|
|
|
|---|---|
|
Anledningen till att jag undrar är att det finns 10st Alpina B10:or på Blocket.Så när jag senare kollade på Alpinas hemsida upptäckte jag att just B10 4,6 sedan tillverkats i 854(!) ex. på 22 månader. Det ger mer än 1 bil/dag eller 38,8 bilar/månad. Hur "exklusivt" är det? Jämförde som hastigast några andra kända Alpina modeller men hittade ingen som kom i närheten av såna tillverkningsvolymer. Nån som har nån idé om varför de tillverkade så "många" av just den modellen av B10? | |
|
Vore det värre om Alpina hade tillverkat 854 bilar på halv månad, eller en dag? Tycker du att 854 bilar är mycket? Jag förstår inte? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Inte mycket på 10 år kanske,men på knappt 2..? Ja,jag tycker det verkar mycket för att vara Alpina.De brukar väl snarare ligga runt halva det antalet? Eller? |
|
|
854 bilar är inte mycket, dock mycket för att vara Alpina. Jämför gärna med antalet M-bilar. /Fredrik |
|
|
Då var jag inte helt ute och cyklade då. Jag jämför helst inte "äpplen" med "päron"....M-bilarna säljs ju inte med argumentet att de är exklusiva som Alpina gör. |
|
| Nja | |
| Vad spelar det för roll? | |
|
B10 V8 med 347hk tillverkades längre än till 08/2000 men sen om antalet 854 är summan av bilar tillverkade 10/1998 - 08/2000 eller om dom skrivet fel månad vet jag inte. Det har förekommit en del fel på denna sida, bl a när det gäller B10 3.3 och sista produktionsmånad men det blev nyligen justerat. Verkar som många hamnat i Sverige med tanke på Blockets antal. På mobile finns för närvarande 11 st B10 V8 (347hk) i sedanutförande. ___ //Ulf |
|
|
Hej! Något halvdan resonemang. Låt oss sätta saker i perspektiv: Rolls Royce bygger 800-900 phantoms/år är detta en dussinbil??? Alpina är inte i en sådan prisklass att ekslusiviteten skulle bli mindre av att det är 800 bilar i stället för 400,bilarna är trots alt tillgängliga för nästan alla iaf som begagnat. Kanske om man snackar om bilar som bugatti t.ex. Man måste också komma ihåg att bilarna sprids över i ganska många land.... 800 bilar totalt tillverkade är oavsett tillverkare ett lågt antal och tidsintervallet spelar ju absolut ingen roll där... MVH: sakke |
|
|
Hmm...hade ingen aning om det med RR.Det är i mina ögon en ännu mer exklusiv bil så...då är jag överbevisad.Tack för den sakliga infon DrSakke! Då var det bara så att det var ovanligt många för att vara Alpina och att en del hade hittat till Sverige. Ber om ursäkt ifall jag trampat på ömma tår här.Inget illa menat! Jag är själv duktigt sugen på en B3S,men ekonomin tillåter inte två bilar och det känns inte bra att använda en Alpina som bruks/pendlarbil... Det eviga dilemmat huruvida en bil är en bil och inget mer,som är byggd för att köras året om eller ett museumföremål som mest ska putsas och brukas sparsamt.Svårt... |
|
|
Hej! Inga ömma tår här inte!!! Tog bara i lite för skojs skull. Sverige har altid varit bra försedd med exclusiva bilar, speciellt när begagnatimport har blivit aktuell, speciellt olika versioner av BMW finns gott om..... âr du sugen så köp!!!, bilar är gjorda för att användas och vad är mera behagligt än att glida runt i en Alpina. Se bara till att hålla bilen ren och använd motorvärmare så går det bra. Ofta fungerar bilarna bättre av att de används och inte samlar damm i ngt garage. MVH: Sakke |
|
|
En av orsakerna till att det byggdes så många B10 4.6,var vel att det var en riktigt bra bil.Helt enkelt många som beställde. Sen tycker jag inte att den blir så mycket mindre exklusiv,bara för att det byggdes några 100 bilar mer än normalt för Alpina. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.