|
|
|
|---|---|
|
hur mycket olja ska det vara i automaten vid tex ett byte, undrar även hur mycket motorn rymmer och slutväxeln.. mvh Peter | |
|
motor 7.5 liter bakaxel 1.2 liter svekke |
|
| låda 5.35 liter (rymmer 9 totalt) | |
| är det 9 liter totalt med ett filterbyte då eller? | |
|
Problemet med automaten är att du inte får ut all olja vid byte. Byt en gång först och byt filtret och kör en sväng på alla växlarna sen byter du igen förutom filtret. Jag tänkte göra så iaf men inte hunnit än. |
|
| Tror att man brukar rekomendera 3ggr halvbyte när man byter automatolja. "Filtret" är väl inte bytbart vad jag förstått, utan mer som en sump som man rensar. | |
|
Filtret är bytbart, jag har ett liggade :-) Är ett stort platt som sitter i botten av sumpen. Kostar ~300:- |
|
| peter_f: Nä, det är 5.35 liter med filterbyte (och lite mindre utan när inte tråget tas ner). Gör som ravve skriver, köp 10-15 liter olja och byt 1 gång med tråg ner och filterbyte samt 1-2 ggr med bara tömning och påfyllning. | |
| vilken olja är det som gäller som gäller i lådan... orginal eller? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enbart "original" Esso LT 71 141 finns på BMW- MB och VAG som kör med lika olja då de använder samma grundlådor från ZF. Finns ev på Statoil också. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.