AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.962

Får inte upp huven på min E36.

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Hejsan! har en bmw e36 sedan.
har haft min huv på lackning och när jag monterar den och slår igen den så får jag inte upp den. drar i "huvöppnaren" inne i bilen och märker att huven hoppar upp ena sidan men sitter fortfarande fast på passagerar sidan. har rucklat och ryckt men får inte upp den.
har tagit bort stötfångare och njurar så jag får in handen och känner att "huvöppning" vid huven öppnar fullt när man drar i vajern. vajern är ju tydligen inte av eftersom det rör på sig under huven. verkar ju som huven hamnat lite snett vid montering eftersom den fastnar på ena sidan bara.

hur ska jag göra?
mycket tacksam för svar

/Tomas

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena Neos, varit med om exakt samma... Inga goda nyheter har jag hehe.
För det första finns det en tråd om detta... men hur som helst...

Kort och gott så måste du såga av låspinnen!

När jag monterade av mina låspinnar för att få ner isoleringen så vart farsan inte så petig med att skruva tillbaka dem på samma hål, feljusterat som det var låste det på ena sidan... Låspinnen är som en svamp och den kanten sitter alltså för långt in på något håll oavsett om man låser upp eller inte.

2st starka biffar stod och rykte och drog åt alla möjliga håll medan jag drog i allt vad jag orkade i huvhandtaget, inget hjälpte... inte ett piss.

TIGERSÅGs-maskin utav största modell, och lappade fast ett metallsågsmunstycke från Bauhaus...
Länk

3 minuter senare var huven öppen, och smällde på en "ny" låspinne från skroten... Nu är det så att min huv ändå skall bytas så det var inte så viktigt hur den klarade sig... men jag lyckades styra ner maskinen så pass att det enda som tog skada var en bit täckplast strax ovanför en av njurarna (ej synligt)....

Hur du väljer att få upp den är upp till dig, men tänk på när du ska montera på den nya att du sakta följer huven hela vägen ner och pinnen ska inte ta i i några kanter när du har huvhandtaget idraget (ni får vara två)... fick justera pinnen minst 3-4 gånger innan den hamnade rätt... Idag så funkar allt Prima!...

Jäkligt surt att det hänt på nylackerad huv, för risken finns att du slinter och hakar in... Att göra det förhand kan bli väldigt mödosamt då man kan jobba kanske 1cm fram och tillbaka med sågen.

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Länk
Länk

// MVH Jocke
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
det var inte goda nyheter du hade att komma med mixim =(. ja tänkte åkta till en bmw verkstad idag om jag inte kommer på nån lösning och se om dom kanske vet hur man kan göra.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Skadar inte med ett försök! Men har svårt att se dem göra på något annat vis... Kan de inte dela med sig av några riktlinjer eller en plan utan bara tänker försöka med diverse metoder så kan det sluta med att de bara sågar på samma vis...

Med taxometern igång kan de ta sin tid...

Hehe, verkar inte vara så vanligt problem iochmed vi endast är ett par här på forumet.

Men de kanske har någon specialare förberedd för dessa, vem vet.

// MVH Jocke
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Tjena! Jag fick upp huven idag. Det jag gjorde var att sticka in ett metall rör där njurarna sitter och bände vid huvlåset där det satt fast. till slut hoppade huven upp. efter det smörjde jag upp allt och därefter funkade det som det skulle.

//Tomas
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Neos, vad skönt!! har det fastnat en gång så har det nog varit feljusterat... se till så pinnen hamnar i mitten bara.

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.