|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har alltid öppnat bilens centrallås genom mitt larm (Carsafe). När jag skulle hem från jobbet häromdan så låste det helt plötsligt inte upp. Jag lyckades till slut få upp förardörren genom tricket med handtaget ute. Jag har pelat ut centrallåsmotorn och visat för BMW. De ser inget fel på den förutom att låsarmen sitter fast (vilket antingen innebär att den brännt eller stängt sig i upplåsningsspärren). Det "lustiga" som jag upptäckt är att centrallåset funkar ibland beroende på om jag har säkring nummer 30 i eller ej. I fem dagar har jag haft säkringen ur och centrallåsmotorn av i förardörren, vilket innebär att jag får låsa den dörren för hand. Resten av centrallåset funkar då med larmet. Idag skulle jag vara duktig och fixa klabbet, i tron att centrallåsmotorn ej är kass (en ny kostar 1200:-). Jag satte i motorn och i med säkringen. Då rörde sig låsarmen på motorn till öppet läge. Jippi, tänkte jag och monterade ihop dörrsidan förr att upptäcka att centrallåset funka förutom att förardörren ej låstes. Efter fyra öppna/stänga genom larmet slutade centrallåset att funka, givetvis i låst läge. Jag tog då ut säkring 30 men det hjälpte ej. Till saken hör att dörrarna är låsta med upplåsningsspärren i stängt läge när centrallåset ej funkar. Jag lyckas inte komma ur det läget när det är upplåst. Efter att ha avreagerat mig försökte jag fixa igen å börja med att sätta i säkring 30. Plopp, så funkade centrallåset...en gång. Jag tog då ut baksätet och gick igenom de 8 stycken 30 A säkringarna och knackade på reläna. Hjälpte ej. Jag knackade på reläna där framme, när jag kom till senapsreläet så plopp, en gång...det hjälpte ej fler gånger. Så mitt trick med säkring 30 har slutat hjälpa. Jag har följt lite trådar i ämnet å tror inte det är centrallåsmotorn. Vad tror ni det är? Hilfe/ Mats | |
|
Kolla så alla sladdar är hela bakom damasken mot dörren. Jag hade kabelbrott för spänningsmatning viket resulterade i att fönsterhissen inte fungerade. Såg samtidigt att flera styrkablar var påväg att ge sig med sprickor i plasten. Glapp där skulle kunna förklara dina svårigheter med felsökningen. /CC |
|
|
Idag har jag satt i en bättre begagnad centrallåsmotor på vilken låsarmen rörde sig (på den gamla satt låsarmen fast). Så nu funkar det att låsa/låsa upp förardörren med nyckel (det funkade inte med den gamla motorn i). Microbrytarna har reagerat en enda gång under denna klabberesan, å det var idag när en Bmw-mekaniker vred nyckeln. Då låste alla dörrarna upp och jag tappade hakan. Två sekunder senare låste de sig i deadlock (ej förardörren) och sen dess har microbrytarna inte funkat. Han lyckades inte heller få det å funka. Sök elfel var hans tips, å det är ju kul... Jag hittade två moduler på skroten (till en 750 -88) och dem under baksätet (Gm och Rm). Nu funkar mitt centrallås så här: Är alla dörrlås uppe kan jag låsa dem med larmet, även förardörren. Jag kan ej låsa upp någon dörr med larmet, det bara slutar blinka. Jag får då låsa upp förardörren med nyckel, resten av dörrarna är i deadlock. Nu plockar jag bort säkring 30 (till centrallås förardörr) å inget händer. När jag däremot sätter tillbaka säkringen (förardörren fortfarande upplåst) så ploppar de andra låsen upp! Logiskt eller hur? Dessutom, när jag har säkring 30 ur, så funkar inte takluckan eller fönsterhissarna (och inte antennförstärkaren, tror jag). Det var därför jag bytte modulerna bak, men det märktes ingen skillnad. RM-modulen hade exakt samma nummer, men GM-modulens tre sista nummer skiljde. Spelar roll? Jag kollade sladdarna så gott det går i damasken mot dörren å hitta inget uppenbart. Hur bytar jag en sladd där om jag skulle hitta en med brott på? Och hur lyckas jag spåra vart den går? Jag mätte kontakterna från centrallåsmotorn och de var ok. Att komma åt och mäta alla i damasken verkar spännande... Hur gjorde du? Tackar på förhand. |
|
|
Man behöver nog inte mäta. Är metallen av är det bara en tidsfråga innan plasten är av och det syns ju. Jag lagade avbrott med lödning, skarvning och krympslang. /CC |
|
|
Tack för svar. Tiden har gått och jag har provat alternativa lösningar, men inget har funkat. Nu står jag kvar med att gå in i kabelhärvan mellan dörr och kaross och felsöka. Hur kommer jag åt sladdarna i "gummifodralet"? Jag monterar av den i karossen (2 stjärnskruvar) men sen? Skär upp gummit eller går det att öppna på något sätt? Tacksam för hjälp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.