AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
840

Luft problem, ojämnt drag m.m.

Hejsan
Har lite problem med min bimmer och behöver lite hjälp. Det är en 525 -93

Fråga 1.
Check coolant level dyker upp varje dag. Då får jag öppna luftskruven på expansionskärlet och släppa ut lite luft, då kommer vätskan upp till sin rätta nivå. Detta är väldigt jobbigt eftersom det har hållt på ett tag nu. Ibland får jag lufta 2-3ggr per dag beroende på hur mycket jag kör. Ett litet tag sen så dök meddelandet upp ca: vart 3:e dag istället för varje dag som det gör nu.
Vad kan problemet vara?

Fråga 2.
Sista tiden har bilen börjat tveka lite vid gaspådrag, dvs effekten försvinner för en kort stund och sedan kommer tillbaka vid ett visst intervall typ 3000,4000rpm. Bilen känns allmänt lite slöare. För att tillägga så är bensinfiltret bytt.

Fråga 3.
Tomgången är lite ostabil. Vanligtvis så ligger den på ca: 650 rpm. Men ibland så kan den gå ner ända till 400rpm, sedan när jag gasar till lite på tomgång så går den upp till 650rpm igen.

Fråga 4.
Det tickar lite ifrån "boxen" som är precis bakom/framför ratten. Dvs brevid säkringsboxen. Kommer ett ljud därifrån vart 10sek.

Tack i förhand // Younes
Finns det någon som kan hjälpa??
det måste ju finnas någon som kan hjälpa mig, kom igen nu!
Er
16
EricE
540iA -00
Fråga 1: Jag tror att din kylare/slangar läcker. Det finns ventiler som styr hur kylarvätskan ska cirkulera. Det blir högre tryck när Kylarvätskan blir varm (akta dig för att öppna locket när motorn är varm) kombinationen av ventiler, för läg nivå och uppvärmning kanske gör att du får alarmet om coolant level när motorn blir varm. I vilket fall så bör du ju fylla på mer kylarvätska för att se om du inte bara ligger under gränsen. (Jag hade en läckade kylare på en 525 -92) man ser vitgröna kristaller av torkad kylarvätska där läckan finns.
Övriga frågor är nog andra fel. Jag har liknande fel som Fråga 2 men har inga svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.