|
|
|
|---|---|
|
Jaha nya mystiska fel....Sätter mig och skall starta 525:an från -91 och den brummar till och dör lika fort jag hinner inte släppa startnyckeln och hör att den beter sig som en gammal volvo 240 när kamremmen går av!!! bara ett tomt snurr under huven,,,,, som gammal bilmek blir man ju förskräckt då det sitter kedja i beemern.....GRATTIS!! ras... eller?? plockar bort ventilkåpan (24v) plockar bort alla spolar och ser att 2 st tändstiftshål är fyllda med olja,,jaja inget ovanligt med det bara gummipackningar som blivit plast med tiden.. kollar kedja och kammar, allt är helt och kammarna står rätt.. hmm inget ras??? tar ut stiften och gör att kompprov..Huga!!! 2 st på 3 kg någon på 6 en 8 och 12 kg den med 12 skall tilläggas rann in massa olja när jag tog ur stiften då det var fyllt med olja där efter dom dåliga pckningarna... hmm jaha??!!!! va motorn sååå kass?? drar ingen olja är pigg och alert startar lätt och ryker inte,, bara lite ojämn på tomgången annars helt ok... jag har inte blåst toppackningen på 5 burkar på en halv sekund.... märkligt detta...... | |
|
Detta är ett vanligt problem på e39, jag har råkat ut för det flera gånger, och det sker alltid i samband med att man startat bilen och stängt av den ett par gånger, och sedan låter den stå. När man senare skall starta den låter det som det inte finns nån komp i den, men efter en del körande på startmotorn startar den, och är sur som sjutton. BMW CS #5206 |
|
|
Låter som ett klassiskt fall av sur motor i mina öron.. Troligen inget fel på din motor då. BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Trevligt att höra, men vad tror man om komptestet då? |
|
|
Brukar bero på att ventiltryckarna tillfälligt blir utan oljetryck så att ventilerna står stängda, eller nästan stängda. Efter ett par varv är kompressionen så gott som borta eftersom motorn inte pumpar och komprimerar längre, därför går startmotorn lätt osv. Så småningom byggs trycket upp igen och allt blir som tidigare. FP |
|
| Jag har det felet på min idag=(..har stått i typ 15sek och chinnat på starten men inget händer!!!? | |
|
HEHE ja jo nya stift och nya ventilkåpspackningar och några minuter på starten så vad han lagad igen :-) märkligt ändå i mitt fall att den bara startade och dog, verkar som alla stiften slog igen..jaja man tackar för detta tips annars hade jag stått och rivit motorn nu.... |
|
|
Stiften var nog OK, kompen försvinner när ventilerna tillfälligt inte arbetar korrekt. Fenomenet är inte helt ovanligt på flera olika bilfabrikat, konstruktionen med hydrauliska ventiltryckare osv är likartat hos de flesta motortillverkare. Det som hände med olja som rann in osv när stiften skruvades bort är en helt annan issue. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.