AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.284

Temp. på rött ibland och ibland inte

Sida 1 av 2
Pe
60
Persia
518i - 92
Hej!

jag bytte motor på min bil idag. när vi ksulle testköra den gick mätaren på rött,
vi stannade och mekanikern öppnade motorhuve och konstaterade att motorn inte var varm alls, inget tryck i kylaren ingenting! han sade då att min temp. mätare var trasig. kan säga att han prescis luftat , bytt termostat på motorn.

innan jag bytte motorn hände det här med den gamla motorn och detta medförde att ett rör sprack i motorn. vet inte om det berodee på det.

vad kan det vara ? han sade att jag skulle hitta en ny temp mätare.

idag när jag körde så gick den inte alls på rött på kvällen. men den var på rött under dagen då jag körde. när bilen varit på rött och jag stänger av men bara slår på tändningen stannar den på mitten. men när jag startar gick den på rött.

vad kan felet vara ? motorn är ny och prescis luftad. ska jag byta tem- mätare eller är det nåt annat,?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jasså, så du bytte motorn på bilen igen? Var det samma bilmek som sist?

Hur konstaterade bilmeken att motorn inte var varm? Kände han på motorn eller bara kylarslangarna? Var på motorn kände han?

Det låter inte så troligt att du skulle ha problem med tempmätaren då den har visat rätt innan, möjligen tempgivaren, men det är väl bara att byta den mot den som satt på din förra motor då du vet att den fungerar.

Är du helt säker på att du har cirkulation av kylarvätskan?

Pe
60
Persia
518i - 92
hej mannen. ja jag köte en motor . det är inte samma verkstad som utfört jobbet. hehe

temp. mätaren på förra bilen började svaja efter att jag bytt moton. efter en månads körning med svajande mätare sprack ju det där röret o allt skit kom efter det. nu händer samma sak o motorn byttes idag. han har luftat skitmycket. o jag tyckte att det var konstigt att detta hände. men kan det vara fara att toppen går igen ? jag är så rädd nu .

men han kände på motorn där bmw märket står och på 2 slangar som sitter närmast under vindrutan samt slangen in till kylaren. temp. givare sitter det på motorn ? (kan säga att lampan i instrumentbräda till fatsvisaren är död sen jag köpte bilen. han sa att jag skulle byta hela instrumentbrädan) eller ?, tack mugge att du hjälper mig
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är detta en ny bil eller samma bil med en ny motor? Du skrev nämligen tempmätaren på förra bilen. du kanske menade samma bil med förra motorn.

Kan du köra med bilen utan att den kokar? Kan du förklara hur mätaren visar från det att du starta bilen kall på morgonen tills det att den blir varm? Går den upp på rött direkt? eller stiger den normalt och bara blir varmare och varmare tills den visar rött?

Hur varm hinner tempmätaren visa innan kylaren eller kylarslangen blir varma?

Svajjar tempmätaren hela tiden utan någon logik? Kan du i så fall köra med bilen utan att den kokar?

Pe
60
Persia
518i - 92
en ny motor har jag skaffat . skrev fel det är samma bil.
jag kör med bilen o dne kokar inte. när vi statade senast o bilen hade gått på tomgåmg hos verkstad som testade den började den sakta gå mot rött.
kylaren blir inte varm men slangarna var lite varma (normnal varma enligt verkstan) efter typ 5 min. idag när jag kom hem o dne var på röd längst ner. tog jag bilen på kvällen o körde . då stod tem. mätaren på mitten helt normalt. den svajade inte.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag vill att du gör ett test... kör till ett ställe där du snabbt kan köra in på motorväg eller landsväg. Låt motorn gå på tomgång tills den blir överhettad.. dvs minst kommer upp till tredje sträcket, dvs den som finns mellan det röda fältet och sträcket i mitten och stäng av motorn. Känn på kylaren, är den varm? om ja, hoppa in i bilen kör direkt på motorvägen. Om temperaturen sjunker ner till det normala så är det din fläktkoppling som är kass. Be verkstaden kontrollera så att den fungerar som den ska.

