|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
gretzky |
mixim- tror att Thorssa menar exakt så bara det att man får den snedslitna sidan utåt då. Kruxet e bara att om ett däck har börjat att slitas snett, spelar det ingen roll var man sätter det för däcket kommer att fortsätta slitas likadant. Så det kostar nog mer än det smakar. Kör ner däcken tills dom e slut o köp sen nya bara, varför krångla? dieseldoris |
|
hehe jag förstår, men däcket går fortfarande åt fel håll. Hehe, ptja jag vet hur det känns att bara ha en sliten kant medan däcket ser nytt ut på utsidan! Frrustrerande :/ // MVH Jocke |
|
gretzky |
Det rullar inte åt fel håll om han monterar om däcken, alltså vänder på båda bakdäckena på fälgarna. Därför tycker jag att det är lite bortkastade pengar. Men precis som du säger surt som f-n o ha ett däck som är slut på ena kanten o knappt halvslitet i övrigt. "Vill man va fin får man lida pin" dieseldoris |
|
mixim: Däcket går inte åt fel håll. Du ska alltså ta av däcken från fälgarna och byta plats på dem. På så vis får du snedslitningen på utsidan istället för insidan, hänger du med? Du har däcken i samma rotationsriktning. För bästa effekt bör man förstås göra detta t.ex varje säsong så att de inte hinner bli speciellt snedslitna. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Thorssa, ja givetvis kan man göra så, men blir lite omständigt i sammanhanget. Även om vissa säger "en gång snedslitet alltid snedslitet" så tror jag att man åt minstonde förflyttar slitaget en bit. som sagt // MVH Jocke |
|
gretzky |
Thorssa: Tanken e god men även om man gör så och monterar om däcken så kommer däcken att fortsätta slitas på samma ställe, kanske inte i samma takt men ändå. dieseldoris |
|
Tills jag byggde om bakvagnen förra sommaren, har jag bytt plats på många bakdäck när dom blivit snedslitna. Bra att hålla koll så dom inte hinner bli helt blanka. Tanken att sätta dom fram skulle aldrig komma upp i mitt huvud. |
|
| För att "återgå till urspårningen" lite grann så nämnde någon som ett argument att man bromsar mest fram. Jepp, stämmer bra, men bromsar man bra fram på bättre däck är det ännu mer kört med dåliga däck bak. | |
|
Gretzky: Ja klart de fortfarande kommer slitas på den sida som har mest kontakt med asfalten men däcken kommer ju hålla längre. Säg att du benämner vänster och höger sida av däcket med X och Y. Om du inte byter däcken så kommer ju då X slitas mycket varje år medan Y inte slits så värst mycket. Om du istället byter varje säsong så kommer ju X och Y slitas ungefär lika mycket, sida X kommer då att hålla dubbelt så länge. Man ska sikta på att vara bra! |
|
gretzky |
Ja åtminstone i teorin. dieseldoris |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.