AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.013

E21 323 - Oljeläckage, någon som kan hjälpa?

Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Hejsan!

Har en ganska nyinköpt 323a som läcker olja rejält, nästan ner till sista droppen.

Hissade upp den i en GDS hall och det verkar vara läckage någonstans på den högra halvan. (i bilens riktning)

Jag bor i Södertälje och har ingen tillgång till garage och inga kunskaper om vad det är som ha hänt eller vad som kan vara fel, misstänker att det måste vara någon packning?

Undrar om någon har liknande erfarenhet, skulle även vara oerhört uppskattat om någon med lite mer erfarenhet i Stockholms området skulle vilja ägna mig några timmar och ta en titt..

Tacksam för alla svar och hjälp!

MVH/E.Jönsson
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kunglig bil, jag her en likadan :-)

Ett tips är kontrollera alla bultarna till oljetråget pga av att det vibrerar loss. BMW själva använder låslim efter att de är dragna till rätt moment för att slippa detta. Man får inte dra bultarna för hårt pga att då går den relativt porösa packningen sönder och läckaget blir värre. Har för mig 10-15Nm är det angivna momentet, i vilket fall som helst känns först med handen på bultarna och använd sedan en nyckel och pröva att dra åt med ca 1kg kraft och se om de går att dra åt. Jag hade samma problem på min 318E30 och de var lösa och läckaget minskade efter att jag drog åt bultarna.

Men andra alternativet kan vara oljetryckskontakten, den var sopor på min 323a samt dåligt på min 318 också, den sitter just på höger sida och kan ställa till det. men i vanlig ordning, torka rent/bort oljan och se var läckan startar ifrån så kan du utesluta vissa områden. Kan mycket väl vara oljefiltret också, som sitter lite högre upp.

Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Tjena & tack för ditt svar!

Kan tillägga att för ett tag sedan när jag öppnade huven så "klonkade" det till och jag hittade en en ganska stor bult (ca 6-10cm lång) på marken, försökte passa in den i något hål då jag hade bilen upplyft men kunde inte hitta något, kan den ha något med läckaget att göra?

Jag tackar så mycket för ditt tips om bultarna till oljetråget och ska kolla upp det snarast.!

Hör gärna av er med fler tanka o funderingar! =)

//Eddie - Freude am Fahren\\
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ehh 6-10cm lång bult, känns konstigt. Generatorn sitter fast med en sådan, men jag har aldrig varit med eller hört talas om någon som råkat ut för detta. Kan det inte vara så att bulten råkade bara ligga i motorutrymmet och hör inte dit och sedan ramlade den ner från motorn bara?
Jag har själv blivit av med en hel del ner i min motor som hylsor mm.

Bultarna till oljetråget är inte så långa, så dem är det inte.

Det kan även vara någon av de bultar som håller fast kamremskåpan, mot toppen.
Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Jo, bultan kan så klart bara ha legat där, o trillat ner..

Lade mig under bilen o kände på bultarna till oljesumpen och de gick att spänna ganska mycket, dock inte med fingrarna -och jag vågade inte spänna allt för hårt då de ju kan gå av.

Men det som bekymrar mig nu är att det ser ut som något fattas på högersidan av motorn, ganska långt ner - precis ovanför oljesumpen.

Där är liksom ett "hål" som gå ut från motorn där inget sitter framför/bakom, man kan altså stoppa in en skruvmejsel eller liknande rakt igenom, sen är där ett litet hål in mot motorn, det är där det verkar som något ska sitta, har bara ingen anning om vad så är oerhört tacksam om någon har en, eller kan ta en bild på hur motorn ser ut där, (altså m20 motorn.)

Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Hej igen!

Har kollat lite närmre och det verkar vara rena katastrofen där under, något har uppenbarligen försvunnit och olja har formligen forsat ut över hela motorhalvan, lyckades ta en något så när hyffsad bild på bulten som tyckts ha hållt "något" på plats, hoppas och tror att någon här vet betydligt mer än jag vilken del som ska sitta där (se bild)

[URL=Länk
direktlänk: Länk

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det lär vara oljetryckskontakten, rengör ordentligt för att se hur hålet ser ut, finns det gängor eller sitter halva oljetryckskontakten kvar?

Bör vara enkelt att borra ur resterna från gängloppet annars!!
Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Ok så det lär isåfall bara vara att borra ut det som finns kvar och köpa en ny oljetryckskontakt att skruva i eller?