Pe
60
Persia
518i - 92
Hej igen!

jag körde bilen igår och idag. temp. stod rakt o inget som svajade. skulle testa den som mugge sa men den gick inte alls på rött. den hoppade en gång till rött för att sedan bli stabil igen på mitten. körde 2-3 mil. bytte generator idag då alla andra mätare hoppade upp o ner. min gamla laddade inte batteriet.

verkstan sade att givaren var ok eftersom det är en ny motor med ny givare i.

jag är rädd nu att det ska komma tillbaka. vad är det som händer , ska jag byta ut instrumentpanelen som verkstan säger. han säger att om motorn inte är varm och kylaren inte är varm när mätaren står på rött, inga problem med bilen då bara mätaren stämmer det?

nu går den inte upp o ner , står i mitten igen. efter generatorbytet, hoppade bara en gång för att sedan gå tillbaka efter det. asnanrs stabil.

hjääälpppp
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om du inte har luft i systemet, din fläkt koppling inte är sliten och vattenpumpen fungerar som den ska så ska det inte vara några problem.

men kolla fläktkopplingen, är den slut så går motortempen upp om man kör länge i stan eller vid köer osv..

Pe
60
Persia
518i - 92
ok. vattenpumpen skall jag testa o ha den på tomgåbg ett tag för att sedan gasa på. men de andra hur kan jag tetsa det?

luftningen hoppas jag han gjort bra. är det bara o öppna ventilen vid kylaren o gasa ut luften ?

vattenpumpen vet jag inte hur den fungerar. ?
di
33
diesel cruiser
525 TDS Touring -96
525 d Touring -01
Kan vara tempgivaren till motorn som spökar...
Skulle nog lägga till: Det måste vara givare, dess kablage eller liknande som spökar eller glappar. Även själva motorkabelstammens anslutning mot bilen bör kollas, nånstans är det dålig kontakt. Själva instrumentet är mindre vanligt, men det är klart att bilmeken inte vill tro att hans ingrepp i motor och kabelstammar osv kan vara orsaken...
Det verkar ju inte som motorn går för varm, vilket är huvudsaken, men som beskrivningen är, med snabbt hoppande mätare så måste det vara ett elektriskt fel. Det blir en större tröghet om vätska och motorblock ändrar temperatur.
Jag skulle ta det lungt och metodiskt, inte rusa iväg och köpa hela instrumentpaneler osv. Man kan t.ex simulera en givare framme i motorrummet och köra mätaren upp och ner osv, utan att behöva starta motorn ens.

FP
Pe
60
Persia
518i - 92
jag körde 17 mil idag utan att mätaren rörde sig. motorn jag hade innan visade samma fel. (den var mycket mycket värre) ! . han bytte motor o jag antar att givare följer med. men motorn blir inte varm o det är det jag tycker är konstigt. jag bytte generator för en dag sem o sen dess har den funkat bra förutom en gång då den hoppade ner för att blixsnabbt hoppa upp igen.

det jag undrar är att eftersom problemet fanns på min gamla motor med , kan det ändå vara givare eller är det annat? . káblage osv.,. ?

sista frågan är om mätaren går på rött men motorn inte blir varm eller kylaren kokar, är det lugnt med motorn då ? eller kan det bli tryck ändå inne i det ?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Under normal drift, dvs en motor som inte är överhettad, är kylsystemet trycksatt (ca 1 bars övertryck). Skulle motortempen stiga kommer trycket i kylsystemet att öka. I kylarlocket, sitter en tryckreduceringsventil som har till uppgift att släppa ut kylarvätskan om trycker överstiger en viss nivå (ca 2 bars övertryck). Detta för att skydda motorn. Så du behöver inte vara orolig för trycket om du har en frisk ventil.

Det är inte heller trycket som skadar motorn när den kokar utan det är själva temperaturen som gör att metallen utvidgar sig. På M40 motorn är toppen av lättmetall som utvidgar sig mer än blocket som är av gjutjärn?

