AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.251

Motorn rasad eller?!

Min motor fick oljelekage p.g.a. att sumpen tog fast inne i ett parkeringshus. Körde kanske 40km sedan sade färddatorn oeldruck motor och oljelampan lös i ca 1 sec. Trodde det vad ett sensor fel, men efter ett par km upprepade det sig, då det igen upprepades en tredje gång stannade jag. Oljestickan var utan olja och det droppade olja undermotorn. Under hela tiden lyste oljelampan och meddelandet i färddatorn endast 3 x 1 sec!!! Men motorn började aldrig gå trögt, och temperaturen hölls normal, medan olje temp sjönk från normala 80 till ca 60-65 grader. Då jag öppnade motorhuven rök det av brändolja. Röken kom mellan motorn och brandväggen. Jag lade handen på toppen och till min förväning var den svalare än normal. (man nästan bränner sig normalt) Och även motor insuget var nästan kallt. Så vad tror ni har motorn rasat? Jag menar har kolvringar m.m. tagit skada? Eller kan den ha klarat sig?

Jag bärgade bilen och en "BMW-mekaniker" tittar på den på måndag, men enda sättat är väl ny sump och olja i?

Motorn gick även ett par sec. på tomgång förrän jag stängde den och den gick fullt normalt.

Tacksam för alla svar!
-Bayerische som tagit det här förvånansvärt lungt:)

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
Tror inte att du behöver oroa dig, motorn "skar" ju aldrig.Den gick fortfarande runt när du stängde av den SJÄLV.
Hade du däremot kört motorn hårt på höga varv med lågt olje tryck, skulle det nog rasslat till....
Det var skönt att höra, jag vet att den inte skar, men hur mycket kan olika delar ha tagit skada?, lager, kolvringar etc....

-or else-
NOMADS FINLAND
Lagren tar skada ganska snabbt när man inte har fullt oljetryck. Tyvärr så brukar lampan tändas vid ett lägre tryck än det som gör skada så man hinner inte reagera.

Att oljetempen såg ut att sjunka berodde nog på att givaren inte hade någon vätska att mäta på. Samma sak kan hända med vattentempen om en slang går av. Det ser ut som om tempen sjunker, men i själva verket får inte motorn nån kylning. I det här fallet är det förstås smörjningen som saknas (och den kylning oljan ger).

Har man högre temperaturer i motorn än normalt så tappar kolvringarna spänsten.

Jag skulle nog ändå bytt tråget, hällt i ny olja och provat att starta. När motorn sen blivit normalvarm efter att ha stått på tomgången så skulle jag göra ett kompressionsprov.

Lycka till!
Det som jag inte fattar är varför oljelampan endast lyste 3 x 1sekund? Borde den inte ha lyst konstant om oljetrycket varit förlågt helatiden?

-or else-
NOMADS FINLAND
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mäkinen: Har du gjort dig av med m5an? Lite skillnad att köra en 318? :)

Hoppas det löser sig det låter inte som du skadat motorn allt för mycket. Som mäkinen säger gör ett kompprov.
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Jag tycker det låter väldigt illa. På min gamla bil gick ett eller flera vevlager kommmer inte rikgtigt ihåg. Min oljelampa blinkade bara till en gång sen kom jag 1km då började den låta illa så det vara bara att vända hem igen (visste att det redan var kört) Blev motorbyte (utan bil i 2 månader) 35 000:- fattigare...

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Johnte:

Men nu var grejen den att det kom inga oljud... Motorn gick prickfritt hela tiden. Killen som är BMW mek, sade att han kunde svetsa igen tråget, sedan hälla olja i och se hur den går. Låter det vettigt? Jag har varit med om 2 st skurna motorer båda samma (båtmotor) en 454 magnum v8, då ökade tempen hastigt och motorn gick trögt ända tills det så stopp! Så kanske den har klarat sig. Kanske inte. En M5 motor kan man ju få för 15k sek så det är ju inte så farligt...

-or else-
NOMADS FINLAND
Grusse
Jag skulle ha svetsat tråget och testat att starta upp motorn och sedan tagit komp-prov.

Lycka till.
OK, då ska jag be honom göra ett sånt. Hur exact går dom till?

-or else-
NOMADS FINLAND
Grusse
komp-prov? Det gör dom genom att ta ur stiften och sätta en mätare i stifthålet som mäter kompet.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ett Leak-Down test säger ytterligare mer än ett komp test.
Vid Leak-Down test sätter man tryckluft i cylindern med kolven i TDC och kompläge (ventilerna stängd alltså). Sen har man 2 mätklockor, en som visar vilket tryck man matar in i cylindern och en som visar trycket i cylindern. Skillnaden mellan klockorna är ditt läkage. Ca 10% är normalt på en gammal motor.
Du kan även höra vart det läker (insug, avgas eller kolvringar). Mycket enkelt och användbart test.

Kiip Spiiding!
Jess!

Pratade med försäkringsbolaget idag, -jo om tråget gått sönder betalar försäkringen. Detta betyder att jag får fulltrenoverad motor för självrisk!:) Fastän motorn klarat sig så ska här renoveras:):):)

-or else-
NOMADS FINLAND
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Vad har ni för lyxförsäkringar i Finland egentligen? =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Försäkringsbolaget heter Företagarnas Fennia, och försäkringen har det finska ordet "KASKO" d.v.s. typ allrisk. Jag trodde inte heller att det skulle gå på försäkringen. Jag sade damen att bilen också är sänkt, men hon svarade att det har ingen betydelse. Man ska köra försiktigt på ojämnaplatser, men om tråget gått sönder p.g.a. dåligavägar m.m. så betalar försäkringen skadorna. Kl 9 i morse var en inspektör från försb. och se på bilen, har inte hört nåt ännu dock.

Men försäkringen köstar rätt bra också kan jag lova.

-or else-
NOMADS FINLAND
Du får väl ha tag i en skuren motor och låta dom renovera den istället, så har du TVÅ sen... ;-)
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
D gör min försäkring oxå, om oljetråget går sönder betalar försäkringen allt, men ja bor oxå i Finland =)
Alla försäkringsbolag gör d här....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.