|
|
|
|---|---|
|
Okej, är som jag skrivit tidigare på väg att införskaffa mig en zäta 3 coupe, dock vet jag inte vilken motor jag ska ha... Räcker 2,8 liters eller kommer jag bli besviken..? Kör ju en 116 idag med 116 (!) hk... Eller förväntar man sig mer av en coupe, vad säger ni? Elr ska jag satsa på en 3,0 liters istället? M coupe tror jag att jag skippar, har inte riktigt den budgeten -vill inte ha ngn som gått för långt... Men räcker 2,8:an? Vad tycker ni -ska jag satsa på en 2,8 elr en 3,0 l? Grymt tacksam för svar! MVH Anton | |
|
Börjar bli lite skakis här, vad skulle ni göra..? Hittat många fina zätor med 2,8 liters motorn -räcker den..? |
|
Helga |
Köper du en 3.0 så blir det -01 och framåt. En 2.8 är 97-00. Enda sättet är att prova. Och den som har mycket vill ha mer. Så prova inte en M. Men du skall veta att den "feta" är inte en 3.0 för Z3 fazeliftades då med lite snällare bakskärmar. Kolla Fredrik M och hans -97. Mycket läcker. Och 2.8 räcker långt! Bra gry i den. //Helga |
|
Helga: Som så många redan påpekat så är inte skärmarna på en pre-facelift "fetare". Efter facelift är de fortfarande lika breda men de är även högre vilket inte ger ett lika "brett" intryck, trots att de verkligen är det. Faceliften har dessutom betydligt snyggare baklyktor (L-formade). |
|
|
Faceliften gäller iofs inte Coupén och det är nog det han är ute efter. 2,8an är mkt motor för biltypen och går riktigt bra. Givetvis går 3,0an ännu bättre men kostar lite mer. Nog är det så att man vill mer och mer effekt men om man har tänkt att använda bilen även under vintertid är 2,8/3,0 bättre än M-modellen pga ACS(antislir) vilket inte M-modellen har. Köp den finaste du kan hitta om den sen är en 3,0 är det bara ett plus. En 3,0 ligger rätt nära en M i pengar och iaf jag hade hellre tagit en M då. |
|
|
2,8 räcker gott! Det är lite bättre drag i 3,0 men inte så att det är värt den extra kronan. Inredningen är ju lite annorlunda i 3,0. Det skulle vara för det då om man skulle välja en 3,0. Skick på bilen avgör! Inte 2,8 vs 3,0. /Bo-Erik Länk |
|
|
Visst är det skillnad på 2.8 och 3.0. Framförallt upplevs 3.0:an som betydligt rappare. Lite varvvilligare. Tycker inte att du kan jämföra 2.8 el 3.0 med M-coupén. Det som skiljer mellan 2.8 och 3.0 är mindre nyanser, lite olika karäktär, face-lift osv. M-coupen är en betydligt råare skapelse, lämpar sig något sämre för vinterbruk osv. Men jag tycker absolut att du ska provköra M-modellen! Den extra effekten och allt annat gör att det är värt att lägga lite mer i försäkring och inköp, tycker jag iaf. Sen är inte M-coupen så extrem, man vänjer sig vid effekten. Mycket vill ha mer som det heter, hade lätt kunnat vara ett par hundra hästar till... Min bil: Länk /// Viktor |
|
| Det är ju skaplig skillnad på en Z3 2.8 och en 116 .... | |
| Jo, det förstås... =) Vad har en 2,8 respektive 3,0 liters för fartegenskaper..? Accelration, toppfart etc... | |
|
2.8c 193 hk 0-100 6,8s Toppfart 231 km/h 3.0c 231 hk 0-100 6.0s Toppfart 250km/h (spärrad) M-coupé 0-100 5.2-5.4s Toppfart 250km/h (spärrad) /// Viktor |
|
|
Här är en jämförelse mellan 3.0c och Z3Mc på bla. bana: Länk /// Viktor |
|
Helga |
Tycker att 97-00 med dom "fetare skärmarna" är betydligt snyggare än 01-03. Men smaken o baken. //Helga |
|
Tack Vicco för de utförliga svaren, nu har jag lite att fundera på... =) |
|
|
jag har roadsters. 2,8l och 3,2l. givetvis en markant skillnad i körupplevelse, men kan inte påstå 2,8:an vara ett slött alternativ. allt är relativt. när jag körde en 2,8 första gången tyckte jag den var förvånadsvärt pigg. men då hade jag aldrig kört en z3m förut. nu känns 2,8:an, av naturliga skäl, inte fullt så pigg. men det är helt vad man har för referenspunkter. jag upplever 2,8:an som en mer allroundbil där man inte behöver vara särskilt "aktiv" i sin körning. man kan vara lite djärvare i sin körstil i den om man inte är särskilt van/duktig på att köra. den är enklare att köra snabbt med, kan man säga (jag tror det är få som kan få ut max av en m-bil, av olika faktorer). m-bilen måste man vara lite mer försiktig med, för den har mycket mer kraft och saknar t ex antispin. i valet 2,8 och 3,0 kan jag inte säga mer än att välja den bil som är i bäst skick och känns bäst i magen. någon större skillnad i körupplevelse kan jag knappast tänka mig att du upplever. du får ha en något tjockare plånbok bara. vill man ha kraft, köper man en m-bil helt enkelt. men även detta känns efter ett tag inte fullt så kraftigt. det är så livet är, helt enkelt. |
|
|
Håller med dem flesta här, köp det smartare valet och skippa motorskillnaden. Jag har varken kört 2,8l eller 3,0l men jag har provkört 3,2l och kan säga att det verkligen var för mycket. Är man ute efter en snabb bil men inte är en höjdare på riktigt kraftiga bakhjulsdrivna bilar så kör på 2,8l eller 3,0l. Visserligen anser jag att dessa också är väldigt kraftfulla då jag glider runt med min 1,9l och kan tycka att det går undan ibland i alla fall :) Min nästa Z3 kommer bli en 2,8l (coupe eller roadster beror på hur praktisk bil jag behöver just då), just för att den är billigare i drift och 3,0l är inte så pass kraftigigare att jag slänger ut det extra lilla för en fjutta extra effekt. Så tycker jag i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.