Visst är det så, och allt tyder ju på att motorn inte är för varm osv. Snabbt hoppande mätare kan ju inte komma från lika snabbt hoppande temperatur eftersom det är omöjligt att förändra vätsketemperaturen osv så snabbt, det säger sig nästan självt. Därför kommer inte "felsignalen" inifrån givaren i sig, men den kan ju t.ex uppstå i givarens anslutning, i kablaget var som helst, i nåt skarvstycke på motorns kabelstam, i anslutningen bak på intrumentet osv. Även kretskortet till instrumentet kan ha dåliga lödningar osv som kan orsaka liknande problem, minst troligt är själva visarinstrumentet.
Vi får ju förutsätta att man inte flyttat över just tempgivaren för kylvätskan från den gamla motorn, men man vet ju aldrig. Vad har man isf mera flyttat över från den gamla motorn?

FP
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tycker hela historien låter som def instrumenthus,detta har ju bmw haft prob med sen 02an och sen till 3ser.På dessa bilar kunde det oftast avhjälpas med rengöring av jordpunkter eller xtra jordning.

Mvh/Micke
Pe
60
Persia
518i - 92
jag körde återigen en lång styräcka med bilen. 17 mil. mot mätaren var noprmal typ ., lite över mitten som den brukar vara. när jag var på motorvägen på slutet började den röra sig o gå mot rött. den stannade på steget innan. sedan stängde jag va bilen. tittade på kylaren som helt var normal , kändfe på slangen som var normalvarm., o öppnade tom locket på kylaren o det var normalt. sedan stata jag å körde o då sjönk den m,ot rött stanbnade där för att sedan sakta röra sig mot mitten igen o stannade där.
det jag tyuckte var konstigt var att detta inte visade sig under de första 17 milen bara på slutet. men hursomhelst. nu är den återigen svajande.

moton ör inte varm o inte kylaren heller. jag har bytt motor 2 ggr därför är jag såååå rädd för detta. förra gången jag bytte motor fick jag samma problem. o på denna motor med. kan det vara så att båda mekanikerna gjort fel med kablage osv? eller kan det vara nåt annat jag ska byta , typ intrumenpanel(med varv,hast,besnin osv) ? som trucker säger.

OMtemp. mätyaren gårt på rött men kylaren inte kokar är det ok då ? kan jag då konstatera att mätaren har problem ?
En fråga är om den rör sig långsamt, kanske under 3-5 sek mot rött eller snabbare? Du skrev "hoppade" tidigare, nu blir jag mera tveksam. Kylaren skall ju kännas lite varm, slangarna upptill och nertill på denna skall ha någorlunda samma temp efter lång körning om cirkulationen är OK, det skall vara måttligt övertryck i systemet osv. Om du är osäker på det hela så skulle jag om jag var i dina kläder be någon erfaren mek känna på motorn, kanske koppla på en separat tempmätare tillfälligt och testköra osv.

FP
Pe
60
Persia
518i - 92
det tar 3-5 sek. typ. tar det. o slangarna är nårgorlunda varm . men inget tryck om jag öppnar locket efter körning. jag fattar inget
Då har du ett problem iaf. Tryck MÅSTE byggas upp i kylsystemet under körning annars kokar vätskan, man får hotspots osv. En läcka högt upp i kylaren, på någon slang eller anslutning, kanske så enkelt som påfyllningslocket osv.
Är du säker på att det inte pyser när locket vrids av? Känns inte slangarna hårda innan du öppnar? Tappar inte motorn kylvätska? Sist men inte minst, är allt luftat på ett riktigt sätt?
Läckan kan sitta var som helst, men det borde komma ut kylvätska då.

FP
Pe
60
Persia
518i - 92
Det pyser visst när jag öppnar locket. och slangarna känns hårda med.
idag när jag körde hemifrån till jobbet cirka 6 min. så var temp.mätaren i mitten o normal. jag kom hem stängde av bilen. o när jag efter några min skulle ut igen var den längst ner på rött. jag stannade kände på motorn, den var normal. kände på slangen o den var normalvarm. lyfte locket på kylaren det pyste till men kokade inte inuti. vad är det som händer???

är det mätaren som visar fel ? eller har det nåt med motorn o göra.?
Nu förstår jag inte. Du skriver ju klart och tydligt ovan att det inte är nåt tryck när du öppnar locket efter körning.
Skall vi bestämma oss för tryck eller inte?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.