AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.357

Byta DSP mot vanlig förstärkare

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Har länge haft problem med min DSP förstärkare om inte ger mig diskant i vänster framdörr. Fick hjälp av en kille för ett tag sen och han säger han bytte DSP-kortet i förstärkaren vilket enligt honom fungerade i hans bil men i min funka de i en minut sen dog diskanten igen.

Ny DSP förstärkare känns ganska omotiverat att köpa hos BMW där det kostar 9000:- och inte kul om den också slutar efter 1 minut om nåt annat är fel i bilen. Vad kan vara fel?

Kan man på nåt sätt med adapters eller nåt byta sin DSP mot en "vanlig" förstäkare? Vad ska man isåfall ha? Lär väl behöva många kanaler på den till alla mina högtalare. Jag har HiFi DSP Professional.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om vä diskant kanal dog efter 1min i din bil efter reparationen tror jag felet ligger ngn stanns i bilen t.ex kortslutning på den högtalar kabeln eller ngt fel på diskanten. Om jag vore dig skulle jag nog kolla/mäta den kanalen och verkar den ok så hade jag helt sonika lagt in den diskanten paralellt eller i serie med hö diskant fram , det blir visserligen mono ljud då på dessa men det kommer nog inte märkas allt för tydligt.Vä diskant är pin 14+ samt pin 15 för minus och hö diskan pin 12+ och pin 13 minus , allt i 26 pins kontakten på dsp förstärkaren. Att ersätta med eftermarknads steg går men då behöver du koppla på passiva delningsfilter på alla(14) högtalarna.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Höger framdörr menar jag *yr*, har du nåt kopplingsschema för detta?
Det gäller båda diskanterna i höger framdörr, går dom på samma pins? (12 och 13)

Kan jag klippa/koppla 12 och 13 bakifrån förstärkaren och koppla på diskanten där för att se om steget fortfarande är friskt?
Om det inte kommer nåt ljud därifrån så klipper/kopplar jag sladdarna som går fram i bilen från 12 och 13 till 14 och 15 istället?

Om det är kortis nånstans så riskerar jag då med andra ord att pajja vänster kanal också?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det sitter bara 1st diskant i varje dörr men du kanske även tappat ljudet i mellanregistret? Kopplings schema finns på Länk men jag skulle ohm-mäta högtalarkablarna först innan du testar att lägga in de på ngn annan kanal.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Eftersom delningen ligger i DSP-steget skall du vara försiktig med att koppla fel högtalare till utgångarna. Diskant till mellanregister NOK, diskant till midbas NOK, mellanregister till diskant OK, mellanregister till midbas förmodligen OK, midbas till diskant OK, midbas till mellanregister OK.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det sitter en diskant precis i hörnan mellan dörren och rutan. Sen sitter det en diskant i dörren precis ovanför listen. Tvivlar på att någon av dessa är mellanregister. Sen sitter den en vad jag tror är mellanregister nere på dörren och är väl ~5". Dom andra små är typ 1".
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det sitter tweeter, medium och woofer i mina dörrar. Woofer antar jag är den största och den funkar så jag ska prova dra nya kablar till tweeter och medium.

Antagligen är steget sönder igen så jag får prova dra de till motsvarande vänstra kanalerna om de inte funkar med högersidan.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hewi: Enligt Baso.no så är det 12 och 25 som är till diskant fram höger inte 12 och 13. Har du eller Baso fel?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
12/25 är det som gäller. Klippte dessa igår och då börja en av diskanterna funka. Märkligt tyckte jag och koppla in den klippta igen och nu funkar även den.

Skönt att det funkar men jag förstår inte riktigt varför. Måste nästan vara glapp nånstans eller nåt sånt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.