|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon som kan beskriva hur luftmassemätaren fungerar. Att den kommunicerar med motor/motorstyrningen på något sätt vet jag, men hur? Anledningen till att jag vill veta är att min luftmassemätare troligen har gått sönder. All kraft försvinner och den vill "dö" om man trycker på gasen. Kopplar jag däremot ut LMM så går den att köra som vanligt för utom att tomgången är i stort sett obefintlig. Det känns som om motorstyrningen inte vet hur den ska blanda syre/bensin efter som den stryps när jag gasar. Har ringt bmw och de säger att bilen går på förutbestämda parametrar om man kopplar ur LMM. Jag har sedan en vecka tillbaka utverderat detta och en sak är säker, kör jag med LMM går bilen inte att köra, kopplar jag ur den går bilen utmärkt (förutom tomgången). Jag har ingen lust att slänga ut tusenlappar på en LMM om grundproblemet egentligen ligger någon annan stans. | |
|
Det sitten en sensor inne i LMM som registrerar hastigheten & volymen på den inströmmande luften & anpassar bränslemärngden efter det. Sedan har dom lagt in nya funktioner under senare år hos LMM, som att den även mäter den inströmmande luftens temperatur & fuktighet (har jag hört). Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
LMM mäter som namnet säger massan på den inströmmande luften, dvs indirekt syremängden osv vilket används för att styra tändläget och insprut via motorboxen. Den lämnar en likspänning ut från c:a 0,75V vid tomgång upp till c:a 2V vid 3000-4000 rpm. Om man kortvarigt öppnar fullt så går spänningen upp till c:a 4V. På LMM sitter en 4-polig kontakt: 1=Jord och 3= +12V, 2=signal (grå/gul kabel) och 4=jord. Ut och mät och återkom med resultatet. FP |
|
|
Glömde: Om bilen går kass med LMM inkopplad så är den troligen defekt, men återkom ändå med mätvärdena. FP |
|
|
Kommer ihåg att min LMM gav upp på gamla 320:n jag hade..närden var ikopplad så hostade motorn, och tomgången flaxade upp o ner för att några sekunder senare gå ner på 0 rpm och motorn dog. När vi testade koppla ur den och satte handen för insuget så blev tomgången normal. Med andra ord: LMM är nog slut. Försök hitta en bättre beggad på skrot, det gjorde jag och den funkade utmärkt. Betydligt billigare oxo. Men kolla för guds skull att det är exakt samma artikelnr eller vadmanska säga.. minns att det fanns lite olika. |
|
| Det var lmm. Köpte en beg på skroten och nu går hon som en klocka igen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.