AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
642

Säkerhetsbrytaren/Batterianslutningen ger fellarm krockkuddar

st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har fått fellarm från krockkuddarna. BMW tolkar larmet som att det är för högt motstånd i tändkretsen. Dvs. något fel i batterianslutningen. Felet kommer intermittent och inga andra symtom än att Airbaglampan tänds. Larmet kommer alltid i samband med start. Bilen fick nytt batteri i Januari och ALLT fungerar perfekt för övrigt.

Det konstiga är att när en BMW har låg batterispänning så brukat ALLT möjligt larma, men inte i mitt fall.

Jag har fått en offert på 3900 för att byta ut kabeln och vill vara säker på att det behöver göras.

st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tydligen är det Tändkretsen till Krutladdningen som visar fel resistans! Enligt en mek på Borgs bil ett förekommande fel på fler bilar.
Vilken del ingår den i på bilden? Är det plus eller minuspolen?
Länk

Knepig bild, mycket prylar runt batteriet tydligen. Krutladdningen sitter i den cylindriska delen som ansluts direkt på pluspolen, den har ingen märkning på bilden. Den är placerad i batteriets "förlängning" snett upp till höger på bilden, med två grova och en klenare kabel. Den sistnämnda går till tändkretsen som skjuter av förbindelsen till den ena grova pluskabeln.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.