AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.106

Utbildningar som leder till jobb? (yrkes utbildningar)

Jag tänkte höra mig lite för om någon vet om det finns några bra eftergymnasiala KY utbildningar eller liknande inom fordonsteknik, trafik eller liknande. Det gör inget om det kostar pengar, bara utbildningen verkar bra, vettig och leder till ett jobb.

Anledningen till att jag frågar är att jag är ganska osäker på min nuvarande utbildning, och bilar intresserar mig igentligen mer än flygplan. Min största dröm är att bli pilot, men det kostar mycket pengar (om man inte kommer in på THFS då) och är en svår branch som många kanske redan vet, så därför vill jag se mig för efter andra utbildningar också.

Det känns som en del tid av högskolestudierna är ganska bortkastad tid för det jag i framtiden kanske kommer hålla på med. Jag har ingen lust att gå och lägga ut mina pengar på nått som jag inte kommer ha nytta av. Visst, många säger "det är bra att ha (t.ex matte) i bakhuvet om en dator skulle gå sönder". Som om jag kommer komma ihåg matte-ekvationer sen 10 år tillbaka? Det är heller inte så motiverande när man hör vissa föreläsare säga "oj matte det va länge sen, det har jag nästan glömt bort". Jag satt här om dagen och kollade igenom lite gamla studieresultat som jag hade i en pärm från gymnasiet, och jag kom inte ens ihåg nått av det jag hade skrivit, ändå var det ganska bra resultat. Förmodligen blir väl hälften av alla studier på högskolan samma sak, man minns inte vad man gjort eller varför man gjorde det. Nu kanske det låter dumt att säga att det är bortkastat att lära sig något, men ni kanske förstår lite vad jag menar.

Det jag vill komma till är att jag vill söka mig till en utbildning som jag verkligen kan lära mig av och som är inriktat på just ett arbetsområde. Ännu bättre vore att praktisera på ett företag en tid för att lära mig, och sedan börja arbeta där. Det är ju också en investering.

Ni som gått någon av dessa vägar, förklara hur ni kom in på det och vad ni tyckte. Många kanske satt i samma läge som jag gör nu innan ni började jobba med det ni gör nu, så ge mig alla tips ni kan på utbildningar och företag som är vettiga. Även andra utbildningar som ni hört vänner kanske gått och blivit riktigt nöjda med och sedan lett till bra och roligt jobb (behöver inte just vara fordonsinriktat).

Mvh Johan
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
När det gäller praktiska arbeten så är utbildning ganska överreklamerat, eller som chefen på mitt första IT jobb sa: "Jag struntar i betygen, jag är mer intresserad av vad du kan".
Jag började arbetslivet som bilmeck efter fordonstekniskt gymnasium och höll på i ett antal år innan en kompis klev in på verkstan och frågade om jag ville köpa hans budfirma. Jag tackade ja på stående fot och blev egen företagare utan att ha en aning om vad det innebar. höll på i 8 år och lärde mig under tiden tills jag sålde firman när den gick som bäst. Sålda p.g.a. att stressen blev för mycket och hade ett långt "sommarlov" där jag funderade på vad jag egentligen ville jobba med och kom fram till att IT är min grej. Sagt och gjort fixade jag in mej på en PC-verkstad och började reparera skrivare. Hade aldrig jobbat med detta tidigare men alltid gillat att "pilla" i saker så även här lärde jag mig under tiden jag jobbade. Nu har jag bytt arbetsgivare ett par gånger och har gått över till programmering av stödsystem inom organisationen(även internationellt). Och allt detta på en gymnasie utbildning som jag gick ut som finnig 18åring...

Om du verkligen vill något så är det inte mycket som kan hindra dej, bara du lägger ner hårt arbete och visar framfötterna. Arbetsgivaren är mer intresserad av någon som brinner för det som ska arbetas med än nån som har toppbetyg i alla utbildningar men inte är speciellt intresserad av ämnet(har haft många sådana medarbetare)

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kan rekommendera denna utbildningen om du vill jobba med bilar: Länk

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Tack för svaren.

Den verkade riktigt intressant den där utbildningen Herr Gaspedal! Den ska jag definitivt söka.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tozzy, du har helt rätt i det du säger.

Men nu tycker jag det känns som allt färre accepterar en läroperiod. Så att lära sig ett yrke tycker jag känns svårt om man inte har kontakter som kan fixa in en på ett ställe där de verkligen satsar på person i fråga så den kan få tid att lära sig yrket.

Mvh Johan
Det är det som är så tråkigt. Men det där med KY utbildningar är inte dumt alltså, där är ju verkligen företagen inne och letar folk också. Jag funderar starkt på en KY utbildning faktiskt och har gjort förut också, men har inte hittat någon som jag verkat bra. Dom hade en bil-elektronik kurs på nackademin, kanske har fortfarande, men den behövde man gått fordonsprogrammet e.d på gymnasiet för att komma in på.
FredricF
Tips: fordonsteknik på KTHs maskinprogram: Länk.

Fast det är knappast en praktisk utbildning (även om det kan ingå många kul och praktiska moment: Länk ).

/Fredric
PS.
Dom som studerat till civilingenjör eller motsvarande brukar sällan klaga på att man inte kommer ihåg vad man läste. Efter ett par år i arbetslivet fattar man att vad man lär sig på högskolan är att lära sig. En ingenjör blir aldrig fullärd.
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Håller absolut med föregående inlägg! Utbildning är aldrig bortkastat.
Även om man inte kommer ihåg allt man läst kan man lätt repetera när kunskapen behövs. Man har lärt sig metoder för att lösa problem och hur man på bästa sätt kan tillägna sig kunskap. Dessutom har man visat att man kan och detta öppnar dörrar till arbeten/positioner som annars kan vara svåra att nå.

