AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
539

"Steg" växl med aut??

mo
142
molle
325iA coupe -92
Hej!

Är det nån som vet om det är olämpligt att växla en automat genom att föra spaken mellan typ 2, 3 ,4 under hård körning?.

../molle
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Om det är olämpligt vet jag inte, men jag sköt min låda som satt i en vässad BMW 3.0 -77 en gång i tiden på liknande sätt. Detta hände ju för länge sedan, på 80-talet närmare bestämt så lådorna är KASNSKE bättre nu för tiden. Men jag tänker inte testa.
Växellägena är väl främst till att använda manuellt om du drar tungt eller/och kör i branta upplut där du vill vara säker på att ha låg växel med mer kraft i än att riskera en uppväxling och direkt en nerväxling.

Det blir ett väldigt högt tryck i lådan om man varvar högt och drar länge på växlarna och sedan skjuter i en annan växel.

Ska man köra race så rekommenderas (av mig då)en manuell låda, en av de nyare automaterna
(med sportlägen m.m.) eller att låta din automat sköta jobbet.

[ www.tocnet.nu ]
mo
142
molle
325iA coupe -92
oki tack! men är det någon annan som har prövat.?
Bj
2
Bjørn
328iA Coupe -96
Det går helt fint å anvende spaken slik du beskriver.
Med program- velgeren i vinterposisjon er det bare å føre spaken mellom gearene 2-3-4 , som den da låses til.
Det er tilgjengelig ekstrautstyr som utnytter dette:

E36 328iA Sekvensiell gear modifikasjon
Birds (www.birds.co.uk)

"Switchlogic is the worlds only sequential electronic gearbox control that can be retrospectively fitted to an automatic BMW or Mercedes Benz.

The BMW system is operated by a column mounted paddle which enables the driver to manually control all gearbox functions, the MB system utilises gear selection buttons built into the rear side of the steering wheel.

Switchlogic retains all inherent safety features contained in the standard automatic gearbox. Switchlogic does not permit over-revving of gearbox or engine on either up or down changes.

mvh

Bjørn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.