|
|
|
|---|---|
|
Bil: Z3M-97 Symtom: När man startar visar den c:a 6-8°C under faktisk temp. Efter ett tag så kryper den längre och längre ner i gradantal en bra bit in på minus sidan när det är c:a 10°C i lokalen. Provade åtgärder: Bytt till ny givare i hjulhus = Samma sak. Putsa kontakt ytor i kontakt = Samma sak. Provade med en tändare på givaren = Visarnålen stack fort iväg uppåt och efteråt falla tilbaka lika snabbt till tidigare visad temp. Har mätt upp c:a 6,8V i kontakt och har även ohm mätit givaren som verkar funka. Är det nångon som har nån idé om vad det kan vara för fel???? //Calle | |
|
Hej! Jag har hållit på en hel del med just detta ämne dels i originalyttertempgivaren på Z3 2,8 och nu när jag bytt mittkonsoll o övreig inredning från en Z3M. Det sistnämnda verkar vara din typ av givare. Givaren som du skall ha är en VDO givare den har BMW nummer: 62142491476 kostr 348kr +moms. Du kan inte mäta spänningen håll dig till resistansen använd en multimeter av hög kvalitet. Sänk ner givaren i en kastrull med varmt vatten så litet så att du har anslutningarna över vattenytan, ha samtidigt en digitaltermometer typ ugnstermometer som referens när du har +40 grader då är resistansen 303 ohm, 30=460ohm, 20=715ohm, 10grader=1148 ohm dessa mätningar räcker är de okej är din utegivare okej, jag ser på kopplingsschemat att de ej går direkt till instrumentet utan till nån central ansl.plats. Visar det fortfarande fel koppla loss instrumentet koppla upp det i köket och ersätt multimetern till instrumentet. 12V kan du ta från en enkel batteriladdare. Nu ska det visa rätt gör det inte så har du fel i kablage nån stans. Oftast är det givarproblem eller dess anslutning men då brukar inte tempen ligga stilla utan istället fladdra. Lycka till. Mvh Kent. |
|
|
Tack för svaret. Ska prova det som du skriver imorrn. //Calle |
|
|
Har nu gjort som du skrev. Givaren gav de ohm antal vid de olika temperaturerna som du skrev. Har plockat ur visarhuset och kopplat det direkt till givaren. och den visar fortfarande fel. t.ex vid 40°C visar den 15°C. Då måste det väl vara nått fel på visarhuset? eller finns det nån box på vägen som omvandlar signalerna? Mvh Calle |
|
|
Hej igen! Det finns en centralansl.plats vad den gör förstår jag inte, Instrumentet behöver 12V samt anslutning från din givare visar det ändå fel är det ditt instrument som är kass. Dessa instrument o givare är av VDO fabrikat med design till BMW. Du kan ta vilket VDO instrument som helst bara det har samma tempområde dvs instrument och givare hör ihop. Viktigt du väljer VDO annars får du garanterat felvisning igen. Lycka till. Mvh Kent. |
|
|
Hej igen! Det finns en centralansl.plats vad den gör förstår jag inte, Instrumentet behöver 12V samt anslutning från din givare visar det ändå fel är det ditt instrument som är kass. Dessa instrument o givare är av VDO fabrikat med design till BMW. Du kan ta vilket VDO instrument som helst bara det har samma tempområde dvs instrument och givare hör ihop. Viktigt du väljer VDO annars får du garanterat felvisning igen. Lycka till. Mvh Kent. |
|
|
Har bytt visnings enheten inuti bilen och nu funkar det perfekt. Tack för hjälpen. //Calle |
|
| Vad roligt! Kul man kan hjälpas åt det som är vitsen med forumet. Mvh Kent. | |
|
chilly.h: vad menar du med "visninigsenheten inuti bilen?" har du bytt hela instrumenteringen? har nämligen samma problem med yttretempmatare pa min E39-99. Tacksam för svar! |
|
|
Hej! Han menar VDO instrumentet. Har du samma temp.område på ditt instrument så har du bara att följa felsökningen enligt ovan. Börja mät resistansen i givaren enl. vad jag beskrivit. Är den okej är det troligtvis instrumentet som är trasigt för dig oxå. Mvh Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.