|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har ett stort problem. Batteriet i min e34 525 laddas ur efter typ 6-8 timmar. Har hört att det finns ett kretskort på passagerarsidan kan det vara det som krånglar lr? kom med tips är desperat :D Mvh/ Danne | |
|
Det kan ju vara batteriet som håller på att ge upp av åldersskäl, eller bara är dåligt laddat. Ladda under minst 24 timmar och testa. Kretskort på förarsidan är lite vagt, det finns många och på olika ställen, hörsägen är inget bra i detta sammanhang. Om batteriet är OK så återstår metodisk felsökning för att spåra upp vad som drar så pass mycket ström. Man kan t.ex lossa en säkring i sänder och mäta med amperemeter på den tomma säkringshållarens hylsor. Är man osäker på sådan mätning så skall man absolut ta hjälp av kunnig kompis eller bilverkstad som behärskar lite bilel. FP |
|
|
Tack för svar.... Batteriet är det inget fel på. Men jag ska prova med amperemeter:D Mvh/ Danne |
|
|
OK, men om du djupurladdat några gånger så har du skapat lite fel i batteriet även för framtida bruk, tyvärr. Börja alltid med högsta mätområdet vid strömmätningen FP |
|
|
Jag hade satt mätaren mellan + polen och batteriets + och sedan rycka säkringar för att se om det sjunker. Borde vara lättare än att sätta mätaren på varje säkring. |
|
|
ok tack för svar. Ska prova det nu i helgen:D Mvh/ Danne |
|
|
Lättare är tveksamt. Om man har färdiga och isolerade klämmor och testkablar tillgängliga, och är medveten om riskerna med osäkrade kablar och instrument så visst. Jag tycker det förstnämnda sätter är enkelt och mera riskfritt, jag har tillverkar ett par "testsäkringar" av avbrända säkringar med olika bredder och med en dubbelledare ut till instrumentet. Bara att jacka in i önskad hållare, det går snabbt och lätt. FP |
|
|
Folke , nu utgick jag ju förståss att man inte hade det. Men alla har inte specialgrejer. |
|
| hur tilverkar du dessa säkringar? | |
|
Det är tämligen oavancerat. Tag bara en vanlig bladsäkring av plast och bränn av eller peta bort säkringstråden. Krafsa ev. bort lite av plasten upptill och löd fast en kopplingstråd på varje sida i överdelen av kontaktbladet. Sätt en banankontakt i varje ände av kablarna, klart. Sen har du en "provsäkring" att snabbt testa med på misstänkta säkringsgrupper vid tjuvström osv. Lyxvarianten innehåller även en "riktig" säkring, t.ex 15-20A på ena kabeln om det skulle uppstå nåt fel under mätningen. Om bilen har även minivarianten av bladsäkringar så kan man snida ihop en likdan kabel av en sån säkring. En annan variant är att ta 2st 4,8mm isolerade flatstift (inte de vanliga hylsorna) och göra ett kablage på samma sätt, det blir dock pillrigare och inte lika säkert att ansluta i den tomma säkringshållaren vid mätning. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.