|
|
|
|---|---|
| Hur kontrollerar men oljenivån i automatlådan, och hur fyller man på? | |
Paap Reeder |
... du drar upp oljestickan och läser av - du måst vinkla plastknoppen i pilens riktning - och du fyller på genom oljestickans rör. MVH /// Paap R |
|
...och lådan ska vara varmkörd, för sedan spaken genom alla växellägen P, R, N, D, 3 osv i ca 3 sek på varje läge. Läs av stickan med spaken i P läge och motorn på tomgång. molle |
|
|
Så det är inte svårare än så.. Vad ska det vara för olja? |
|
| Huvudsaken är att det ska vara Dexron III, märken och sånt bestämmer man själv efter hur snål man är, jag kör på Castrols olja eftersom jag litar på dom mer än biltema. Och för att vi säljer castrol på jobbet :P | |
|
Molle325: Du verkar vara insatt i automatlådor, därför ställer jag dig en fråga.. Hur är det egentligen med oljorna till bmw zf 5hp30, måste det vara bmw:s dyra olja, eller går det bra med en vanlig dextron III? |
|
|
med 5Hp30 introducerades 1992 slirkopplande lockup som alltså slirar sig till inkoppling. Nytt på 5hp30 är oxå att växling sker med overlap dvs att en koppling börjar greppa innan en annan koppling släppt så att två kopplingar samtidigt slirar under själva synkroniseringen i växlingen. Detta och slirkopplande lockup ställer särskilda krav på ATF oljan när det gäller att kunna bygga upp tillräcklig friktion och motstå den större värmen i slirmomenten. En konventionell ATF olja av klass II eller III får aldrig hällas i 5hp30 eller nyare ZF med slirande lockup och overlapväxling. Specificerad olja krävs. Risken är annars skakningar i konvertern, problem med overlapväxlingen och på sikt kopplingshaveri. molle |
|
| Ok, har du någon bra rekomendation på olja? eller är det endast bmw:s som gäller? Tack för informationen!! | |
|
BMW specialblandning a la Shell LA 2634 (5HP30 svart skylt) Esso LT 71 141 (5HP30 grön skylt) molle |
|
|
ett gammalt trick om man har grönskyltad 5HP30 är att åka till Audi VAG eftersom 5Hp19 och 5Hp24 sitter på Audi bilar. Dom har iaf förr haft lite lägre pris och mindre förpackningar än BMW. Kolla bara att numret efter ESSO stämmer. Jag vet en som slagit i ATF klass III i en Shell 5Hp30 och den lådan går än. Jag vet oxå två andra som gjorde det och dom lådorna gick hädan efter några tusen mil. Så det är en risk med annat än specifikation. molle |
|
|
Men hur är det då med högre klassade ATF typ Dextron IV och V? klasrar dessa kraven för 5HP30? /Kristian |
|
|
Den lådspeciallist som bytte mina plaskulor och tryckventil använde Castrol TransMax Z till min 5HP30. Jag ver skeptisk och ville ha Shell eller Esso men han förespråkade denna. Lådan växlar mjukt och smidigt men man blir ju lite orolig när man läser detta. Har jag gjort bort mig? /Lasse |
|
Paap Reeder |
... för ca 2 år sedan angav BMW att man i en zf4hp24eh 91:a ... INTE skulle ha dexron III utan II. Castrol själva anger att det går även med III. Summan av kardemumman blev att jag tömde ur min III i 750:ian och pytsade i II. Kör även på II i zf4hp22 i M535:an. Int´vet´ja´ ... men det känns bäst med II. MVH /// Paap R |
|
Ok den verkstan jag är vid ibland är en ZF auktoriserad verkstad och således kör vi bara med ZF godkända oljor. Klistrar in det ENDA som är ZF godkänt till 5HP19, 5HP24 och 5HP30 (dvs alla ZF 5-lådor med slirkopplande lockup och overlapväxling) 1. Svart skylt - Shell ATF-2634 vilken finns som BMW Oil No. 8322 9407765 2. Grön skylt - Esso ATF LT 71141 vilken finns som Audi Oil No. G 052162A1 BMW Oil No. 8322 9407807 Citroen Oil No. Z 000169756 Jaguar Oil No. JLM 20238 Mercedes Benz Oil No. A 0019892203 Peugeot Oil No. Z 000169756 Porsche Oil No. 999.917.547.00 Rolls Royce Oil No. PL 31493PA Jag vet som sagt att Audi och även Citroen är populära köpställen då de brukar ta lite mindre för esso oljan än bmw. Castrol Transmax Z är en syntetisk "klass III" olja godkänd av ZF för alla "konventionella" 3 och 4 växlade ZF lådor samt svartskyltade 5hp18. Men den är inte godkänd av ZF för 5HP19, 5HP24 och 5HP30 (dvs ZF-lådorna med slirkopplande lockup och overlapväxling) som enligt ZF kräver specialblandningen ovan, mer än så kan jag inte säga. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.