AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.171

Vad för motorolja till BMW 318 is -96

Min fråga lyder helt enkelt vad för motorolja jag ska ha i en BMW 318is -96? Vill ha bra kvalite på grejerna så betlar hellre lite extra för att köpa fin olja. Förresten, hur mycket ska jag fylla på med? Vad min italienska manual säger kan jag inte utläsa så bra...
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Valvoline Synpower går väldigt bra i M42 motorerna. Mobile 1 funkar fint den me.

/Simon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vem som tillverkar oljan är inte så viktigt eftersom olja är strikt standardiserad produkt med snäva klassificeringar. Det går alltså väldigt enkelt att jämföra olika oljor med varandra genom att kolla på deras klassificeringar.

2 oljor med samma API / ACEA klassificeringar har väldigt lika egenskaper och skillnaderna mellan dem är betydligt mindre än vad tillverkarna och reklamen vill få konsumenterna att tro.

Det är däremot stor skillnad mellan en syntetisk-(Polyalfaolefin, PAO)-olja och en mineralolja. En PAO-olja tillverkar man genom att kolväteföreningar crackas/raffineras ner till korta HC-molekyker som man sedan sätter ihop till HC-kedjor av den längd man önskar. Detta gör att så gott som alla HC-kedjor i basoljan blir lika långa, till skillnad mot en mineralbaserad basolja där kedjornas längd kan variera kraftigt.

PAO oljan behåller mycket sina egenskaper mycket längre eftersom den slits mycket jämnare än en mineralolja. PAO-oljor har till skillnad från mineraloljor också egenskaper som minskar behovet av additivpaket, som kan brytas ner med tiden och orsaka viskositetsförändringar i oljan.

Jag hade krävt en syntetolja, men jag hade inte fäst så stor tyngd kring vilken tillverkare oljan kommer från. Även de sämsta syntetoljorna idag är betydligt bättre än de bästa som fanns när din bil var ny.

Vill du veta mer om oljor, så har vi en mycket sakkunnig forummedlem vid namn Johan B, sök bland hans tidigare inlägg och du har att läsa i timmar.

Så det är ingen fara att hälla i en syntetisk olja i en motor som kanske från början anpassades till en "icke syntetisk" och det är typ skit samma vilken syntet olja jag häller i?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej jag ser bara fördelar med en syntetolja. Det är dock väldigt viktigt att använda sig av ett bra oljefilter.

Personligen kör jag äldre BMW motorer på Biltemas syntetiska 5W40 olja, den har klassningen API SL/CF & ACEA A3/B3/B4, vilket är en hög klassning (näst högsta som finns idag på API skalan) och dessutom så är oljan väldigt billig att köpa in.

Vill man ha lite bättre olja så är Valvoline Synpower inget dumt alternativ, men den kostar något mer att köpa.

Oavsett vilken olja man kör på, så gäller det att välja ett bra oljefilter. Kör på original filter eller en med motsvarande kvalitet, t.ex. en från Mann eller Mahle. Undvik lågprismärken som Biltema eller Vix.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.