kunna tillverka ett sånt om nån var intresserad. Vad kostar ett sånt där verktyg? Vad är det som är så speciellt med det?
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Vaaaa..?? Betalade du inget för att dom skulle kolla ventilspelet? Det innebär att dom tog bort ventilkåpan och allt som hör till runt omkring och sedan mätte alla 24 ventiler och monterade tillbaka allt igen... kostnadsfritt???? ge mig adress till den verkstan så ska jag också åka dit.. :P

Mvh Jojje
Jag skulle inte orka förklara...
Alltså jag gick till verkstaden och frågade vad det kostar att få ventilspelena inställda. Dom sa att det är 2 timmars jobb. Fine då kör vi på det. Men eftersom dom tydligen inte alls har "brickor" i lager så måste dom först ta upp maskinen och sen först beställa brickorna. Sen efter att dom kollat upp allt så säger dom att dom inte har verktyget som krävs. Dom kan ju inte kräva att jag skall betala åt dom för jobb som dom inte utfört. Jag har ju inte fått nånting ut av det hela. Inte mitt problem att dom måste ta upp för att kolla vilka som måste ställas. Sen att dom ännu till igår då jag frågade vilka som skall ställas sa att dom hade beställt en hel sats är en annan femma. Det var ju just därför dom öppna "motorn" på grund av att dom inte kunde beställa ett helt kit som kostade 500 euro eller vad det nu var. Har jag fått ett pris på för 2 timmars jobb och jag inte har fått det jobbet utfört så kan dom ju inte i sin vildaste fantasi tro att jag skall betala för det?
Jojje81:Klart man kan kolla själv hur stort ventilspelet är men det gäller att VETA hur pass hårt/löst bladmåtet ska kunna skjutas emellan,det är ju där det kan bli fel...Ja menar nog kan man fast man kanske bara har 0,20 i spel pressa emellan ett 0,30 mått....Värt att tänka på...Det går lite på "känsla" så att säg...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
märkligt att bmw inte klarade av biffen själva kan ju vara så att dom på verkstaden bara är intresserade av lyxbilar eller nåt sånt vem vet.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Dawwe: Förstår precis vad du menar.. klart man ska ha lite känsla i fingrarna.. men om man tvingar i en 0,3mm bladmått där det är 0,2 så är man bra dum.
Hursom så kan man kolla spelet själv om man är lite händig.

Det är bara det jag vill framföra här.
Ibland kan det vara onödigt att lämna in för inställning av ventilerna för det är inte alltid det behövs. som tex på min. jag lämnade in den men dom gjorde inte mer än mätte för att allt var innom tolleranserna.

Mvh Jojje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.