|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag fick problem idag med min Z4 (manuell) och vet inte vad det är. *hjälp* Var ute och körde innan idag, och så rätt som det var började det "skrapa" när jag gasade. Alltså jag accelererade inte mycket, utan bara gasa "vanligt". Skrapandet kommer om man gasar i samtliga växlar. bara om man gasar lite-lite kommer det också, alltså vid minsta lilla hastighetsökning. Men sedan vid jämn hastighet så låter det normalt. Även om man varvar den i friläge så låter det normalt. Provaded att svänga skarpt fram och tillbaka, men det lät normalt det också. Så det uppstår bara när man gasar. Kör man i jämn hastighet låter det normalt också. Så det kommer bara när man gasar. Hade mor i bilen, och hon säger att det kommer bakifrån medans jag säger att det kommer framifrån. Någon som vet vad det är? Jag är verkligen nervös... | |
|
Nästa dag: När jag kom ut imorse och skulle starta den, så startar den liksom, men sen bara dör den direkt efteråt. Vad i h*lvete kan det vara? |
|
|
Gasspjället kärvar?? /Bo-Erik Länk |
|
|
Bilen bogserad till verkstad. :( Vit rök kommer ut när man gasar. |
|
| Ajdå. Låter som topplockspackningen (hoppas!) eller spricka i toppen (mindre bra....). | |
| Vad 6000 mil? Gaaahh... :( | |
| Håll oss uppdaterade vad det var för fel! | |
|
Update! Jag var precis nere på verkstaden. Och de frågade om jag tankat den precis. Jag sa att jag fyllde tanken på Preem kvällen innan, och bakom mig står en annan kille med en S60 med exakt samma problem; vit, tjock röd, skramlande motor. Och hans började också imorse. Det lustiga är att han tankade bilen vid samma tidpunkt som mig på samma bensinmack igår. De på verkstaden sa att bensinen luktade lite konstigt och att det troligtvis var för mycket etanol (eller vad de nu sa). Kan även bero på funkt i bensinen. Men de på Preem nekade och sa att de sålt närmare 5 kubik sedan igår kväll, och då hade fler haft problemet. Han tog upp en dum liknelse; två grannar kan vinna på lotteriet samtidigt, och då kan också två relativt nya bilar gå sönder samtidigt. Idiot... Men bensinen är skickad på prov, och jag får tillbaka min pärla imorgon vid lunch. Om det nu är så att det är bensinen skulle jag få ett intyg från Preem ifall något skulle hända längre fram. Så till er som bor runt om i Kristianstad...tanka INTE på Preem inom de närmaste dagarna. FRÅGA: Kan min bil ha fått några skador av detta? Jag återkommer senare om det var detta som var felet, eller om toppen gått (osannolikt). /Daniel |
|
|
kan oljudet du hade då du gasade vara att motorn spikade? och orsaken var att något är oklart om bränslet? bara en fundering då du förklarade "oljudet" mvh Uffe/bildock |
|
| Etanolen borde inte vara skadlig för motorn. Och några spikningar ska inte uppkoma pga etanol i tanken, den risken är snarare mindre än om det varit ren bensin i tanken....Etanol är skadligt först om man använder det under längre tider än en tank..... | |
|
Hej, Det verkar som att jag inte får lov att ta min bil från verkstaden förens de får tillbaka provresultaten från labbet. De sa att de måste vara säkra på att det inte finns spår av diesel i den. Om så är fallet, blev de tvugna att byta ut slangar och packningar mm. Detta skulle ta c:a en vecka. Så nu sitter man här i det fina vädret med en sunkig gammal Mazda 323F som man fick låna från en polare. :( Jag som skulle lagt på 18" idag... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.