|
|
|
|---|---|
|
inbillar mig som felet oftast uppstår vid kortare körsträckor när den inte uppnåt full arbetstemp! stängt av bilen o gjort lite ärenden, ska starta, bilen hoppar igång går typ 3sek sen dör den, startar igen o de e samma visa, för att oftast den 3e gången funka kanon, och den misständer inte el dyl vis dom första startförsöken... den går på alla cyl fast dör efter 3 sek. det är en 540E39 - 98 nån som har en aning vad det kan va? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns det flera ? Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Jag hade samma problem på min 540. det va en kamaxelgivare som hade lagt ner. |
|
| Jag väntar på en vevaxelgivare för ungefär samma fel. Dör rätt som det är mitt i korsning eller rödljus, en gång la den av mitt i en uppförsbacke, bara att styra åt sidan o vänta en stund. Stämmer väl med den engelska texten. | |
| felet löst.... efter kontroll så visar det sig att bilen tappar kontakt med Nyckeln och aktiverar startspärren, blev lite misstänksam för att när bilen dog efter nästan exakt 3sek så klickade det i ett relä precis i det ögonblicket den dog!... skaffade nya nycklar och problemet va borta! | |
|
och där va det problemet tillbaka igen... förbannat! in på diagnos på måndag igen. börjar redan tröttna efter att ha ägt bilen i 2 veckor då jag igår lördag åkte på o byta soppapump... efter ett underbart motorstopp mitt i en rondell under fredagens rusningstrafik! 3sek är det i princip exakt när bilen dör... och den dör helt tvärt, inget puffande el dyl... precis som när man vrider av nyckeln! mvh Peter |
|
| vimsade till det med dagarna... fredagen ska det va..=) | |
| peter_f: Det kan inte relatera till din LMM rengöring? Eller upplevde du dessa symptom redan innan? | |
|
dom problemen fanns redan innan! köpte ny nyckel efter vissa råd, och då funkade det tills nu... knappt 2 veckor, har väl bara haft tur att det inte inträffat nu igen, då problemet uppstått väldigt oregelbundet. bilen går kanon i övrigt, bara retar mig som fan på att den dör efter 3sek och man får starta om upp till 3ggr... när den väl går och inte dör efter 3 sek så dör den inte förrän du vrider av den själv. |
|
| Inte till nån hjälp men det finns andra fabrikanter som har liknande problem...Min granne som kör taxi har en Peugot 406 -02 som ibland vägrar/vägrade starta, nyckeln tappade kontakten med boxen. Peugot bytte styrbox samt allt som hade med startspärr att göra men problemet kvarstod ändå...Nu verkar den dock funka för honom så jag vet inte riktigt vad de bytte, men han tycker det är "spännande" o starta bilen... | |
| börjar mer och mer tro på nån givare eller dylikt, då den har börjar puffa typ ett par ggr, går att hålla igång den på lite varv.. annars dör den... vågar knappt visa mig på vägen nu... kan ju bli stående var som helst..=) | |
| nu uppkommer problemet att den dör endast när den är varm, oftast vid lite längre tomgångskörning, stänger jag av bilen efter en stund på tomgång så är problemet där! då startar den o sen puffar lite stånkar o dör... låter man den kallna så funkar det igen! | |
Jim/Jim |
Felet du beskriver hade jag på en annan bmw och det lutar åt kamaxel givaren,den kunde till och med rusa på tomgång från 1000 varv till 3000 utan att röra gas pedalen, det är inget dyrt att byta vanlig sjuka, ca 1500- 2000 kr inkl jobb. Det går att fel söka på plats via ditt diagnos uttag. Jim |
| tackar för tipset! hur är det med vevaxelgivaren då? vilka symptom ger den? | |
| kamaxelgivaren va ett av problemen.. återkommer med resten! | |
| så nu är det färdigt! har bytt: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, Lmm, soppapump! egentligen va det enda felet som visades vid diagnosen kamaxelgivare, inga fel i innet heller, men meken sa att dom mest kända fel är dom 4st uppräknade så tänkte jag inte snåla så det blev byte av alltihop bilen har ju rullat lite över 18000mil, och som sagt enl proffsen så är det inte frågan om det kommer gå sönder, utan mer när det kommer att gå sönder! jag vill inte bli stående pga dom skitsakerna iaf! =) slutnotan landade ungefär på 7000kr då gjorde jag jobbet själv, inhandlade även en ny trågpackning då pljepumpsbultarna ska kollas i helgen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.