|
|
|
|---|---|
|
Till en E39 vilka fälgar och däck passar bäst? 16 eller 17 tums fälgar är vad jag tänkt med högkvalitets däck. Vilken kombination hade ni valt? | |
|
Själv valde jag Dunlop SP9000 225/55/16. Stylingmässigt verkar de flesta här föredra 17-19" och betydligt bredare däck, men komfort och bränsleförbrukning lär bli lidande.Länk Jag hann bara köra ett par 100 mil med dem i höstas, men de kändes helt ok och sååg snygga ut dessutom. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
16" eller 17" handlar ju om vad du prioriterar. Med 16" är komfortfaktorn hög och däcken billiga. 17" funkar komfortmässigt också riktigt bra, ger bilen ett klart trevligare utseende, lite stabilare men kostar några kronor mer och ökar förbrukningen något. När jag köpte min 530 satt det nästintill nya Bridgestone Potenza RE050A i dimension 235/45-17 på den och dessa kan jag rekomendera. Dunlop och Michelin lär också funka riktigt bra. När det gäller fälgar så rekomenderar jag någon ur BMW's originalsortiment. Hellre begagnade original än nya piratfälgar. Finns givetvis mycket bra fälgar som inte är BMW original men då kostar dom också lite mer. ___ //Ulf |
|
| Om du vill ha 16" så har jag en uppsättning BMW orginalfälgar med Nokian Z däck med mycket mönster kvar att sälja :) | |
|
Luddigt stäld fråga, men vad jag undrade var hur stor skillnad det är i komfort, buller, spårstabilitet osv. mellan 16 och 17 tummare om det nu överhuvudtaget märks någon skillnad när man kör. Enligt instruktionsboken finns det bara 225/55 R16 eller 235/45 R17 att välja mellan om man vill ha någon av dessa storlekar, kan man förbigå detta och välja till exempel 215/xx R17, 255/xx R16 eller är man låst till de mått boken rekomenderar? Mr328 vilka originalfälgar har du. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Notera att 225/55/16 och 235/45/17 är dimensioner som det görs mycket däck av många fabrikanter, vilket visar sig prismässigt. Att välja någon udda dimension blir ofta dyrare även om däcken är mindre. 17" är fortfarande Ok komfortbelt skillanden mellan 16" är inte så stor, däremot så ska man välja tysta däck och inte Pirelli P6000 /P7 både okomfortabla och bullriga. ///MVH Hasso Länk |
| Leimat: Länk Såna är det, tyvärr var det en större dimension på bilden men det var den bästa jag kunde hitta. Kan försöka spola av dem i helgen och ta bilder om du fortfarande är intresserad. Dom är i ett mycket fint skick! | |
| Hittade en bil på bytbil med exakt likadana fälgar Länk | |
|
Det kan faktiskt skilja rejält på komfort, spårighet mm med t.ex 17" fälgar från eftermarknaden och 17" originalmonterat från fabrik. Fråga mig inte hur jag vet... men just nu kör jag på 16" hjul. Visst var det snyggt att titta på 8,5" Rondell 58 i 17" diameter, och självklart även 18-19" med typ en sträng eltejp runt om. Men komforten blir starkt lidande. FP |
|
|
Tackar för vettiga svar och synpunkter. Har kört gasvätskefjädrat i många år så komforten är något jag inte vill avstå ifrån. Det är inte direkt lakritsremmar runt 17 tummarna till E39:an så komforten kanske duger även på norrländsk dålig väg. Mr328 du kan mejla mig på jarnvagare@hotmail.com om fälgarna. |
|
|
För maximal komfort så är givetvis 16tum att föredra. CL600. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.