AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.886

Oljeläckage m3 e36

Sida 1 av 2
var i garaget ikväll och drog i gång min m3 e36-94. allt gick precis som vanligt och jag öppna motorhuven och skulle kolla oljestickan. det va nästan tomt på den...!!
såg då under bilen mellan motor och växellåda att det har läckt olja nånstans ifrån..? ser ut att vara ganska högt upp?
vad kan det vara? någon slang? rör?
hjälp mig snälla!

mvh ny på autopwoer
La
133
Laths
M3 GT -95
Hulle;

Det är bara att försöka rengöra så gott det går på sidan av motorn så kommer du snart se vart det läcker ifrån. En relativt vanlig grej är packningen som sitter under den svarta kåpan på överdelen av motorn.Kommer inte ihåg vad den heter men den har ett långt namn.

Christofer
modano
sitter en tryckventil på blockets högra sida som bör bytas ibland.. kanske den?
tack för svaren men läckaget kommer längre bak mot sprängkåpan på växellådan.. va och hissa upp bilen igår och rengjorde och tvätta undertill och innan hade jag kört bilen rikitgt varm. kan det vara så att nån packning har torkat nu under vintern när jag haft den avställd i garage och sen nu när man varmkört den så har packningen svällt?? eller något i den stilen?
modano
låter fortfarande som det kan vara tryckventilen. Har haft problem med denna i så gott som samtliga mina M-bilar och oljan har då runnit i skäran mellan motor och växellåda.
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
Modano- du har nog ruskigt rätt i det! jag bytte min i förra sommaren och först trodde jag det va packboxen mellan motor och låda men det va ventilen. Så Hulle- byt den ventilen! den kostar 240kr på bmw. det sitter en packning runt ventilen i aluminum eller nåt och den va helt slut.
ja precis i den "skåran".. ska jag beställa en sån så fort som möjligt.
tack tack! :)
Md
11
Mdreier
BMW M3 3.2-96
Hej, När du bytte tryckventil, hur kom du åt och vilka verktyg använde du? På min bil verkar det läcka från den också. Stämmer det att det är ett spår i tryckventilen istället för bultskalle?
tacksam för svar
modano
Jepp det är en skära i bulten...
Hissar du upp bilen kommer du åt ganska lätt underifrån.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Hej! Förmodar att det är denna ni pratar om: Länk
eller? Har läckage på höger sida ifrån en "skruv/mutter" med en skåra.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Del nummer 5.
Läcker den på höger sida vid 6:ans cylinder är det garanterat den. Tryckreduceringsventil för VANOS. När den mattats ut börjar den läcka. Bytte min för en månad sen. Ventilen kostade 312 kr.

///M. Pedersen

modano
Ett varningens tecken dock!

När ni byter denna tryckventil, dra den ej för hårt!
PÅ min förra M-coupe så vart denna bytt men vet i fasen hur dom lyckats dra den så infernaliskt hårt att blocket hade spruckit! Tunn tunn spricka hela vägen bak mot växellådan... Behöver jag nämna att det inte var särskilt kul ? ;)
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Tack för snabbt svar. Har beställt en ny ventil idag. Hur hårt skall man dra den ungefär, Nm?
modano
kommer ej ihåg Nm.. men dra förhand, lite lagom... ;)
kolla med verkstan, dom vet Nm...
cete: hur hårt drog du den ungefär? Och vad använde du för verktyg? Och hur svårt är det o hitta ventilen om man har en lyft och lyfter upp bilen?
Känns drygt o behöva betala bmw för att fixa detta om det är relativt lätt o göra själv.
Har råkat ut för samma problem, börja riva för att plocka ner lådan idag, tänkte att de va packboxen som va slut, för de kommer olja mellan motor och låda i skarven, men de ser även ut som de kommer en bit uppifrån på samma sida som grenröret. kan de vara Tryckreduceringsventilen då? lätt att komma åt och byta om man har bilen upphissad eller? nån som har nå bilder eller tips på de?

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du kanske har sådan tur att det bara är tryckreduceringsventilen!?!

Annars att få ned växellådan är alltid lite trixigt. Här kan du se Edd China från Wheeler Dealers brottas med detta på en M3 E36 Cab
Länk

Har själv tagit ned en Getrag 260/5 och en 260/6 låda och det finns ett par skruvar som alltid är ruggigt svåra att nå (de översta). Vad man måste göra är att lossa bakre stödet på växellådan och låta hela paketet med motor+växellåda vinklas ned så mycket som möjligt. Sedan letar man fram *massor* med förlängare och universalknutar och försöker komma åt skruvarna.
Tack för det :) vi får se hur de går!
Tog bort tryckreduceringsventilen idag och de sitter ju en O-ring där, den va helt uttorkad och hård! bytte den mot en ny och satt tillbaks gamla Ventilen. va de fel att använda den ventilen igen?? Iallafall så testkörde jag tills oljan blev varm, in i garage igen och kollade under, och lite olja hade kommit fram igen, men inte från ventilen vad ja kan se.. utan de är fortfarande mellan motor och låda på högra sidan till.. hade de vart packboxen som va slut borde de ju ha kommit olja mitt under mellan låda/motor där de är hål tex.. tänkte köra några dagar och sen se hur de ser ut under, tänkte om de låg kvar nå olja som trängde ut från lådan eller nått sånt enkelt? TIPS!??

Mvh
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
"Det är bara att försöka rengöra så gott det går på sidan av motorn så kommer du snart se vart det läcker ifrån. En relativt vanlig grej är packningen som sitter under den svarta kåpan på överdelen av motorn.Kommer inte ihåg vad den heter men den har ett långt namn. "

Någon som vet vad den heter ? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.