AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.396

Passar E60'ans ZF-automatlåda till E39 ?

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jag har en 530D -03 med - enligt RealOEM - automatlådan : A5S 390R - ZM.

Den skall enligt uppgift vara specad för 390Nm kontinuerligt å jag vill mosa in meeeer :-)
Frågan är då om E60'ans automatlåda; GA6HP26Z, passar.
Det skall enligt uppgift vara en ZF-låda som pallar betydligt mer. När man tittar på bilderna på RealOEM (nu kommer det) så ser det ut som att lådan skall passa eftersom hålbilderna på "kopplingskorgen" stämmer samt även flänsen mot drivaxeln.
Motorbeteckningen i min (530D) E39 är M57 och i en E60 av samma tillverkningsdatum M57N och inte kan de väl byta ut så fasligt många delar ?

Finns det någon här som VET hur detta kan gå till :

#1 Yes, skafffa en låda på skroten å sen får du köpa en växelöverföringsmekanism som konverterar. Larsons drömbilar i Huddinge har en för 220:-...
#2 Jodå, men du får göra ny växelöverföringsmekanism med fästen, men växelspaken kommer tyvärr 2cm högre upp i bilen och backen kommer ligga på "N"...
#3 Tjena !... om du bygger om kardantunneln, svetsar om drivaxeln, byter motorelektronik.

Spekulerar vilt.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ZF lådan har ju mechatronic (elektroniken sitter inne i lådans ventilhus). GM lådan har sin elektronik i en styrbox som sitter nånstans i närheten av motorns styrbox och kommunicerar via CAN bus på gammalt vis

men inga större problem om du ringer en elingenjör från BMW och en från ZF och låter dem jobba tillsammans på det så tar de fram den teoretiska lösningen för det elektriska.... så kan du sätta igång och löda. Sen är det bara att börja svetsa under bilen

molle
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
HÄRLIGT !!!!!

Jag tuggar in på Eniro med en gång !
Lite elektronikutveckling vore kul å pengar det skiter jag - NOT :-)

Finns det någon annan därute som kan trycka mig ännu längre ner i stövelskaften, säg ? Känslan av att vara en molusk är oefterhärmlig... å ljudeffekterna sen... rena rama Alien

En smula deppad
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
inte deppa nu, du frågade efter vem som VET och det är elgänget hos ZF och BMW växellådsfolk.

Alien filmerna gillar jag YES. Har allihopa. :)

molle

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
NU TAR JAG MIG EN LÅDA ALADIN Å ETT HELRÖR Å DEPPAR JÄRNET !!!!!

Skämt åsido...
Hade svaga förhoppningar, såg ett ljus i tunneln, drömde mig bort...

men lågan har inte slocknat helt !
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
är de inte bättre att drömma om en E60 med GA6HP26Z?
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
nixxxxxxxxxxxxxxxx

E39 är för MIG den mulligaste vagn man kan färdas i...
Att köra så ligger E36 Compact högt...
Att sådär luta sig över framskärmen med solbrickorna på sned E31 850...
Att jäsa E38...
Att se farlig ut E46...
Att ha praktiskt kul E90...

Aladinasken är slut och omvärlden träder fram i ett skarpare ljus !

Det var ju riktigt kul det här !... något annat perspektiv på det där med automalådbyte ?

nu är det sent - skall kolla en rulle; "Spolad"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.