AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.150

Ska jag sätta snedlsitna bakdäck fram?

Sida 1 av 2
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej!
Nu närmar sig bytet till sommärdäck med stormsteg!
Min bil är ganska mycket sänkt, så däcken bak har blivit snedslitna på insidan. Frågan är nu om jag ska sätta bakdäcken fram istället, eller vad säger ni?
Bara en liten fundering jag hade...

/ Leon
Hej!

jag har alltid hört att man skall sätta de bästa däcken bak, vare sig man har en fram- eller bakhjulsdriven bil.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nä de bästa däcken ska sitta fram oavsett fram eller bakhjulsdrift. Förlorar du styrförmågan på en fram- såväl som bakhjulsdriven bil så är du körd...
Experterna säger att de bästa däcken ska sitta bak. Jag håller med dom. Släpper bakändan snurrar hela bilen runt. Detta har tidigare diskuterats i andra trådar och varje gång finns det någon som tror att de bästa däcken ska sitta fram.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Man är inte sämre man än att man kan ändra sig. Enligt den här artikeln i vi bilägare ska nya däck (om bara två bytes ut) monteras bak. Anledningen ska visst vara att undvika oförutsedda kast i bakvagnen:
Länk
De
163
Devva
520i -89 E34
Ingen höjdare att köra på snedslitna däck vare sig fram eller bak, har de en gång börjat slitas ojämnt är det rätt så kört. Beror givetvis på HUR mycket snedslitning det handlar om, men när du säger att bilen är sänkt och jag antar att du utan problem kan se däcken är snedslitna, är det nog för mycket.
Det bästa du kan göra är att bita i det sura äpplet och köpa nya.

//Devva
det ingår tillochmed i litteraturen (och teoriprovet) nuförtiden...
bästa däcken skall ALLTID sitta bak, RWD, FWD, AWD, alltid bäst bak finns många bra test man kan göra själv, prova ta bort gummit på bakdäcken på en leksaksbil och putta iväg den får du se hur det går...
detta är mycket viktigt och inget som "inte spelar så stor roll"
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Det här med bättre bak eller fram är rätt så individuellt. Har en vän som sysslat med rallykörning i 40 år... han sätter alltid bästa däcken fram. Som highway star påpekade är det för att inte förlora styrningen... Förlorar han grepp bak klarar han att reda ut det, men förlorar han fram så går det illa...

Men ptja, för oss flesta "dödliga" så bör bäst däck vara bak, doch kan jag säga att den är rätt obehagligt med understyrning när man är påväg mot ett räcke...

Rent ekonomiskt är det bättre att sätta bäst däck bak för det slits mer där, så rotera varje säsong så får du jämnare slitage och kan då köpa ala fyra på en gång...

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
sad_ant, kom ihåg att vägverket utgår från att vi som sätter oss bakom ratten är kompletta imbiciler.

// MVH Jocke
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag satte dem minst slitna bak av snålhet! Men mina "bra" däck har ca 7mm kvar, dem "dåliga" 5mm, så det är inga av dem som är direkt dåliga. Känns bättre att slita jämt på däcken, istället för slita ner bak och behålla fram i flera år, vilket resulterar i gamla torra puckar.

På vinterdäcken så är det bak jag sätter dem bak, annars blir man lätt stående vid rödljusen etc. Men jag skulle inte heller sätta ett par jättedåliga fram, då det är ju faktiskt där man bromsar mest!
gretzky
Är inne på samma spår som "mixim" nämnde tidigare. På sommarföre vilken hastighet måste man då upp i för att få ett sånt ställ på bakvagnen att man tappar kontrollen? Vet iaf av egna erfarenheter att man inte behöver köra särskilt fort för att tappa styrförmågan under vattenplaning tex.

På vinterföre tar jag hellre en sladd med bakändan av bilen än att tappa styrförmågan. Är man någorlunda bilförare är det inga jättebekymmer att häva en sladd ens i 100km/h, men tappar du styrförmågan i samma hastighet....?..ajöss.

dieseldoris
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har skrivit det förut, skriver det igen. Bästa bak. Tappar du greppet bak, till exempel ett tattarkast vid en undanmanöver, blottar du bilens sämsta deformationszon, sidan. En bil i sidan i normala landsvägshastigheter och du sitter riktigt pyrt till. Tappar du greppet fram fortsätter bilen i färdriktingen och behåller den bästa deformationszonen framåt, och chansen är mycket större för dig att överleva.

Det finns alltid någons kompis som har kört rally i 90 år, eller haft bilverkstad sen T-Fordens dagar och minsann alltid kör på mineralolja. Givetvis har motorbranschens samlade expertis fel :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Nja, hangaround då får vi gå med på att inte gå med på det :P Du förutsätter att man redan skall kollidera, och det är just det man kan undvika om man nu klarar att hantera ett kast och då är styrförmåga grepp fram viktig. Det är som att redan ge upp :P

Men då 99,999% av oss inte är rallyförare och annat så man ta det säkra, bäst bak att föredra som du säger..

Men att det skulle vara "bättre" är en annan grej, beror som vanligt på förarens förmåga, för de flesta av oss har problem med att hantera en överstyrning gentemot understyrning.

// MVH Jocke
gretzky
Tack "Mixim" fortsätter att instämma:)

dieseldoris
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Fortfarande helt åt helvete fel, både resonemanget och rent praktiskt. Föreslår lite sökning och läsning för den som vill bilda sig en uppfattning om hur det ligger till. Resterande blir nog varse det tids nog, the hard way :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hangaround, förstår din utgångspunkt och utifrån den är det korrekt =)

// MVH Jocke
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
"På sommarföre vilken hastighet måste man då upp i för att få ett sånt ställ på bakvagnen att man tappar kontrollen? Vet iaf av egna erfarenheter att man inte behöver köra särskilt fort för att tappa styrförmågan under vattenplaning tex."

Jag skulle säga att det är lika lätt eller ännu lättare att få vattenplaning i bak även om du inte känner att det släpper lika tidigt som du känner på framhjulen via ratten. Har du sämre däck i fram känner du som sagt tidigare var gränsen går och du kör där efter. Har du de dåliga i bak så släpper det utan att du är alls beredd på det och om det händer på motorvägen i en kurva i 120km/h så skulle inte jag vilja sitta i den bilen, inte i mötande bil heller om det är motortrafikled...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Angående sne-slitaget som även jag upplever på min E36 på grund av sänkning... Det finns ju i princip ingen camberjustering när den är som den är. Hur är det med E46?

// MVH Jocke
nu har vi väll snöat lite väl utanför frågeställningen...
men det är skillnad på att köra på grusvägar med full gas och konstant sladd och att köra lungt med packning, medtrafikanter och passagerare....
man sitter ju inte med 2 händer på ratten och är tokspänd när man kör till jobbet direkt eller hur?
kommer det sedan en kurva med lite hala löv eller kanske spårig asfalt med vatten i så är det ju ajöss om man har taskiga däck bak, då kommer ju hela baken på en gång, det är alltså inte frågan om något ställ i rallysamanhang, då släpper ju hela baken och så blir man omkörd av sin egen bakdel och har 0 kontroll över bilen...
tappar man istället greppet på framdäcken så hasar de ju fram och sen när de får fäste så kan man styra som vanligt och förhoppningsvis reda ut situationen om inte blir det som tidigare sagt man slipper åka in med sidan i en olycka... utan tar den "head on"
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
För att bri fri snedslitningen kan du sätta däcket från vänstra bakfälgen på den högra bakfälgen o viceversa.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
uhm, det går väl inte så bra? Iom att de flesta däck har riktning?

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.