AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.126

Innertak och taklucka

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Jag är på väg att plocka ur mitt innertak pga läckage och rengöring.
Har fått loss allting utom skruvarna som sitter i en ram runt luckan som håller taket uppifrån. De bakre skruvarna döljs av luckan i bakfält läge.

Hur gör jag för att komma åt dessa skruvarna eller går det på annat sätt att få av taket?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hur har ditt läckage visat sig?

*BAWORAK*
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Läcker in vid takluckan. Kan inte se exakt var de kommer ifrån utan att ta bort taket. Har fått fula vattenfläckar på taket så de måste av och tvättas.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Jag har upptäckt fukt bakom framstolarna, lyfte på mattan och kände då att skummgummit/isoleringen var blöt... undras bara vad det kan komma från.

*BAWORAK*
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kommer säkert uppifrån om du har taklucka. Sitter dröneringsrör de kan bli stopp i. Jag hade inte stopp i mina men de läcker in på nåt ställe sidan om avrinningshålet. Frågan är hur man ska få av taket bara, vill ju inte slita sönder de.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vet du hur man kan kolla dräneringsrören på ngt bra vis?

*BAWORAK*
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag vet bara dom främre men det kanske finns fler.
De främmre kommer du åt genom att lössa inreding på stolpen vid framrutan. Har du airbag där sitter det en torx under airbag-emblemet, sen är de bara att rycka av. Där ser du en tjock gummislang som sitter nerstucken i nederkant av vindrutan. Den kan du dra upp och prova blåsa genom. Hålet till denna slangen är i framkant av takluckan i vänstra hörnet. Finns en på passagerarsidan också.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ingen som har en TIS som kan kolla hur jag kan lossa taket?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tack för tipset.
/S

*BAWORAK*
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har fått loss taket nu. Kom på att man kan använda sig av en fast 90 graders torxnyckel för att komma åt med. De va inte lätt men de funka och nu är taket ute och tvättat vilket blev kanon.

Taket fick jag ut genom att fälla framsätet maximalt och dra ut de genom vänster bakdörr. Kan va bra att veta :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.