Vad jag själv kunnat se och vad bilden visar så verkar denvara "knäckt" precis jämns med motorn så att säga, så där sitter en bit kvar gängad.

Men vad beror det på att den gått i sönder så där? ingen annan som har en bild på hur det ser ut? (ska se ut)

Tack för hjälpen!!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kontakten har plast i sig och är inte av homogen metall vad jag kommer ihåg. Det är möjligt att vid slarv och ovarsam hantering av verktyg mm kan man komma åt den och den brister. Ofta går den bara sönder högst uppe så att säga, dvs vid kontakten i plast så sladdarna inte sitter fast i den och då uppstår ofta ett litet hål i mitten som räcker för att trycka ut en hel del olja, men man kan då lätt byta den då gängningen är intakt.

Du har otur att den har gått av längs med, det har jag aldrig varit med om.
Som sagt tvätta rent, använd en fin borr och ha en mycket bra lampa så ska det gå bra att borra ur resterna, tråkigt om gängningen skadas då blir det mer jobb.
Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Är väldigt tacksam för din hjälp!

Ska hämta den beställda oljetryckskontakten idag och köpte nytt oljefilter igår så ska byta dem båda samt spänna samtliga bultar till oljesumpen, har bara vanlig ringnyckel och vet inte riktigt hur mycket jag vågar spänna?

Det trista är att den "avbrutna bulten" INTE är oljtetryckskontakten då jag vid en närmare titt fann denna till synes intakt.

Bulten från tidigare bild sitter liksom till höger om oljefilter medan ju oljetryckskontakten sitter under. - Kan även tillägga att där är flertalet "hål" kring den avbrutna bulten, det ser alltså ut som en del är bortskruvad från motorn, till höger om oljefiltret längst fram mot fläkten så att säga...

Ska iallafall som jag skrev byta filter och kontakt och se om det hjälper, måste även hitta en haynes manual eller liknande så jag kan se vad som verkar fattas + att en vakuumslang plötsligt har lossnat i en ände som jag inte vet var den ska sitta =/

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alphax, det där lät inget bra alls. När du drar åt oljetrågsbultarna ska du INTE dra mer än absolut max 15NM, dvs ca 1.5kg dragkraft för annars drar du sönder packningen och problemet blir värre. 1.5kg är inte så mycket.

Vet inte vad bulten kan vara men ska försöka kolla upp detta?

JAg skulle vilja se en bild på bulten från lite längre avstånd så placeringen på blocket framgår på ett bra sätt.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Saken är den att ingenting ska sitta där vad jag kommer ihåg, kan detvara så att bilen tidigare varit turbokonverterad och man har satt dit någon oljetrycksmätare av något slag?

Vet att min kompis tidigare E30 320 skar och den hade någon plugg ungefär där din bult är av som var kittad. JAg vet att det ska finnas någon typ av plugg för blocket som ska kunna användas till att bla tappa ur all olja.
Men du säger att det finns flera hål?

JAg skulle ha svetsat dit plattor på hålen, borde vara den enklaste och hållbaraste lösningen som man kan lita på!!
Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Har ingen vetskap om eventuellt tidigare turbobygge men betvivlar det.
Ska försöka få en bättre bild, fast är inte så lätt o komma längre ifrån då där e ganska trångt i motorrummet ;)

Japp där e flera hål, två av dem syns vagt på bilden, ca 2-3 cm övanför "bulten" .

Efter oljefilter o tyckskontakt byte samt efter dragit åt bultarna så har läckaget minskat, eller fördröjts kanske jag ska säga då den fortfarande läcker ut mycket, fast inte lika snabbt som tidigare.. kan det vara så enkelt att jag haft sönder packningen och det är där felet nu ligger?

Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Rengör med riktig avfettning och högtryckstvätta som fan så det blir riktigt rent. Låt torka och starta bilen och spana efter var det kommer. Enda raka!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt, man måste veta varifrån det kommer annars kan du felsöka resten av ditt liv!!

Jag hade läckage i termostathuset pga glömt packningen på min 323E21 men eftersom jag heltiden misstänkte andra saker så hann jag både byta kylaren och vattenpumpen innan jag förstod var felet satt.
Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Ok! Får ta o göra ännu ett besök i en GDS hall och köra lite med högtrycken.

Är väldigt tacksam och glad för all hjälp man kan räkna med här! =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.