AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.938

Hantverkare - dåligt lackjobb

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag har en kollega på jobbet vars pappa är lackeringsproffs, han lackar coola båtar o utställningsbilar mm, även vanligt bilar. Jag bad kollegan fråg om han kan tipsa mig om vart jag kan vända mig, chockerande svarade han att han kan inte rekomendera någon firma då alla fuskar. Kul att höra!!

Själv fick jag min huv omlackad för några månader sen, jag slutade räkna efter 20 minuter o då fick jag ihop 20-23 "knoppor" i lacken (färgklumpar i grundfärgen - ej damloppor i klarlacken) Jag satt en vit tejpbit vid varje knopp, åkte tillbaka till bmw och bad dem göra om det, han bad om ursäkt, (jag hittade också en yta full med repor, man har slipat med sandpapper på några damloppor utan att polera upp!!!!)

De polerade/slipade ner klarlacken o polerade upp den sen, såg bättre ut helt klart men inte helt bra. Är detta något man skall acceptera? Är det bara alkisar o socialt utstötta som är hantverkare i sverige?! Finns det inta stolta yrkeshanverakare? Fy fan! Ända bra erfarenheten jag har är när en polack skulle fixa hemma hos mig, målaren o elekrikern som var svenskar var katastrof.

Nu har jag fått en till parkeringssskada ó måste pynta själv då det var en smitare. Nu letar jag efter en bra lackerare men med små förhoppningar att finna den rätta. Vill gå jobbet gjort kvällstid för jag är en fattig man. Men snälla, vart finns den en hängiven hantverkare? ...kollegans far tror jag knapptast gör småjobb som att lacka en stötfångare.

Jaja, förväntar mig inga kommentarar utan ville skriva av mig.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp.

Det låter riktigt tråkigt när man hör om din omlackerade huv. Jag hade själv påhälsning av tjuvjävlar (här skräds inte orden) som stal dimljusen fram samt repade i insatserna på kofångaren. Jag lämnade in för lackering hos Formabil på Lidingö. De är auktoriserad Ford verkstad men eftersom de lackerat om dörren på vår förra Bmw (316) och resultatet var klockrent, så fick de ta hand om detta också. Resultatet var 100%, riktigt fint inget slarv. Nu ska bilen in för ombehandling på Ditec.

Vet inte om de gör "natt" jobb men duktiga lackerare är det, ialla fall min erfarenhet:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Riktigt trist! Dock så finns det massvis med duktiga hantverkare som kan vara stolta över det dom gör och som utan problem lämnar garanti eftersom de är riktigt duktiga! Jag tror nog att alla dessa blir jävligt irriterade på alla fuskare som förstör för hela bunten.

Jag har nyligen lackerat M3-speglar och M5-front och jag hittade en ung kille som höll till en bit från stan, som var billigast men som jag blev rekommenderad till av bekanta. För att hitta honom via gula sidorna eller något liknande går inte! =) Resultatet? Perfekt!

Så, ha hopp min vän! Det gäller att hitta guldkornen även om det ibland kan verka som att leta efter en nål i en höstack...
Marc_M, kul att du hittat en kille som gör bra och säkert billiga jobb!
du har inte lust att berätta hur vi kommer i kontakt med den här killen, eftersom han inte finns i gula sidorna?
Na
440
Nattugglan
Ja, lite namn eller emailadresser skulle inte skada på "guldkornen" ;.)

Hittar jag en bra lackerare i sthlm som vill ha lite fickpengar så kommer jag lämna alla mina framtida lackjobb dit, bara en tidsfråga innan nästa bil kör in i mig.

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Självklart!

Då jag sökte på numret jag fick av min kompis kom det faktiskt upp ett och annat på hitta.se men, kartan stämmer verkligen inte. Förut sökte jag på bransch men då hittades ingenting, konstigt...Kanske han fick arslet ur vagnen nu för jag gav honom nämligen en pik! ;)

Länk:
Länk

Det är ju en fördel om man bor i Sundsvallsområdet kanske...Jag ringde även till Autolack i Njurunda (3000 + moms) och till Milles billack i Timrå (3000 inkl. moms) men sedan blev det denna lackerare som tog 2250:- inkl moms och det skall nämnas att jag inte på något vis är expert eller har erfarenhet av lackeringsjobb men jag ser inte ett enda fel då jag finkammar igenom spoilern.
tackar för det!
nu bor jag i sthlm så det kanske e lite långt för mig. men någon annan har kanske glädje av detta. eller så är det värt att åka iväg en bit. : )
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
När det gäller smitaren från din parkeringsskada, så är det väl något som trafikförsäkringsföreningen bör ta?

It is nice to be important, but it is more important to be nice!
Na
440
Nattugglan
Jesperw.

Jo, TFF tar smällen, men jag betlar självrisken på 2000kr, det är inte kul. Jag krev ett brev dit för att be om att få slippa den typ, men jag har ännu inte fått svar.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Hur lång garanti lämnas vanligen på lack jobb då?Vi hade en en Bmw 520 innan som var ljus blå innan den lämnades iväg när den hämtades var den omlackade biten mörkblå....

Mpower
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Har du några speciella anledningar till att TFF ska låta dig slippa självrisken?

It is nice to be important, but it is more important to be nice!
Na
440
Nattugglan
jesperw,

Ja det har jag faktiskt, anledningen är att andra sluppit betala den! Finns info om detta på forumet.

..och självklart är det under exakt samma omständigheter i deras o i mitt fall.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Min lilla syster fick den bakre kofångaren intryckt samt ena backlyset söndertrasat när hon stod parkerad. Hon kontaktade TFF angående hennes självrisk och de svarade NEJ. Likadant när jag råkade ut för en liknande smittning för ett par år sedan. I mitt fall sa de cit" om bilen är helfärsäkrad så hänvisas du till ditt försäkringsbolag" punkt slut!

Vad är de till för egentligen kan man undra. Inte roligt att få betala 3000 sek i självrisk när ngn annan idiot förstört din bil och smitit......

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag fick ut från TFF vid en parkeringskada utan vittnen men det skedde medan tjejen var inne på en mack sen när hon kom ut så var bilen påbackad och smitaren borta!!

Mpower
Na
440
Nattugglan
Jag själv har alltså helförsäkring, men TFF är ändå inblandade och det är via dem min parkeringsskada går, hur o varför vet jag ej. Så sjävrisken i mitt fall är 2,000kr , det är denna självrisk jag skulle vilja slippa betala :-D

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Nattuggaln : TFF är det bästa alternativet utav 2. Antingen 2000 i sjr eller den högre som du har på vagnskadan!

Mpower
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Efter vad jag har förstått så har TFF blivit avservärt mycket tuffare med att hjälpa till.

Du måste i princip ha vittnen som styrker att bilen var felfri innan och som ställer upp som just vittnen. Har du inte några vittnen är det i princip kört då blir det den vanliga försäkringen som för träda in.

Men jag har förut fått hjälp via TFF utan vittnen, men dessa nya regler verkar vara nåt halvår.

Dock så VET jag inte exakt, men så här har jag fått det förklarat för mig.

Tror att du, Nattugglan, får svårt att helt slippa ifrån någon form av utlägg för detta trots att du inte på något vis är vållande men det är klart att det vore kul om du lyckades :-)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.