Är du trött på att läsa kan KY vara en bra lösning för att fort komma ut i arbetslivet. Lycka till!

Formula Chalmers: Länk

Dessa två sista inlägg var bra svar, men jag vet ändå inte om det passar mig att läsa till civilingenjör.

Och ni missförstår nog mig lite, jag sa väl aldrig att utbildning är bortkastat? Men att glömma och aldrig mer använda det man lärt sig kan kännas lite bortkastat. Sen kanske jag överdrev när jag sa hälften av studierna. Men jag förstår å andra sidan hur ni menar. Ni som skriver har ju även mer livserfarehet än vad jag har, så ni har säkerligen rätt i det ni säger.

Hur som helst tror jag att en mer yrkesinriktad utbildning skulle passa mig bättre, som det känns nu i alla fall. Då har jag ett fokus på vad det är jag kommer hålla på med och mycket praktik. Jag är ganska osäker på min utbildning som det är i dagsläget.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Du måste bestämma dig: vill du jobba med ny teknik eller befintlig.

läs en kvalificerad civilingejörsutbildning med inriktning mot fordon så får du jobba med utveckling av ny teknik i fordon.

läs högskoleingenjör eller KY för att jobba med befintilg teknik.

så är det på ett ungefär,

Om du kan ska du HELT KLART läsa civilingejör, visst det är jobbigare och du får läsa en massa kurser som du inte inom ditt intresseområde. Men som skrevs ovan så lär du dig lösa problem och du får ett jobb som är omväxlande och ständigt utmanande. Alltid nya coola uppgifter och problem att lösa. Tröttnar du på att jobba med bilar så kan du jobba med nåt annat ett tag, du är inte alls låst.

Det är lite jobb när du pluggar i några år, men det handlart om vad du ska jobba med i 40 år! Gillar du teknik så finns det inget coolare och roligare jobb än att vara civilingenjör.
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Är du osäker tycker jag du borde ta ett sabbatsår innan du börjar plugga igen. Jobba inom det som intresserar dig och tag reda på vad du vill, sen kan du ta reda på vilken väg du måste gå för att nå dit. Stressa inte med att söka en utbildning i höst om du är osäker, tid finns. Du kan iofs alltid söka och om du har ångrat dig till hösten, så kan du jobba istället. Som jag sa innan tycker jag KY verkar vara ett bra sätt att snabbt komma ut i arbetslivet. Men hör gärna med folk som gått den tänkta utbildning om vad dom tyckte, du kan fråga studievägledaren på skolan om hur du kan kontakta dem.
Utdrag från www.motorsportsemployment.com;

Chalmers University of Technology (Automotive, Marine)
Kalmar Maritime Academy© (Marine)
KTH Royal Institute of Technology
(Automotive, Aviation, Marine)
Luleå University of Technology (Automotive)
World Maritime University (Marine)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
kapenlöjtnant: Är det någon 5 i topp sammanställning eller?
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Hej!

Jag har också jobbat några år efter gymnasiet och vill säga att det gav nyttig erfarenhet! Visste hela tiden att jag skulle läsa vidare. Gick ekonomiskt program på gymnasiet och visste redan innan studenten att detta inte var min grej!
Vet inte vad du läste på gymnasiet NV/SP eller något mer praktiskt inriktat program? Du är ju ung och kan lätt komplettera det som krävs. Själv läste jag lite olika kurser för att testa olika inriktningar.

Stressa INTE fram något, utbildningen går mycket lättare om du väljer något DU tycker är intressant och verkligen vill satsa på!
Du betalar ju inget för att läsa KY eller studier på högre nivå (förutom kåravgift etc). Men det blir ändå en alternativkostnad jämfört med att jobba. Att leva på studiemedel kostar om du tex. tar lån från CSN så en viss kostnad innebär det att studera!

Någon nämnde högskoleingenjör, detta läser jag till (maskiningenjör) som är en 3-årig utbildning. Mycket praktiskt inriktat och inte så teoretisk som civilingenjör.
Visst, civilingenjör är en mkt bra utbildning men med mer fördjupning inom ett ett smalare ämnesområde. Desto mer matematik jämfört med andra tekniska utbildningar.
Högskoleingenjör ju bara ett år mer än en 2-årig KY utbildning. Syrrans kille läste maskinprogrammet och han och hans kursare fick alla jobb inom ett halvår efter examen.
Satsa på någon "traditionell" inriktning, maskin/el/data/fysik så har du bred arbetsmarknad att söka i sen.
Ex: en gammal klasskompis som läste 3år på maskin på Chalmers har varit med och utvecklat bla. instrumentpanel till volvo s80, så inom fordonsindustrin anställs många "maskinare".

Mvh Mange!
*fniss* nej det är inte 5 i topp utan mer gångbara skolor i motorsport som är "erkända". Som hobbymek kommer man inte så långt om man inte har fläskiga sponsorer eller en polare som kör.

Dom jag träffat som jobbat som testförare har civiling. i botten och senare brett på hos biltillverkaren.
Jag har idag varit på studiebesök på Saab Aerotech i linköping och efter denna dagen har jag blivit mycket mer motivierad till studierna! Riktigt bra studiebesök. Får försöka stå ut med matten och fysiken som jag tycker är jobbig. Det behövs ju även ganska mycket ingenjörer i nuläget så jag ska försöka ta mig samman och plugga hårt så jag kan vara klar om två år. Jobben som fanns verkade riktigt intressanta och det fanns många områden att välja mellan.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.